Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus televisiomainontaa koskevassa asiassa
Unionin tuomioistuimen julkisasiamies Maciej Szpunar antaa tiistaina 6. lokakuuta ratkaisuehdotuksensa korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) ennakkoratkaisupyyntöön asiassa C-314/14, Sanoma Media. Asia koskee audiovisuaalisia mediapalveluja koskevassa direktiivissä 2010/13/EU tarkoitetun televisiomainonnan käsitteen tulkintaa. KHO tiedustelee, onko mainosajaksi laskettava muiden kuin sponsoroitujen ohjelmien yhteydessä esitetyt sponsoritunnukset sekä eri mainosten välissä ja mainoskatkon lopuksi tulevat mustat sekunnit.
Suomi on katsonut, että ennakkoratkaisukysymyksiin tulee vastata myönteisesti. Sponsoritunnuksen esittämisellä pyritään lisäämään sponsoritoiminnan läpinäkyvyyttä selkeyttämällä kuluttajille ohjelmaan liittyviä taloudellisia kytköksiä. Tunnuksen esittäminen on siis olennaisesti sidottu sponsoroitavaan ohjelmaan. Kun tunnus esitetään muun ohjelman yhteydessä, tämä yhteys katkeaa, ja tunnuksen esittäminen rinnastuu tavoitteeltaan ja esittämistavaltaan tavanomaiseen mainokseen. Televisiomainonnan ajallinen rajoittaminen on välttämätöntä, jotta voidaan saavuttaa direktiivin tavoite suojella televisionkatsojien etua kuluttajina. Vastaavasti mustien sekuntien lukeminen mainosaikaan siltä osin kuin ne seuraavat yksittäistä mainospalaa on perusteltua, koska ne vähentävät varsinaiselle ohjelmistolle varattua aikaa.
Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus on julkisasiamiehen itsenäinen kannanotto unionin oikeuden oikeasta tulkinnasta eikä se sido unionin tuomioistuinta. Unionin tuomioistuimen tuomio julistetaan myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.
Julkisasiamiehen antamat ratkaisuehdotukset ovat luettavissa unionin tuomioistuimen verkkosivuilta osoitteesta curia.europa.eu yleensä niiden antamispäivänä. Tapauksen asianumero on C-314/14.
Lisätietoja: yksikönpäällikkö Joni Heliskoski, p. 0295 351164, ulkoasiainministeriö