Sisäasioiden rahastoja koskevaa lainsäädäntöä valmisteleva työryhmä, hallituksen esityksen valmistelu

SM027:00/2013 Säädösvalmistelu

Työryhmän tehtävänä on valmistella ehdotus sisäasioiden rahastoja koskevaksi laiksi sekä ehdotus valtioneuvoston asetukseksi.
Työryhmän työn lähtökohtana ovat edellä mainitut Euroopan unionin asetukset. Hankkeen aikana tulee selvittää ja tämän perusteella tehdä perustellut ehdotukset erityisesti seuraavista asiakokonaisuuksista:
- rahastoista vastaavien kansallisten viranomaisten määrittely ja vastuunjako,
- rahastojen mahdollisten seurantakomiteoiden toimivalta ja kokoonpano,
- rahastoista myönnettävän rahoituksen tukikelpoisuusehdot,
- rahastojen monivuotisten ohjelmien kansallinen hallinnointi ja toimeenpano, ja
- rahastojen hallinnointiin osoitettavan teknisen tuen käyttö ja hallinnointi.

Työryhmän on laadittava ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon.


Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero SM027:00/2013

Asianumerot SMDno/2013/1021

Asettaja sisäasiainministeriö

Toimikausi/aikataulu 27.9.2013 – 4.9.2014

Asettamispäivä 27.9.2013

Tiivistelmä

Työryhmän tehtävänä on valmistella ehdotus sisäasioiden rahastoja koskevaksi laiksi sekä ehdotus valtioneuvoston asetukseksi.
Työryhmän työn lähtökohtana ovat edellä mainitut Euroopan unionin asetukset. Hankkeen aikana tulee selvittää ja tämän perusteella tehdä perustellut ehdotukset erityisesti seuraavista asiakokonaisuuksista:
- rahastoista vastaavien kansallisten viranomaisten määrittely ja vastuunjako,
- rahastojen mahdollisten seurantakomiteoiden toimivalta ja kokoonpano,
- rahastoista myönnettävän rahoituksen tukikelpoisuusehdot,
- rahastojen monivuotisten ohjelmien kansallinen hallinnointi ja toimeenpano, ja
- rahastojen hallinnointiin osoitettavan teknisen tuen käyttö ja hallinnointi.

Työryhmän on laadittava ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon.


Lähtökohdat

Euroopan unionin rahoitusohjelmakaudelle 2014 - 2020 tullaan perustamaan sisäasioiden alalle kaksi uutta rahastoa, turvapaikka- ja maahanmuuttorahasto (Asylum and Migration Fund) sekä sisäisen turvallisuuden rahasto (Internal Security Fund), joista jälkimmäinen jakaantuu ulkoraja- ja viisumipolitiikan rahastoon sekä poliisiyhteistyötä, rikosten torjuntaa ja ehkäisemistä sekä kriisinhallintaa koskevaan rahastoon. Euroopan komissio antoi 15 päivänä marraskuuta 2011 seuraavat edellä mainittuja rahastoja koskevat asetusehdotukset:
1) ehdotus neuvoston asetukseksi ulkorajojen ja viisumipolitiikan rahoitusvälineen perustamisesta osana sisäisen turvallisuuden rahastoa (KOM(2011) 750 lopullinen),
2) ehdotus neuvoston asetukseksi turvapaikka- ja maahanmuuttorahaston perustamisesta (KOM(2011) 751 lopullinen),
3) ehdotus neuvoston asetukseksi turvapaikka- ja maahanmuuttorahastoon ja poliisiyhteistyön, rikollisuuden ehkäisemisen ja torjumisen sekä kriisinhallinnan rahoitusvälineeseen sovellettavista yhteisistä säännöistä (KOM(2011) 752 lopullinen),
4) ehdotus neuvoston asetukseksi poliisiyhteistyön, rikosten ehkäisemisen ja torjumisen sekä kriisinhallinnan rahoitusvälineen perustamisesta osana sisäisen turvallisuuden rahastoa (KOM(2011) 753 lopullinen).

Asetusehdotuksia ei ole vielä hyväksytty. Parhaillaan ovat käynnissä Euroopan parlamentin, Euroopan unionin neuvoston ja Euroopan komission väliset kolmikantaneuvottelut.

Osana rahoitusohjelmakauden 2014 - 2020 kansallisen hallinnointijärjestelmän valmistelua sisäasiainministeriön kansainvälisten asioiden yksikössä toteutettiin keväällä 2013 esiselvitys, jossa kartoitettiin sisäasioiden rahastojen kansallisen sääntelyn toteuttamistapaa tulevalla rahoitusohjelmakaudella. Esiselvityksen tuloksena todettiin, että sisäasioiden rahastoja koskevalle kansalliselle lainsäädännölle olisi tarve erityisesti rahastojen hallinnointiin liittyvien vastuiden määrittelemiseksi sekä hallinnoinnin erityispiirteiden selvittämiseksi.

Euroopan unionin rahoitusohjelmakaudella 2007 - 2013 sisäasioiden rahastoilla (ns. SOLID-rahastot) ei ole ollut kansallista erityislakia, koska rahastoja koskeva sääntely Euroopan unionin tasolla on ollut yksityiskohtaista. Euroopan unionin rahoitusohjelmakaudella 2014 - 2020 Euroopan unionin säädökset tullaan laatimaan huomattavasti yleisemmällä tasolla, minkä vuoksi rahastojen hallinnointia koskevien tarkempien sääntöjen määrittely kansallisesti on tarpeen.