Vesiliikennelain kokonaisuudistus

LVM040:00/2016 Säädösvalmistelu

Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero LVM040:00/2016

Asianumerot LVM/1832/03/2016

Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö

Toimikausi/aikataulu 7.10.2016 – 31.12.2018

Asettamispäivä

Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita

Sipilä

Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen

Kärkihankkeet Sujuvoitetaan säädöksiä

Toimenpiteet Perataan säädökset, puretaan turhaa sääntelyä ja uudistetaan tarvittavat säädökset

Lainvalmistelu

HE vesiliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Eduskunnan vastaus EV 260/2018

Kootaan yhteen muutetaan ja päivitetään vesiliikenteen sääntely ml. veneilyä koskeva sääntely, vuokravenesääntely ja vesiliikenteen liikennesäännöt.

VastuuministeriLiikenne- ja viestintäministeri Berner

Syysistuntokauden 2018 lainsäädäntösuunnitelma

Yhteyshenkilö
Irja Vesanen-Nikitin, Hallitusneuvos
[email protected]

Tavoitteet ja tuotokset

Tavoitteena on vesiliikennelain kokonaisuudistus mukaan lukien lain roolin selkeyttäminen osana muuta meri- ja vesi-liikennettä koskevaa sääntelyä. Tavoitteena on (vrt. tieliiken-nelain uudistus) myös veneilijän käyttäytymistä koskevan sääntelyn ajanmukaistaminen, vesiliikenteen turvallisuuden ja vastuullisen veneilykulttuurin lisääminen, turhan sääntelyn purku, viranomaisten roolien ja tehtävien selkeyttäminen, jakamistalouden ja automatisaation mahdollistaminen sekä mahdollisuus periä maksuja lupamenettelystä (esim. kilpailut). Vuokravenesääntelyn uudistuminen voi tuoda esiin tarpeita tarkentaa esimerkiksi veneen luovuttamisen edellytyksiä vesilii-kennelaissa.

Lähtökohdat

Vesiliikennelain tarkoitus ja suhde muuhun merenkulku- ja vesiliikennettä koskevaan lainsäädäntöön kuten huvivenelainsäädäntöön ja vuokraveneitä koskevaan sääntelyyn on epäselvä. Laki koskee pääosin veneilijän velvoitteita, mutta osittain myös kauppamerenkulkua. Veneilijään käyttäytymiseen kohdistuvaa, sanktioitua sääntelyä sisältyy myös eräisiin asetuksiin, mikä ei vastaa nykylainsäädännön vaatimuksia. Sääntely on hajallaan, osittain vanhentunutta ja toisaalta puutteellista ja viranomaisten roolit ovat epäselvät. Veneilyn turvallisuuden edistämiseksi ja jakamistalouden edistämiseksi tulisi miettiä uusia keinoja. Yhtenä keinona tähän on esitetty (merenkulun neuvottelukunnan veneilyjaostossa ja sitä seuranneessa veneilyverkostossa) veneilyyn liittyvien vastuiden uudelleen tarkastelua kuten päällikkösääntelyn tarvetta.

Lisätietoja

Hankkeet - hankkeen ajankohtaisaineistojen listaus - Hankeikkuna on hetkellisesti pois käytöstä.