Uusi konkurssi- ja yrityssaneerausasioiden asianhallintajärjestelmä tehostaa toimintaa
Konkurssi- ja yrityssaneerausasioiden asianhallintajärjestelmää uudistetaan. Tavoitteena on vähentää hallinnollista työtä ja sitä kautta pienentää konkurssi- ja yrityssaneerausmenettelyihin liittyviä kustannuksia. Hallituksen esitys asianhallintajärjestelmää koskevan lain muuttamisesta annettiin tänään eduskunnalle.
Konkurssi- ja yrityssaneerausasioiden Kosti-asianhallintajärjestelmä välittää konkurssiasiamiehelle tietoa konkurssihallinnon ja saneerausmenettelyn valvomiseksi. Tämän lisäksi järjestelmä toimii konkurssipesänhoitajan tai yrityssaneerausmenettelyn selvittäjän sekä velallisen ja velkojien välisen viestinnän välineenä. Asianhallintajärjestelmän ylläpidosta vastaa konkurssiasiamies.
Tavoitteena on, että uudistettavan asianhallintajärjestelmän ansiosta muun muassa konkurssipesänhoitajan ja yrityssaneerausmenettelyn selvittäjän hallinnollinen työ tehostuu. Järjestelmän odotetaan tuovan käyttäjille taloudellista säästöä, kun työmenetelmät kehittyvät ja sähköinen palvelualusta otetaan käyttöön.
Järjestelmän käyttömaksulla katetaan järjestelmän kuluja
Esityksen mukaan jatkossa Kosti-järjestelmää käyttäviltä konkurssipesiltä ja yrityssaneerausvelallisilta perittäisiin maksu. Kertaluonteinen maksu olisi 230 euroa, ja se perittäisiin konkurssipesältä ja yrityssaneerausvelalliselta, kun tuomioistuin on vahvistanut konkurssipesälle jakoluettelon tai yrityssaneerausvelalliselle saneerausohjelman.
Tarkoituksena on kattaa käyttömaksutuloilla puolet Kosti-asianhallintajärjestelmän käyttö- ja ylläpitokustannuksista sekä käyttömaksun laskuttamisesta aiheutuvat kustannukset. Vuosittaisen käyttömaksutulokertymän arvioidaan olevan noin 160 000 euroa.
Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 alussa. Uusi järjestelmä on tarkoitus ottaa
käyttöön ensi vuoden aikana.
Lisätietoja: hallitusneuvos Terhi Salmela, p. 0295 150 203, [email protected]