Liikennejärjestelmän digitaalinen kaksonen kehittämishanke - 1.vaihe; tiekartta
Liikennejärjestelmän digitaalinen kaksonen
Liikennejärjestelmän digitaalinen kaksonen kehittämishanke - 1.vaihe; tiekartta
LVM025:00/2024 Kehittäminen
Hankkeessa tarkennetaan LVM:n hallinnonalan yhteinen visio ja etenemissuunnitelma (tiekartta) liikennejärjestelmän digitaalisen kaksosen kehittämisestä sekä suuntaa-antava aikatauluehdotus suunnitelman toteuttamiselle.
Hankkeessa ajankohtaista
Raportointi
30.5.2025
Loppuraportti
Loppuraportti
30.5.2025 Raportointi
Asiakirjat
Liikennejärjestelmän digitaalisen kaksosen tiekartta - loppuraportti PDF
5.6.2025 Liikenne- ja viestintäministeriö
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero LVM025:00/2024
Asianumerot VN/11987/2024
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Toimikausi/aikataulu 28.5.2024 – 31.5.2025
Asettamispäivä
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Orpo
Luku 6 Kasvun kaava
Hankkeen vaiheet
30.5.2025 Loppuraportti
Raportointi
Asiakirjat
Liikennejärjestelmän digitaalisen kaksosen tiekartta - loppuraportti PDF
5.6.2025 Liikenne- ja viestintäministeriö
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen puitteissa valmisteltavan tiekartan tulee sisältää ainakin seuraavat elementit:
1. Yhteinen määritelmä siitä, mitä kehitettävällä liikennejärjestelmän digitaalisella kaksosella tarkoitetaan hankkeen puitteissa, mistä elementeistä (ml. teknologiat) digitaalinen kaksonen muodostuu sekä mitkä ovat pitkän aikavälin digitaalisen kaksosen kehitystyön tavoitetila ja tavoiteltavat hyödyt.
2. Tiivis nykytilan kuvaus liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan infrastruktuuri-, liikenne-, liikkumis- ja logistiikkatietojen hallinnasta.
3. Analyysi liikennejärjestelmän digitaalisen kaksosen kehittämisen edellyttämistä toimista, koskien esimerkiksi tiedon hallintaa, tiedolla johtamista sekä näihin liittyviä prosesseja.
4. Analyysin perusteella priorisoidut kehittämistoimenpiteet, niiden tavoitteet ja vastuut sekä suuntaa-antava aikataulu toimenpiteiden toteuttamiselle.
Lähtökohdat
Liikennejärjestelmän digitaalisella kaksosella tarkoitetaan dataan perustuvaa, reaaliajassa päivittyvää, virtuaalista toisintoa liikennejärjestelmästä, sen osa-alueista, ominaisuuksista, tilasta ja toiminnasta.
Liikennejärjestelmän digitaalisen kaksosen kehittämisellä halutaan vahvistaa suomalaisen liikennealan digitaalista kyvykkyyttä, osaamista ja kilpailukykyä sekä luoda tarvittavat yhteiset puitteet koko liikennejärjestelmän kattavalle digitaaliselle toiminnalle.
Kehittämistyössä halutaan lisäksi varmistaa, että liikenteen digitaalinen toimintaympäristö kytkee yhteen kaikki eri toiminnan tasot, edistää kaikkien toimijoiden tavoitteiden mukaista toimintaa, mahdollistaa datan tehokkaan ja monipuolisen hyödyntämisen sekä täyttää EU-sääntelyn digitaaliselle toimintaympäristölle asettamat velvoitteet ja kehittyy EU:n digitalisaatiotavoitteiden mukaisesti. Lisäksi kehitystyöllä tuetaan hallinnonalalla uudenlaisen toimintakulttuurin omaksumista. Uudessa toimintakulttuurissa korostuvat aktiivinen, rakentava, avoin, kaikki organisaatiot läpileikkaava, systemaattinen yhteistyö tietoon ja tiedon hallintaan liittyvissä asioissa, ja joka on psykologisesti turvallinen organisaatioiden näkökulmasta, yhteisestä data- ja tieto-omaisuudesta huolehtiva, ja jota kaikki ovat sitoutuneet sekä halukkaita yhdessä kehittämään.
Hankkeen pitkän aikavälin vaikuttavuustavoitteita ovat
1. Tehokas ja tietoon perustuva liikennejärjestelmän halllinta sekä kehittäminen
2. Julkisen talouden kestävyys
3. Liikenteen, liikkumisen ja logistiikan turvallisuus, sujuvuus, mallintaminen, ennustettavuus sekä tehokas hallinta, ml. kuljetus- ja matkaketjut sekä multimodaalisuus
4. Liikennepalveluiden kasvun kiihdyttäminen ja monipuolistaminen sekä palvelutarjonnan vahvistaminen kasvukeskusten ulkopuolella
5. Päästöjen vähentäminen ja ilmastonmuutoksen vaikutuksiin varautuminen.
Liikennejärjestelmän digitaalinen kaksonen mahdollistaa
1) reaaliajassa päivittyvän digitaalisen tilannekuvan liikennejärjestelmän ominaisuuksista, tilasta ja toiminnasta
2) uudenlaisia toimintamalleja ja käyttötapoja hyödyntää dataa liikennejärjestelmän hallinnassa ja kehittämisessä
3) liikennejärjestelmän toimintaa, hallintaa ja kehittämistä tukevien, entistä laadukkaampien ennuste-, malli- ja skenaariotyökalujen luomisen ja hyödyntämisen
4) tehokkaan tiedolla johtamisen, jolla parannetaan liikennejärjestelmään suunnattujen resurssien ja panostusten kohdentumista, vaikuttavuutta, kustannustehokkuutta ja lisäarvon luontia
5) entistä tiiviimmän vuorovaikutuksen ja toiminnan koordinaation sekä luottamuksen lisääntymisen eri toimijoiden välillä
6) liikenneinfrastruktuuriin, liikenteeseen, liikkumiseen ja logistiikkaan liittyvien tietoympäristöjen yhteen toimivuuden lisäämisen sekä yhteisiin periaatteisiin ja toimintamalleihin perustuvan tiedon hallinnan
[ 28.5.2024 tilanne ] Hankepäätös on liikenne- ja viestintäministeriön johdon käsiteltävänä.
- virkamiesjohtoryhmä 30.5.
- ministeriön johtoryhmä 12.6.
Tiedoksianto
Liikennejärjestelmän digitaalisen kaksosen tiekartta - loppuraportti PDF
5.6.2025 Liikenne- ja viestintäministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Paasilehto, Antti
Kansainvälisten asioiden neuvos
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
1.2. – 31.5.2025
Paasilehto, Antti
Kansainvälisten asioiden neuvos
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
28.5.2024 – 31.1.2025
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi