Hyppää sisältöön
Media
Valtioneuvosto etusivu

Suomi julkaisee omat emojinsa ensimmäisenä maana maailmassa

Ulkoasiainministeriö
Julkaisuajankohta 4.11.2015 10.48
Tiedote 239/2015
Esimerkkejä Suomi-emojeista: Sauna, Unbreakable (Nokia, 3310) ja Heavy metal dude.

Suomi julkaisee ensimmäisenä maana maailmassa omat emoji-kuvasymbolinsa. Suomi-emojit kuvaavat suomalaisia tunteita ja ne ovat osa ulkoministeriön tuottaman ThisisFINLAND-maakuvasivuston joulukalenteria.

Emoji-joulukalenteria voi seurata osoitteessa xmas.finland.fi ja ThisisFINLANDin sosiaalisen median kanavissa.

Kalenterissa on perinteiseen tapaan 24 luukkua, joiden takaa avautuu joka päivä yksi Suomi-tunnetta kuvaava emoji. Osaa tunteista ilmentää maailmalla tunnettu suomalainen henkilö. Näiden lisäksi emoji-kokoelmaan on piirretty mukaan muita tärkeitä Suomeen liittyviä asioita.

”Erityisesti nuorten käyttämät emojit ovat mullistaneet viestintää samaan tapaan kuin tekstiviestin keksiminen. Emojeilla voi kommunikoida kuvallisesti sanojen sijaan ja sehän sopii suomalaisille”, ulkoministeriön maakuvayksikön päällikkö Petra Theman kertoo.

Yhteensä runsaat 30 emojia sisältävä kokoelma on kokonaisuudessaan ladattavissa sovelluskaupoista ilmaiseksi joulukalenterin avauspäivänä, 1. joulukuuta. Emojit on suunnitellut yhdessä ulkoministeriön kanssa Art Director Bruno Leo Ribeiro markkinointi- ja viestintätoimisto hasan & partnersilta.

ThisisFINLANDin joulukalenterissa on yhteensä 13 eri kieltä. Tavanomaisten ThisisFINLAND-kielten (englanti, espanja, kiina, venäjä, saksa, ranska, portugali) lisäksi emoji-kalenteri julkaistaan japaniksi, arabiaksi, koreaksi, hindiksi, puolaksi ja turkiksi.

”Suomi-emojit tehdään pilke silmäkulmassa, mutta toivottavasti ne avaavat muulle maailmalle erityispiirteidemme lisäksi myös vähän vahvuuksiamme, joista aseistariisuva rehellisyys on yksi esimerkki”, Petra Theman toivoo.

Emojit ovat Japanista lähtöisin oleva symbolikieli, josta on pikku hiljaa tullut osa jokapäiväistä viestintää ympäri maailman. Hymiöt ja muut, yleensä tunnetiloja kuvaavat, symbolit tiivistävät pieneen tilaan paljon informaatiota, ja niitä käytetään paljon erityisesti mobiiliviestinnässä sekä sosiaalisessa mediassa.

ThisisFINLAND-sivusto on ulkoministeriön tuottama ja Finland Promotion Boardin julkaisema. Finland Promotion Board kokoaa yhteen Suomen maakuvatyötä tekevät tahot ja linjaa maakuvaviestinnän vuosittaiset painopisteet.

Lisätietoja: yksikönpäällikkö Petra Theman, maakuvayksikkö, puh. +358 295 351 558.

 
Sivun alkuun