Rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle
LVM046:00/2017 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Liikennejärjestelmän tehokkuus ja tuottavuus on olennainen osa kansallista kilpailukykyä ja kansalaisten hyvää arkea. Rautatieliikenne on keskeinen osa liikennejärjestelmää. Rautatiepalveluissa julkisen vallan rooli on nykyisin kuitenkin erityisen vahva. Nykyjärjestelmä perustuu valtion kokonaan omistaman VR Yhtymä Oy:n yksinoikeuteen sekä julkisin varoin rahoitettuun ostoliikenteeseen. Rautatieliikenteen tavarakuljetukset vapautuivat rautateillä kilpailulle vuoden 2007 alussa. Kilpailu ei ole kuitenkaan avautunut tyydyttävällä tavalla, ja VR-Yhtymä Oy:n lisäksi muita operaattoreita toimii tavaraliikenteessä toistaiseksi kaksi.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero LVM046:00/2017
Asianumerot LVM/1470/05/2017
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Toimikausi/aikataulu 9.8.2017 – 28.6.2019
Asettamispäivä 9.8.2017
Tavoitteet ja tuotokset
Rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisen avulla pyritään saavuttamaan seuraavia yleishyödyllisiä tavoitteita:
- Rautateiden henkilöliikennepalvelujen tarjonta lisääntyy, monipuolistuu ja vastaa nykyistä paremmin eri asiakasryhmien tarpeisiin, jolloin junamatkustamisesta tulee houkuttelevampi vaihtoehto yksityisautoilulle.
- Palvelut tuotetaan nykyistä tehokkaammin ja julkiselle tuelle saadaan nykyistä enemmän vastinetta.
- Palvelutarjonnan kasvu ja kilpailu tarjoajien sekä eri liikennemuotojen välillä hyödyttää matkustajia, kun palveluntarjoajat kilpailevat lippujen hinnoilla ja erilaisilla palvelukonsepteilla.
- Rautatieliikenteen matkustajamäärät kasvavat ja rautatieliikenteen osuus henkilöliikennematkoista nousee nykyisestä noin viidestä prosentista kuuteen prosenttiin uusilla sopimusjärjestelyillä 2020-luvulla ja edelleen kahdeksaan prosenttiin seuraavilla sopimuskausilla 2030-luvun kuluessa.
- Rautateiden tavaraliikenteessä kilpailu vauhdittuu ja logistiikkapalveluiden tarjonta lisääntyy, jolloin rautatieliikenne pystyy paremmin vastaamaan teollisuuden logistiikan tarpeisiin.
- Kansantalouden kasvuedellytykset paranevat.
Kilpailun avaaminen ei yksin takaa yllä mainittujen tavoitteiden saavuttamista. Raideliikenteen kasvu riippuu myös raideinvestointien suuruudesta.
Lähtökohdat
Hallitusohjelmassa tavoitellaan kuntien kustannusten karsimista ja julkisesti tuettujen henkilökuljetusten uudistamista mahdollistamalla uudenlaiset, markkinaehtoiset ja innovatiiviset palvelumallit digitalisaatiota hyödyntämällä. Elinkeinoelämän kilpailukykyä ja yritystoiminnan edellytyksiä kaikessa päätöksenteossa vahvistetaan. Markkinoiden toimintaa, vapaata kilpailua ja pienten ja keskisuurten yritysten osallistumismahdollisuuksia hankintaprosesseihin edistetään uudistamalla keskeistä lainsäädäntöä ja purkamalla kilpailua estävää toimialakohtaista sääntelyä.
EU-tasolla rautatieliikennettä on avattu asteittain kilpailulle vuodesta 2003 alkaen, ensin tavaraliikenteessä ja viimeiseksi kotimaan henkilökuljetuksissa. EU:n neljännen rautatiepaketin nojalla on turvattava avoin markkinoillepääsy 3.12.2019 alkaen.
Pääministeri Juha Sipilän hallitus totesi eduskunnalle marraskuussa 2015 antamassaan välikysymysvastauksessa, että rautatieliikenteen kilpailukyvyn ja asiakaslähtöisyyden parantaminen edellyttävät henkilöjunaliikenteen avaamista kilpailulle. Välikysymysvastauksen mukaan kilpailun avaamisen onnistuminen edellyttää, että markkinoille luodaan luottamus siihen, että kilpailun vapauttaminen on aitoa eikä uusia operaattoreita syrjitä. Tämän saavuttamiseksi rautatiemarkkinoille on luotava kilpailuneutraalit olosuhteet. Ympäristössä, jossa toimii enemmän kuin yksi rautatieoperaattori, myös kaikkien liikennöintiin liittyvien palveluiden tulee olla toimijoiden käytettävissä kilpailuneutraalisti ja samoin ehdoin.
Tämän johdosta talouspoliittinen ministerivaliokunta on puoltanut rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamista, kilpailun vauhdittamista tavaraliikenteessä sekä reuna-ehtoja, joiden mukaan kilpailun avaaminen ja vauhdittaminen toteutetaan.
Lisätietoja
Liikennejärjestelmän tehokkuus ja tuottavuus on olennainen osa kansallista kilpailukykyä ja kansalaisten hyvää arkea. Rautatieliikenne on keskeinen osa liikennejärjestelmää. Rautatiepalveluissa julkisen vallan rooli on nykyisin kuitenkin erityisen vahva. Nykyjärjestelmä perustuu valtion kokonaan omistaman VR Yhtymä Oy:n yksinoikeuteen sekä julkisin varoin rahoitettuun ostoliikenteeseen. Rautatieliikenteen tavarakuljetukset vapautuivat rautateillä kilpailulle vuoden 2007 alussa. Kilpailu ei ole kuitenkaan avautunut tyydyttävällä tavalla, ja VR-Yhtymä Oy:n lisäksi muita operaattoreita toimii tavaraliikenteessä toistaiseksi kaksi.
Julkaisut ja raportit
-
Liitteet: SELVITYS RAUTATEIDEN TAVARALIIKENTEEN KILPAILUN EDELLYTYKSISTÄ PDF
7.6.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
-
Selvitys alueellisen junaliikenteen järjestämisen edellytyksistä PDF
30.5.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
-
SELVITYS RAUTATEIDEN TAVARALIIKENTEEN KILPAILUN EDELLYTYKSISTÄ PDF
24.5.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
-
Carnegien ensimmäinen selvitys PDF
25.8.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto
-
25.8.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto
-
25.8.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto
-
Taloustutkimuksen kansalaiskysely PDF
25.8.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto
Asettaminen ja organisointi
-
6.6.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
-
Ministry - Proposal for a tendering model for Southern Finland regional rail services PDF
5.10.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Peruspalveluyksikkö (PPE)
-
Ministry - Current arrangements and implementation of the railway reform PDF
5.10.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Peruspalveluyksikkö (PPE)
-
Minister Anne Berner - General policy overview and the railway reform PDF
5.10.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Peruspalveluyksikkö (PPE)
-
Finnish Transport Safety Agency - Railway safety autohority and its functions PDF
5.10.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Peruspalveluyksikkö (PPE)
-
Finnish Transport Agency - Railway network and its management PDF
5.10.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Peruspalveluyksikkö (PPE)
-
Ministry - Overview of the ministry and its administrative branch PDF
5.10.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Peruspalveluyksikkö (PPE)
-
Rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle (täydennetty 15.9.2017) PDF
15.9.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto
-
Asettamispäätös täydennetty 15.9.2017 PDF
9.8.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
Muut asiakirjat ja muistiot
-
LVM:n muistio talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle PDF
25.8.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi