Merenkurkun laivaliikenteen turvaamista koskeva strateginen valmistelu työryhmä

LVM097:00/2011 Kehittäminen

Työryhmän tehtävänä on laatia ehdotus toimenpiteistä, joilla turvataan ympärivuotinen henkilö- ja tavaraliikenne Merenkurkussa. Perustuu hallitusohjelmaan.

Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero LVM097:00/2011

Asianumerot LVM/2393/05/2011

Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö

Toimikausi/aikataulu 1.1.2012 – 30.9.2012

Asettamispäivä

Hankkeen vaiheet

Lähtökohdat

Merenkurkussa on liikennöinyt autolautta jo lähes 50 vuotta. EU-jäsenyyden myötä verovapaa myynti päättyi Merenkurkun liikenteessä vuonna 1999 ja se johti vuotuisen matkustajamäärän romahtamiseen noin miljoonasta nykyiseen noin 60 000 matkustajaan. Rahtiliikenne on tonnimäärällä mitattuna kaksinkertaistunut kolmessa vuodessa ja sen odotetaan edelleen kasvavan alueella tehtävien investointien, kuten Vaasan ja Seinäjoen välisen rautatien sähköistys ja Uumajan Nordic Logistic Center. Merenkurkun liikenne on vaihtoehto, joka on 800 kilometriä lyhyempi kuin perämeren pohjukan kiertävä maantie reitti ja se toimii tärkeänä osana Eurooppa 12-liikenneväylää.

Vaasa-Uumaja reittiä on vuodesta 2000 lähtien liikennöinyt RG Line Ab. Matkustajaliikenne on saanut yhteiskunnan tukea Suomen valtiolta sekä Pohjanmaan ja Västerbottenin aluehallintoviranomaisilta. Tuen oli määrä olla väliaikaista ja se on pienentynyt koko ajan.
Länsi-Suomen lääninhallitus ja aluehallintouudistuksen jälkeen Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on kilpailuttanut lauttaliikenteen kuusi kertaa. Voimassa olevan sopimuksen mukaan liikenne saa vuosina 2010 - 2012 tukea 500 000 euroa vuodessa, josta Suomen valtion osuus on 50 %. Tuki päättyy vuoden 2012 lopussa.

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet