Valtioneuvosto ja ministeriöt Media
Valikko
Koronavirus: valtioneuvoston  tietoa ja neuvontaa koronaviruksesta sekä thl.fi

UM jatkaa sopimusta Hätäkeskuslaitoksen kanssa – ulkoministeriön päivystyskeskus auttaa matkailijoita hätätilanteissa

Ulkoministeriö 27.5.2020 15.00
Tiedote

Ulkoministeriö ja Hätäkeskuslaitos allekirjoittivat huhtikuussa jatkosopimuksen ulkoministeriön päivystyskeskustoiminnan jatkumisesta Hätäkeskuslaitoksen tuottamana palveluna. Hätäkeskuslaitos on 1.8.2018 lähtien vastannut ulkoministeriön päivystyskeskuksen toiminnasta virastojen väliseen sopimukseen pohjautuen. Toiminto on osa ulkoministeriön palvelua matkailijoille konsulipalvelulain ja yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti.

Ulkoministeriön päivystyskeskus neuvoo ja auttaa ympärivuorokautisesti (24/7) tilanteissa, joissa Suomen kansalainen tai Suomessa pysyvästi asuva ulkomaalainen on joutunut ulkomailla ongelmiin esimerkiksi sairauden, tapaturman, onnettomuuden tai rikoksen kohteeksi joutumisen vuoksi. Neuvonta on ensisijainen toimintamuoto, ja tarvittaessa tehtävä siirretään jatkotyölle eri maissa oleviin Suomen suurlähetystöihin ja konsulaatteihin tai ulkoministeriön konsuliasioiden yksikköön. Asiakas voi ottaa yhteyttä Päivystyskeskukseen joko puhelimitse, sähköpostilla tai Facebookin Nettikonsuli-sivun kautta.

”Yhteistyö Hätäkeskuslaitoksen kanssa on kuluneen vajaan kahden vuoden aikana ollut todella sujuvaa. Hätäkeskuslaitos on ottanut kotimaan toimintojensa ohella ulkomailla olevien matkailijoiden avustamisen ammattimaisesti ja laadukkaasti hoitoonsa. Toimintaa myös kehitetään koko ajan, ja kaikki tähtää asiakkaan kannalta sujuvaan ja kohdennettuun palveluun”, toteaa yksikön päällikkö Antti Putkonen ulkoministeriöstä.

Myös Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Jyrki Heinonen on tyytyväinen yhteistyöhön.

”Me pystymme auttamaan suomalaisia sekä Suomessa että ulkomailla. Olemme kyenneet nopeuttamaan hädässä olevien avunsaantia, kun samassa toimipisteessä tehdään kahden eri hallinnonalan työtä. Tällä kokeiluluoteisesti alkaneella toiminnalla on kyetty osoittamaan, että eri viranomaisten yhteistoiminta on mahdollista organisoida kustannustehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.”

Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksessa vastattiin viime vuoden aikana lähes 7 000 konsulipalveluihin liittyvään yhteydenottoon. 

”Koronavirusepidemian puhjettua Euroopassa, matkailijoiden yhteydenotot moninkertaistuivat. Nyt tilanne on kuitenkin jo rauhoittumaan päin”, sanoo Heinonen.


Lisätietoja:

Hätäkeskuslaitos
Jyrki Heinonen
johtokeskuksen päällikkö
puh. 0295 481 293
Hätäkeskuslaitoksen sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]


Ulkoministeriö
Antti Putkonen
Konsuliasioiden yksikönpäällikkö
puh. 0295 350 126
Ulkoministeriön sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]

Palaa sivun alkuun