Valtioneuvoston asetus sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittämiseen myönnettävästä avustuksesta
LVM049:00/2021 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi sähköisen raskaan liikenteen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin myönnettävästä valtionavustuksesta. Valtionavustus rajattaisiin koskemaan sähköisiä kuorma-autoja palvelevien ratkaisujen ja palveluiden kehittämistä. Valtionavustus myönnettäisiin yrityksille tai tutkimusorganisaatioille.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero LVM049:00/2021
Asianumerot VN/18657/2021
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Toimikausi/aikataulu 2.8.2021 – 28.2.2022
Asettamispäivä 2.8.2021
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Marin
Strategiset kokonaisuudet Hiilineutraali ja luonnon monimuotoisuuden turvaava Suomi
Tavoite Suomi pyrkii maailman ensimmäiseksi fossiilivapaaksi hyvinvointiyhteiskunnaksi
Strategiset kokonaisuudet Elinvoimainen Suomi
Tavoite Suomi tunnetaan teknologisen kehityksen, innovatiivisten hankintojen ja kokeilukulttuurin edelläkävijänä
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Tavoitteet ja tuotokset
Valtionavustuksen tavoitteena on vauhdittaa sähköisen raskaan liikenteen palvelu- ja tuote-ekosysteemin syntymistä Suomeen. Tukea myönnettäisiin sähköisen raskaan liikenteen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeisiin yrityksille ja tutkimus- ja tiedonlevittämisorganisaatioille sekä näiden muodostamille konsortioille. Tuensaajilta edellytettäisiin omarahoitusosuutta ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisesti. Parhaimmillaan avustus synnyttää sähköisen raskaan liikenteen alalle liiketoiminta- ja vientimahdollisuuksia.
Lisäksi hankkeen tavoitteena on parantaa raskaan liikenteen alalla toimivien yritysten valmiutta vaihtaa ajoneuvojen käyttövoima polttomoottorista sähköön. Tuen avulla kehitettäisiin raskaan liikenteen tukitoiminnot kattavan palveluketjun ratkaisuja, joiden avulla uutta ajoneuvo- ja akkuteknologiaa voitaisiin ottaa laajamittaisesti käyttöön.
Tiivistelmä
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi sähköisen raskaan liikenteen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin myönnettävästä valtionavustuksesta. Valtionavustus rajattaisiin koskemaan sähköisiä kuorma-autoja palvelevien ratkaisujen ja palveluiden kehittämistä. Valtionavustus myönnettäisiin yrityksille tai tutkimusorganisaatioille.
Lähtökohdat
Sähköisen raskaan liikenteen palveluketjun kehittäminen on edellytys raskaan liikenteen laajamittaiselle sähköistymiselle. Raskaan liikenteen sähköistyessä myös kaluston ympärillä olevat tukitoiminnot laajasti kattava palveluketju (mm. terminaalin energiajärjestelmä, kaluston älykäs lataus, huolto, reititys ja kuorman purku) on muokattava vastaamaan raskaan liikenteen käyttövoiman muutosta. Tukitoimintojen kehitys on toistaiseksi ollut hidasta muun muassa markkinalla saatavilla olevien sähköisten ajoneuvojen sekä latausinfrastruktuurin puutteen vuoksi. Avustuksella rahoitetaan sellaisia sähköisen raskaan liikenteen TKI-hankkeita, jotka eivät liiketoiminnallisen riskin tai yritysten välisen yhteistyön puutteen vuoksi syntyisi markkinaehtoisesti. Lisäksi avustus voidaan kohdentaa toimialan yhteistyön ja verkottumisen parantamiseen.
Avustus rahoitettaisiin EU:n elpymisvälineen tuloilla, ja sillä edistettäisiin elpymis- ja palautumissuunnitelman tuottavuuskasvun tavoitetta. Ehdotuksen taustalla on myös työ- ja elinkeinoministeriön sekä liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valmisteltu Liikennealan kestävän kasvun ohjelma, jonka lähtökohtana on liikennealan yritysvetoinen innovaatiokehitys, kansainvälistyminen ja kestävä kasvu.
Lisätietoja
Valtionavustuksella vauhditetaan päästövähennystoimia raskaan liikenteen alalla. Raskaan liikenteen tukitoimintojen kehittäminen on välttämätöntä, jotta markkinoille tulevia uusia sähkökäyttöisiä raskaita ajoneuvoja ja kehittyvää latausinfrastruktuuria voidaan täysimääräisesti hyödyntää.
Suomessa kehitettävillä sähköisen raskaan liikenteen palveluilla on myös vientipotentiaalia sähkökäyttöisen raskaan liikenteen lisääntyessä ympäri maailmaa. Parhaimmillaan valtionavustuksella kehitettävistä ratkaisuista syntyy kannattavaa liiketoimintaa sekä vientimahdollisuuksia sähköisen raskaan liikenteen alalle.
Esitys on lausuntokierroksella 6.8.2021 - 17.9.2021.
Asetus on hyväksytty valtioneuvoston yleisistunnossa 3.2.2022 ja se tulee voimaan 15.2.2022. Asetuksen säädösnumero on 112/2022.
Lausuntomenettely
-
Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n lausunto PDF
20.9.2021 Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy
-
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry:n lausunto PDF
17.9.2021 Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry
-
Sähköinen liikenne ry:n lausunto PDF
17.9.2021 Sähköinen liikenne ry
-
17.9.2021 ITS Finland ry
-
Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin lausunto PDF
17.9.2021 Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
-
Autoalan Keskusliitto ry ja Autotuojat ja -teollisuus ry:n lausunto PDF
17.9.2021 Autoalan Keskusliitto ry
-
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n lausunto PDF
17.9.2021 Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
-
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin lausunto PDF
16.9.2021 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
-
Logistiikkayritysten Liitto ry:n lausunto PDF
16.9.2021 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Valtiovarainministeriön lausunto (ei lausuttavaa)
16.9.2021 Valtiovarainministeriö
-
Korkia Consulting Oy:n lausunto PDF
16.9.2021 Korkia Consulting Oy
-
Työ- ja elinkeinoministeriön lausunto PDF
14.9.2021 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne lausunto PDF
10.8.2021 Liikenteen tutkimuskeskus Verne
Muut asiakirjat ja muistiot
-
Luonnos VNA:ksi sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemistä PDF
6.8.2021
-
Utkast till statsrådets förordning PDF
6.8.2021
-
Perustelumuistio VNA sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemistä PDF
6.8.2021
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Teittinen, Helinä
Ylitarkastaja
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
2.8. – 30.11.2021
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi