Rådet för bedömning av lagstiftningen
Vilka konsekvenser har främjandet av havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen för säkerheten?
Av utkastet till regeringens proposition om havsbaserad vindkraft framgår bakgrunden till ärendet och de viktigaste förslagen. I propositionsutkastet ingår en sammanfattning av konsekvenserna och genomförandet av konsekvensbedömningen. I förslaget har konsekvenserna för säkerheten och riskerna inte bedömts i tillräcklig utsträckning. Konsekvenserna för företagen och miljön bör också förtydligas.
Syftet med lagförslaget är att främja havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen och att förtydliga bestämmelserna om havsbaserade vindkraftsprojekt i den ekonomiska zonen. Avsikten är att statsrådet i den ekonomiska zonen ska få välja ut områden som lämpar sig för havsbaserad vindkraft och fatta beslut om konkurrensutsättning av dem. Enligt förslaget ska Energimyndigheten organisera konkurrensutsättningen. Vinnaren av en konkurrensutsättning väljs enligt förslaget på basis av såväl anbudets pris som kvalitativa faktorer. Vinnaren av konkurrensutsättningen ges ensamrätt att hos statsrådet ansöka om tillstånd att utnyttja ett visst område. Utnyttjandetillståndet ger ensamrätt att under en viss tid utföra undersökningar inom området i fråga och utnyttja området för projekt som gäller havsbaserad vindkraft.
Av propositionsutkastet framgår bakgrunden till ärendet och de viktigaste förslagen. Beskrivningen av nuläget ger en god uppfattning om behovet av en ny lag. Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att det är positivt att det i utkastet ingår en sammanfattning av konsekvenserna och genomförandet av konsekvensbedömningen.
Rådet anser att man i utkastet bör bedöma de indirekta konsekvenserna för säkerheten ur olika synvinklar. Hurdana konsekvenser kan ett ökat utnyttjande av havsbaserad vindkraft ha för den nationella säkerheten ur försvarets eller gränsbevakningens perspektiv?
Rådet fäster uppmärksamhet vid att man i propositionsutkastet inte har bedömt de gränsöverskridande konsekvenserna. Gränsöverskridande konsekvenser kan vara förknippade med såväl ekonomiska konsekvenser och miljökonsekvenser som andra samhälleliga konsekvenser, till exempel sjösäkerhet.
Miljökonsekvenserna bör ännu preciseras. Kan propositionen försämra den marina biologiska mångfalden eller till exempel livsmiljön för vattenlevande organismer på lång sikt, i synnerhet om vindkraftsproduktionen till havs koncentreras till vissa områden i den ekonomiska zonen? I propositionen bör det i möjligaste mån beskrivas hur skadliga miljökonsekvenser kan minimeras.
Rådet för bedömning av lagstiftningen har lämnat sitt utlåtande om regeringens proposition med förslag till lag om havsbaserad vindkraft i den ekonomiska zonen och till lagar som har samband med den (projektnummer TEM033:00/2023), som arbets- och näringsministeriet lämnade till rådet för bedömning av lagstiftningen per e-post den 29 juli 2024.
Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att utkastet till regeringens proposition följer anvisningarna om konsekvensbedömning vid lagberedning på ett nöjaktigt sätt. Rådet rekommenderar att utkastet till proposition korrigeras i enlighet med rådets utlåtande innan propositionen lämnas till riksdagen.
Mer information: Annika Collin, ledande sakkunnig, sekretariatet för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 589, Meri Virolainen, bedömningsråd, generalsekreterare för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 202.
Rådet för bedömning av lagstiftningen är ett självständigt och oberoende organ som lämnar utlåtanden om utkast till regeringens propositioner och konsekvensbedömningarna i dem.