Ajoneuvojen kiertotalousasetuksesta alustava sopu

ympäristöministeriö
Julkaisuajankohta 12.12.2025 9.43
Tyyppi:Tiedote

Euroopan unionin jäsenmaat, Euroopan parlamentti ja EU:n komissio pääsivät eilen 11.12. alustavaan sopimukseen ajoneuvojen kiertotalousasetuksesta. Asetuksen tavoitteena on muun muassa edistää ajoneuvojen suunnittelua ja valmistusta kiertotalouden periaatteiden mukaisesti, lisätä romuajoneuvojen osien uudelleenkäyttöä, parantaa romuajoneuvoista saatavien kierrätysmateriaalien laatua sekä puuttua romuajoneuvojen katoamiseen asianmukaisen jätehuollon ulkopuolelle.

Sovun lopputuloksena syntynyttä asetusehdotusta pystytään arvioimaan tarkemmin vasta, kun sen lopullinen sisältö on saatavilla. Ehdotus menee vielä jäsenmaiden ja parlamentin hyväksyttäväksi. Asetusta aletaan soveltaa kahden vuoden kuluttua sen voimaantulosta, mutta siihen sisältyy eri pituisia siirtymäaikoja.

Täsmennystä romuajoneuvon ja käytetyn ajoneuvon eroon

Romuajoneuvojen katoamisen estämiseksi asetus täsmentää romuajoneuvon ja käytetyn ajoneuvon eroa. Asetus sisältää romuajoneuvon määrittelykriteerit sekä vaatimuksia käytettyjen ajoneuvojen omistajanvaihdoksiin ja vientiin EU:n ulkopuolelle. Ajoneuvon omistaja velvoitetaan toimittamaan romuajoneuvo viipymättä romuajoneuvojen keräykseen tai käsittelyyn. Vaatimusten tarkoituksena on varmistaa, ettei romuajoneuvoja myydä eteenpäin tai viedä EU:n ulkopuolelle, vaan toimitetaan ympäristön kannalta asianmukaiseen käsittelyyn. 

Suomi on kannattanut tavoitetta puuttua katoaviin romuajoneuvoihin, mutta pitänyt tärkeänä, ettei asetus estä vanhoihin ajoneuvoihin liittyvää harrastustoimintaa. Asetusta ei sovellettaisi museoajoneuvoihin eikä kulttuurisesti kiinnostaviin ajoneuvoihin niin kauan, kuin ne katsotaan tällaisiksi ajoneuvoiksi.

Lisää ajoneuvoluokkia laajennetun tuottajavastuun piiriin

Laajennettu tuottajavastuu ja romuajoneuvojen jätehuoltovaatimukset laajenevat henkilöautoista ja pakettiautoista muun muassa kuorma-autoihin, linja-autoihin, perävaunuihin, moottoripyöriin ja mopoihin. Niihin ei kuitenkaan sovellettaisi kaikkia asetuksen tuottajavastuuta ja jätehuoltoa koskevia velvoitteita. Laajennettu tuottajavastuu tarkoittaa ajoneuvojen valmistajien ja maahantuojien velvollisuutta järjestää romuajoneuvojen jätehuolto ja vastata siitä aiheutuvista kustannuksista. Suomi onnistui saamaan tuottajavastuuvelvoitteisiin joitakin muutoksia, jotka helpottavat asetuksen täytäntöönpanoa.

Uusia vaatimuksia romuajoneuvojen käsittelyyn

Romuajoneuvojen osien uudelleenkäytön lisäämiseksi ja kierrätysmateriaalien laadun parantamiseksi asetus velvoittaa romuajoneuvojen käsittelijät poistamaan romuajoneuvoista tietyt osat ennen romuajoneuvojen murskausta. Osat, joilla on uudelleenkäyttö-, uudelleenvalmistus- tai kunnostuspotentiaalia, on poistettava niitä vahingoittamatta. Vaatimuksista on mahdollista poiketa tietyin edellytyksin. Suomi on pitänyt tärkeänä osien poistamisvaatimusta ja siihen liittyvää poikkeusmahdollisuutta. 

Asetuksella pyritään edistämään myös romuajoneuvojen sisältämän muovin kierrätystä. Asetuksessa on sitova tavoite romuajoneuvojen sisältämän muovin kierrätykselle. Romuajoneuvojen uudelleenkäyttö-, kierrätys- ja hyödyntämistavoitteet pysyvät muutoin nykyisellä tasolla, mutta jatkossa tavoitteet eivät koske romuajoneuvojen akkuja. Suomi on pitänyt tärkeänä varmistaa, ettei POP-jätteeksi katsottavia romuajoneuvojen muoveja päädy kierrätykseen ja että tavoitteet ovat teknisesti ja taloudellisesti toteutettavissa.

Kiertotaloutta edistetään myös ajoneuvojen suunnitteluun ja valmistukseen liittyvillä vaatimuksilla

Kiertotalouden edistämiseksi asetus edellyttää esimerkiksi ajoneuvojen suunnittelemista ja valmistamista siten, että tietyt osat voidaan irrottaa helposti. Kuuden vuoden kuluttua asetuksen voimaantulosta henkilöautojen ja pakettiautojen sisältämästä muovista vähintään 15 prosenttia on oltava kierrätysmuovia. Kymmenen vuoden kuluttua asetuksen voimaantulosta vaatimus tiukentuu 25 prosenttiin. 20 prosenttia kierrätysmuovista tulee olla peräisin romuajoneuvoista. Suomi on pääosin kannattanut ajoneuvojen suunnittelua ja valmistusta koskevia velvoitteita.

Lisätietoja

Eini Lemmelä
Erityisasiantuntija, ympäristöministeriö
p. 0295 250 032
[email protected]