Hyppää sisältöön
Media
Valtioneuvosto etusivu

Valtioneuvoston verkkosivusto uudistuu. Sivustolla saattaa olla toimimattomia linkkejä, tilapäisiä häiriöitä ja puutteita.

Staten beredd att finansiera bil-tågtransport till gruvan i Sokli

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 3.2.2015 11.30
Pressmeddelande 50/2015

Den 3 november behandlade finanspolitiska ministerutskottet statens deltagande i finansieringen av de trafikinvesteringar som krävs för gruvan i Sokli. Ministerutskottet förordade statens deltagande i genomförandet av den bil-tågtransport som föreslagits av Yara Suomi Oy, och att staten genomför de väginvesteringar som behövs.

Yara Suomi Oy planerar att öppna en fosfatgruva i Sokli, Savukoski, i östra Lappland. Avsikten är att fosfatet ska anrikas i Sokli och transporteras för vidare bearbetning till Norge via hamnarna i Bottenviken.

Finanspolitiska ministerutskottet beslutade redan i november 2014 att staten deltar i finansieringen av trafikförbindelserna till gruvan i Sokli. Vid mötet beslutade ministerutskottet att stödja en direkt tågförbindelse med en statlig andel som skulle vara mindre än hälften av de totala trafikinvesteringskostnaderna. Vid förhandlingarna mellan kommunikationsministeriet och Yara framkom det att gruvprojektet inte skulle vara lönsamt för Yara med denna kostnadsfördelningsmodell. Förhandlingarna fortsatte utifrån det tidigare alternativet med bil-tågtransport för att göra det möjligt att grunda gruvan och öka sysselsättningen i Lappland.

Alternativet med bil-tågtransport innebär att malmen transporteras med lastbil från Sokli till Kemijärvi och därifrån vidare med tåg till hamnarna i Bottenviken. Användningen av lastbilar kräver en grundlig förbättring av vägen mellan Martti och Sokli, en förbättring av det existerande vägnätet mellan Sokli och Kemijärvi och att det byggs en terminal i Kemijärvi. De totala kostnaderna för projektet uppgår till 140 miljoner euro, vilket är mindre än i det tidigare alternativet med tågtransport.

De väginvesteringar som krävs för bil-tågtransport kommer till allmän nytta. Den lokala befolkningens och företagens trafikförbindelser förbättras. Av denna orsak kommer finska staten att svara för de nödvändiga väginvesteringarna i sin helhet. Avsikten är att gruvbolaget Yara ansvarar för de nödvändiga investeringarna i terminalen. Investeringarna ska genomföras 2015–2018.

Genomförandet av alternativet med bil-tågtransport betyder också att Kemijärvi blir ett logistiskt centrum som skapar nya arbetstillfällen. Även andra gruvföretag kan använda terminalen i Kemijärvi för sina transporter. Detta har positiva konsekvenser för miljön och trafiksäkerheten.

Kommunikationsministeriet och Yara kommer nu att inleda förhandlingar om genomförandet av trafikprojekten. Yara uppdaterar sina lönsamhetsanalyser, som baserar sig på alternativet med tågtransport, så att de motsvarar alternativet med bil-tågtransport. Utöver lönsamhetskalkyler omfattar utredningen bl.a. en tidsplan för byggandet och förhandlingar om eventuella partner och om finansieringen. Utredningen kommer att bli klar i slutet av sommaren, varefter man kan fatta ett principbeslut om genomförandet av projektet. Det slutliga beslutet om öppnandet av gruvan kan dock inte fattas förrän alla tillstånd är i sin ordning.

Ytterligare information: Mikael Nyberg, regeringsråd, enhetschef, kommunikationsministeriet, tfn 040 837 8794

 
Sivun alkuun