Lainsäädännön arviointineuvosto
Miten merituulivoiman edistäminen talousvyöhykkeellä vaikuttaa turvallisuuteen?
Merituulivoimalakia koskevan esitysluonnoksen perusteella käy ilmi asian tausta ja keskeiset ehdotukset. Lakiehdotuksessa on esitetty yhteenveto vaikutuksista ja vaikutustenarvioinnin toteuttamisesta. Ehdotuksessa ei ole arvioitu riittävästi turvallisuusvaikutuksia ja riskejä. Lisäksi yritysvaikutuksia ja ympäristövaikutuksia tulisi selkeyttää.
Lakiehdotuksen tavoitteena on edistää merituulivoimaa talousvyöhykkeellä ja selkeyttää talousvyöhykkeen merituulivoimahankkeita koskevaa sääntelyä. Valtioneuvosto voisi valita talousvyöhykkeeltä merituulivoimakäyttöön soveltuvia alueita ja tehdä päätöksen niiden kilpailuttamisesta.
Kilpailutukset järjestäisi Energiavirasto. Kilpailutuksen voittaja valittaisiin sekä tarjotun hinnan että laadullisten tekijöiden perusteella. Kilpailutuksen voittaja saisi yksinoikeuden hakea valtioneuvostolta hyödyntämislupaa tietylle alueelle. Hyödyntämislupa antaisi määräajaksi yksinoikeuden tehdä tutkimuksia kyseisellä alueella ja hyödyntää sitä merituulivoimahankkeeseen.
Lakiehdotuksesta käy ilmi asian tausta ja keskeiset ehdotukset. Nykytilan kuvauksesta ilmenee hyvin tarve uudelle laille. Arviointineuvosto pitää myönteisenä, että lakiehdotuksessa on esitetty yhteenveto vaikutuksista ja vaikutustenarvioinnin toteuttamisesta.
Arviointineuvosto katsoo, että lakiehdotuksessa tulee arvioida välillisiä vaikutuksia turvallisuuteen eri näkökulmista. Mitä vaikutuksia lisääntyvällä merituulivoimankäytöllä voi olla kansalliseen turvallisuuteen maanpuolustuksen tai rajavalvonnan näkökulmasta?
Arviointineuvosto kiinnittää huomiota, että lakiehdotuksessa ei ole arvioitu rajat ylittäviä vaikutuksia. Rajat ylittävät vaikutukset voivat liittyä niin taloudellisiin, ympäristövaikutuksiin kuin muihin yhteiskunnallisiin vaikutuksiin kuten esimerkiksi meriturvallisuuteen.
Ympäristövaikutuksia tulisi vielä täsmentää. Voiko esitys heikentää meriluonnon monimuotoisuutta tai esimerkiksi vesieliöiden elinympäristöjä pidemmällä aikavälillä, varsinkin jos merituulivoimatuotanto keskittyy tietyille alueille talousvyöhykkeellä? Esityksessä tulisi kuvata mahdollisuuksien mukaan, kuinka haitallisia ympäristövaikutuksia voitaisiin minimoida.
Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto on annettu laiksi merituulivoimasta talousvyöhykkeellä koskevaa lakia ja eräiksi siihen liittyviä lakeja hallituksen esityksestä (hankenumero: TEM033:00/2023), jonka työ- ja elinkeinoministeriö toimitti arviointineuvoston käyttöön sähköpostitse 29.7.2024.
Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos noudattaa tyydyttävästi lainvalmistelun vaikutusarviointiohjetta. Arviointineuvosto suosittelee, että esitysluonnosta korjataan neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista.
Lisätietoja: johtava asiantuntija Annika Collin, lainsäädännön arviointineuvoston sihteeristö p. 0295 160 589, arviointineuvos Meri Virolainen, lainsäädännön arviointineuvoston pääsihteeri p. 0295 160 202.
Lainsäädännön arviointineuvosto on itsenäinen ja riippumaton toimielin, jonka tehtävänä on antaa lausuntoja hallituksen esitysten luonnoksista ja niiden vaikutusarvioinneista.