Pääministeri Orpo Ukrainan jälleenrakennuskonferenssiin ja Eastern Flank -huippukokoukseen Puolaan
Pääministeri Petteri Orpo edustaa Suomea viidennessä Ukrainan jälleenrakennuskonferenssissa Puolan Gdańskissa 25. kesäkuuta. Pääministeri Orpo osallistuu myös samana päivänä Gdańskissa järjestettävävään, järjestyksessään toiseen Eastern Flank -huippukokoukseen.
Ukrainan jälleenrakennuskonferenssi kokoaa jälleen yhteen Ukrainaa tukevien maiden johtajia ja ministereitä sekä kansainvälisten järjestöjen, rahoituslaitosten, yritysmaailman, alueiden ja järjestöjen edustajia. Tarkoituksena on vahvistaa ja koordinoida tukea Ukrainalle niin kauan kuin tilanne sitä vaatii.
”Suomi ja Ukraina ovat tehneet pitkään yhteistyötä esimerkiksi puolustuksen, koulutuksen, oikeusvaltioperiaatteen, energian ja ympäristön saralla. Yhteistyömme on myös tapa tukea Ukrainan EU-polkua. On hienoa, että Ukrainan EU-jäsenyysneuvottelut saatiin viime viikolla vihdoin virallisesti avattua”, sanoo pääministeri Orpo.
”On myös muistettava, että kaikki Ukrainalle antamamme tuki tähtää siihen, että maahan saadaan kestävä ja oikeudenmukainen rauha. Sekä tämän jälkeen hyvinvoiva ja menestyvä yhteiskunta”, pääministeri Orpo jatkaa.
Ukrainan jälleenrakentaminen tarjoaa myös suomalaisyrityksille suuria mahdollisuuksia. Gdańskin jälleenrakennuskonferenssiin osallistuu reilusti toistakymmentä suomalaista yritystä tai elinkeinoelämän toimijaa.
Toista kertaa järjestettävä EU:n itäisten reunavaltioiden Eastern Flank -huippukokous keskittyy Euroopan turvallisuuden ja puolustusvalmiuden tehostamiseen erityisesti itäisellä ulkorajalla.
”On tärkeää jatkaa keskusteluja tällä kokoonpanolla. Itäisen sivustan maat tekevät nyt enemmän yhdessä. Helsingissä viime joulukuussa käynnistetty Eastern Flank Watch -hanke etenee hyvin. Viimeaikaiset droonitapahtumat korostavat entisestään työmme merkitystä kiirehtiä Euroopan puolustuksen ja turvallisuuden vahvistamista itäisellä sivustalla, josta koko Eurooppaa puolustetaan”, korostaa pääministeri Orpo.
Eastern Flank -huippukokous järjestettiin ensimmäisen kerran Helsingissä joulukuussa 2025 pääministeri Orpon kutsusta.
Lisätietoja: diplomaattiavustaja Marja Koskela, p. 0295 160 978, EU-asioiden valtiosihteeri Minna Kivimäki p. 0295 160 431 ja viestinnän erityisasiantuntija Lauri Heikkinen, p. 046 923 5090, valtioneuvoston kanslia