Valtio vahvisti sitoutumisensa MAL-sopimuksiin
Valtioneuvosto teki periaatepäätöksen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL-) sopimuksista 28. marraskuuta. Sopimukset on tarkoitus allekirjoittaa joulukuussa.
Valtio solmii maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL-) sopimukset Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Lahden, Jyväskylän ja Kuopion kaupunkiseutujen kanssa. MAL-sopimuksilla luodaan edellytyksiä kaupunkiseutujen kasvulle. Sopimuksilla valtio ja kaupunkiseutujen kunnat edistävät tarpeita vastaavaa asuntokaavoitusta ja -tuotantoa, kestävää ja vähäpäästöistä yhdyskuntarakennetta ja liikennejärjestelmää sekä niihin liittyviä infrastruktuuri-investointeja.
Vauhtia asuntotuotantoon, panostuksia liikenneinfraan ja sujuvaan arkeen
Asuntotuotannon vauhdittaminen kaupunkiseuduilla on yksi MAL-sopimusten keskeisistä tavoitteista. Sopimuksilla tavoitellaan vuosina 2024–2027 kaupunkiseuduille yhteensä yli 57 000 uutta asuntoa. Kaupunkiseutujen kunnat huolehtivat maapolitiikassa ja asemakaavoituksessa, että asuntotuotannon käynnistämisen edellytykset turvataan.
Liikennejärjestelmän kehittämisessä tavoitellaan kestävää, turvallista ja toimivaa liikennejärjestelmää kaupunkiseuduilla. Investoinnit liikenneverkkoon mahdollistavat kaupunkiseutujen kasvua ja kehitystä. MAL-sopimuksissa valtio sitoutuu kaupunkiseutujen saavutettavuutta ja kestävää liikkumista edistäviin hankkeisiin yli 570 miljoonan euron rahoituksella. MAL-sopimuksiin sisältyy myös tiehankkeita, joita rahoitetaan MAL-sopimuksiin sisältyvän rahoituksen lisäksi lähes 300 miljoonalla eurolla. MAL-sopimusten ja niihin sisältyvien tiehankkeiden rahoitus on osa hallitusohjelman investointiohjelmaa.
Tiehankkeista sopimuksiin sisältyvät muun muassa valtakunnallisesti merkittävän E18-tien kehittäminen Raision kohdalla Turun seudulla ja valtatien 12 kehittäminen välillä Mankala–Tillola Lahden seudulla. Raide- ja kaupunkiraitiohankkeista valtio sitoutuu avustamaan muun muassa Vantaan raitiotien toteuttamista, Tampereen raitiotien jatkon rakentamista ja Turun raitiotien jatkosuunnittelua. Kaupunkikehitystä tukevat myös esimerkiksi Oulun henkilöratapihan kehittäminen sekä valtatien 4 ja sen ympäristön kehittäminen Jyväskylän Palokassa ja Lahdenväylällä Helsingissä.
MAL-sopimuksissa osoitetaan rahoitusta myös hankkeille, joilla parannetaan liikenteen turvallisuutta. Lisäksi hankkeilla edistetään esimerkiksi kävelyä, pyöräliikennettä ja lähijunaliikennettä sekä korjataan juna-asemia.
Mitä seuraavaksi?
Valtion ja kaupunkiseutujen on tarkoitus allekirjoittaa MAL-sopimukset joulukuussa 2024. Tämän jälkeen liikennehankkeiden ja muiden sopimusten toimenpiteiden toteutus voi alkaa. Sopimusten toimenpiteitä toteutetaan vuosina 2024–2027.
MAL-sopimusten osapuolet sitoutuvat kunkin seudun kehittämistä koskeviin tavoitteisiin ja niiden edellyttämiin toimenpiteisiin. Sopimuksilla vahvistetaan samalla seutujen kuntien keskinäistä yhteistyötä ja suunnitteluyhteistyön jatkuvuutta. MAL-sopimukset ovat 12-vuotisia siten, että toimenpiteet sovitaan ja sopimukset päivitetään neljän vuoden välein.
- Valtioneuvoston periaatepäätös Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Jyväskylän, Kuopion ja Lahden kaupunkiseutujen kuntien kanssa solmittavista maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL-) sopimuksista | valtioneuvosto.fi
- Tiedote 23.9.2024: MAL-sopimusten neuvottelutulokset saavutettu valtion ja Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Lahden, Jyväskylän ja Kuopion kaupunkiseutujen kanssa | ym.fi
Lisätietoja
Anna-Leena Seppälä
rakennusneuvos
ympäristöministeriö
p. +358 295 250 242
[email protected]
Hanna Perälä
liikenneneuvos
liikenne- ja viestintäministeriö
p. 0295 342 007
[email protected]