Valtioneuvoston asetus ajopiirturikorttien myöntämisestä ja poikkeuksista ajopiirturin käytössä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
LVM023:00/2021 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Hankkeen tavoitteena on EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen voimaansaattaminen niitä koskevine tietojärjestelmävaativuuksineen sekä maantieliikenteen lähetettyjä työntekijöitä koskevan direktiivin kansallinen täytäntöönpano.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero LVM023:00/2021
Asianumerot VN/9378/2021
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Tehtäväluokka Asetuksen antaminen
Toimikausi/aikataulu 7.4.2021 – 31.3.2022
Asettamispäivä 13.10.2020
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen tavoitteena on EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen voimaansaattaminen niiltä osin kuin säännökset koskevat:
ajo- ja lepoaikoja ja ajopiirtureita; Euroopan
parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2020/1054),
tieliikenteen ammatin harjoittamisen edellytyksiä,
markkinoille pääsyä ja sisämarkkinoiden
tiedonvaihtoa: Euroopan parlamentin ja neuvoston
asetus (EU) 2020/1055 ja
näihin liittyviä tietojärjestelmävaatimuksia.
Hankkeen tavoitteena on myös panna kansallisesti
täytäntöön:
Euroopan parlamentin ja neuvoston Direktiivi (EU)
2020/1057
o lähettyjä työntekijöitä koskevien direktiivien
96/71/EY ja 2014/67/EU koskevien
erityisten sääntöjen vahvistamisesta siltä
osin kuin on kyse maantieliikenteen alan
työntekijöiden lähettämisestä työhön
toiseen jäsenvaltioon ja
o direktiivin 2006/22/EY muuttamisesta
valvontavaatimusten osalta sekä
o asetuksen (EU) N:o 1024/2012
muuttamisesta.
Hankkeen liikkuvuuspakettia koskevan kansallisen täytäntöönpanon yhteydessä on lisäksi tavoitteena arvioida hallitusohjelman mukaisten, kuljetusten tilaajanvastuuta koskevien, kirjausten lisäämistä liikenteen palveluista annettuun lakiin (320/2017), jäljempänä liikennepalvelulaki.
Hankkeessa valmistellaan tarvittavat muutokset
seuraaviin lakeihin:
– laki liikenteen palveluista (320/2017);
– laki lähetetyistä työntekijöistä (447/2016).
Tämän lisäksi hankkeessa tarkastellaan tarvetta päivittää
mm. seuraavia lakeja ja asetuksia:
– valtioneuvoston asetus ajopiirturikorttien
myöntämisestä ja poikkeuksista ajopiirturin
käytössä (507/2018);
– laki ylikuormamaksusta (51/1982).
Tarvittaessa valmistellaan hankkeen puitteissa myös muita pienempiä teknisiä muutoksia ja päivityksiä liikennepalvelulakiin. Hankkeen toteutusta varten perustetaan työryhmä, jonka tehtävänä on yllämainittujen tavoitteiden toteuttaminen.
Työryhmälle perustetaan alaryhmä, jonka tavoitteena on Euroopan parlamentin ja neuvoston Direktiivi (EU) 2020/1057 kansallinen täytäntöönpano siltä osin kuin se koskee lähetettyjä maantieliikenteen alan työntekijöitä. Koska lähetettyjä työtekijöitä koskeva lainsäädäntö kuuluu työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) hallinnonalalle, on
alatyöryhmän vetovastuu TEM:llä.
Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena on EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen voimaansaattaminen niitä koskevine tietojärjestelmävaativuuksineen sekä maantieliikenteen lähetettyjä työntekijöitä koskevan direktiivin kansallinen täytäntöönpano.
Lähtökohdat
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännökset julkaistiin 30.7.2020 EU:n virallisessa lehdessä.
Liikkuvuuspaketin nyt julkaistut asetukset tulivat voimaan 20.8.2020 ja niiden soveltaminen alkaa ajo- ja lepoaikoja
koskevaa asetusta lukuun ottamatta vuosien 2022-24 aikana. Ajo- ja lepoaikasäädöksiä alettiin soveltaa heti
asetusten voimaantulosta alkaen.
Nyt julkaistu direktiivi koskien lähetettyjä työntekijöitä maantieliikenteen alalla tuli voimaan 1.8.2020 ja kansallinen lainsäädäntö tulee antaa 2.2.2022 mennessä. Direktiiviä sovelletaan 2.2.2022 alkaen. Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännöksiin liittyvä kansallinen sääntely on pääsääntöisesti liikennepalvelulaissa (320/2017) ja laissa lähetyistä työntekijöistä (447/2016), joihin hankkeessa tulee tehdä tarpeelliset muutokset. Liikkuvuuspaketin sääntely tulee vaikuttamaan myös valvontaan (mm. ajo- ja lepoajat, työvuorot, lähetetyt työntekijät) ja niitä koskeva sääntely on laissa työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta (44/2006), mutta tarvetta
valvonnan vahvistamiselle myös muussa lainsäädännössä voi nyt julkaistun sääntelyn perusteella olla.
Liikkuvuuspaketin sääntely muuttaa ns. IMI-asetusta ja asettaa uusia vaatimuksia ERRU-järjestelmälle, joiden tarkastelu niin tietojärjestelmiä kuin myös valvonnan toteuttamista koskevan lainsäädännön näkökulmasta on tarpeellista.
Liikkuvuuspaketin tarkoituksena on yhtenäistää ja selkeyttää EU:n tieliikenteen sisämarkkinoiden sääntelyä, parantaa kuljettajien työoloja sekä tehostaa valvontaa.
Yhtenäiset säännöt ja tehokas valvonta edistävät myös kaikkien tienkäyttäjien liikenneturvallisuutta. Ajo- ja lepoaikasääntelyä joustavoitetaan tavoitteena parantaa kuljetusten sujuvuutta. Uudistuksia tulee mm. kuljettajan vuorokautiseen enimmäisajoaikaan, mahdollisuuteen palata säännöllisesti kotiin sekä laivamatkan hyödyntämiseen lepoaikana. Ajo- ja lepoaikasääntely sisältää lisäksi muita uudistuksia.
Valvonnan tehostamiseksi kansainvälistä liikennettä harjoittaviin yli 3,5 t ajoneuvoihin tulee asentaa
automaattisesti muun muassa rajojen ylittämistä sekä ajoja lepoaikoja tallentava älykäs ajopiirturi vuoteen 2023
mennessä. EU-säädökset laajenevat jatkossa vuosien 2022-2026 välisenä aikana säännöksestä riippuen osin koskemaan myös kuorma- ja linja-autojen lisäksi myös kansainvälisessä liikenteessä kaupallisessa tavarankuljetuksessa toimivia, yli 2,5 t pakettiautoja.
Lähetettyjä maantieliikenteen työntekijöitä koskevilla säännöillä otetaan käyttöön kansainvälisiä kuljetuksia hoitavien kuljettajien lähettämistä koskevat erityissäännöt. Tarkoituksena on parantaa kansainvälisiä kuljetuksia
tekevien kuljettajien työ- ja sosiaalisia oloja sekä varmistaa, että tavaraliikenteen harjoittajilla on yhtäläinen
vapaus tarjota palvelujaan EU:n sisämarkkinoilla.
Liikkuvuuspaketin säännösten myötä tavaraliikenteen harjoittajien täytyy voida osoittaa, että ne toimivat aktiivisesti jäsenmaassa, johon ne on rekisteröity. Näin ollen myös rekkojen on vähintään kahden kuukauden välein käytävä rekisteröintimaassaan. Tarkoituksena on estää niin kutsuttujen postilaatikkoyritysten syntymistä ja
toimintaa.
Liikkuvuuspaketin myötä on asetettu uusia vaatimuksia tietojärjestelmille ja sähköisille kuljetustiedoille (ERRU,
IMI-asetus) paremman valvonnan takaamiseksi. Näiden uudistusten myötä kuljetusten ja kuljettajien työolojen valvonta helpottuu niin kansallisesti kuin myös kansainvälisesti.
Hallitusohjelmaan on kirjattu harmaan talouden torjumiseksi tilaajavastuuta koskevia muutoksia. Näiden muutosten myötä tilaajan vastuu ulotettaisiin ylikuormiin sekä ajo- ja lepoaikarikkomuksiin.
Esivalmistelu
-
Liite 1_liikkuvuuspaketti_säädöshankepäätös PDF
6.4.2021 Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausuntomenettely
-
Lausuntoyhteenveto_Vna_ajopiirturikortit ja poikkeukset ajopiirturin käytössä PDF
26.5.2021 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n lopullinen lausunto PDF
4.5.2021 Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
-
3.5.2021 Rahtarit ry
-
3.5.2021 INFRA ry
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
3.5.2021 Poliisihallitus
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n lausunto PDF
3.5.2021 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Työ- ja elinkeinoministeriön lausunto; ei lausuttavaaa
3.5.2021 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
3.5.2021 Sisäministeriö
-
Betoniteollisuus ry:n lausunto PDF
30.4.2021 Betoniteollisuus ry
-
Rajavartiolaitoksen esikunnan lausunto (ei lausuttavaa)
30.4.2021 Rajavartiolaitos (3)
-
Logistiikkayritysten Liitto ry:n lausunto PDF
30.4.2021 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Sosiaali- ja terveysministeriön lausunto PDF
29.4.2021 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Lounais-Suomen aluehallintoviraston lausunto PDF
27.4.2021 Lounais-Suomen aluehallintovirasto
-
Tullin lausunto PDF
26.4.2021 Tulli
-
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n lausunto PDF
26.4.2021 Autoliikenteen Työnantajaliitto ry
-
Koneyrittäjät ry:n lausunto PDF
21.4.2021 Koneyrittäjät ry
-
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin lausunto PDF
19.4.2021 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Muut asiakirjat ja muistiot
-
28.5.2021
-
28.5.2021
-
28.5.2021
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Syrjänen, Veli-Matti
Erityisasiantuntija
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
7.4.2021 – 31.3.2022
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi