Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelma

VM038:00/2009 Kehittäminen

SADe-ohjelman tehtävät koostuvat seuraavista kokonaisuuksista ja tehtävistä sekä aikatauluista:

A. Sähköisen asioinnin valtakunnallisesti toteutettavien palvelukokonaisuuksien, niiden tietojärjestelmäarkkitehtuurien ja palvelusovellusten kehittäminen.

- Ohjelmassa kehitettävien keskeisten palvelukokonaisuuksien valintakriteerien määritteleminen (valintakriteereinä muun muassa asiakaslähtöisyys, merkittävyys asiakkaiden ja hallinnon kehittämisen kannalta, poikkihallinnollisuus, tuottavuuspotentiaali ja toteutuksen kustannustehokkuus sekä hallinnollisen taakan vähentäminen).

- Ehdotus ensimmäisessä vaiheessa toteutettavista palvelukokonaisuuksista talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsittelyyn, kesäkuu 2009.

- Palvelukokonaisuuksien yhteisten tietojärjestelmäarkkitehtuurien kehittäminen, ottaen huomioon uudistuvan yhteispalvelun tarpeet ja yksityinen sektori palveluje tuottajana, vuonna 2010.

- Kokonaisuuksiin kuuluvien palvelusovelluksien kehittäminen ja käyttöönotto, ...

Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero VM038:00/2009

Asianumerot 1944/00.01.00.01/2012

Asettaja valtiovarainministeriö

Toimikausi/aikataulu 14.4.2009 – 31.12.2015

Asettamispäivä 14.4.2009

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

SADe-ohjelman tavoitteena on edistää sähköistä asiointia siten, että kansalaisten ja yritysten sähköinen asiointi on mahdollista vuoteen 2013 mennessä kattaen kaikki keskeiset palvelut. Kansalaisten ja yritysten palveluille luodaan yhtenäisesti asiakasrajapinnat eri tahojen tuottamiin julkisiin palveluihin.

Menettelytavat ohjelman toteutuksessa

SADe-ohjelman toteuttamisessa noudatetaan seuraavia hallituksen kannanotossa edellytettyjä menettelytapoja:

- Sähköisiä palveluja kehitetään vuorovaikutuksessa palvelujen käyttäjien kanssa huomioiden käytön helppous.
- Kehittämisen kaikissa vaiheissa huomioidaan kansalaisten tietosuojan toteutuminen ja sen varmistamiseksi toimitaan hyvässä yhteistyössä tietosuojavaltuutetun kanssa.
- Julkisen sektorin hankinnoissa hyödynnetään markkinoiden tarjoamia ratkaisuja sekä yksityisen sektorin innovaatioita. Edistetään avointien tietojärjestelmäarkkitehtuurien sekä avoimen lähdekoodin käyttöä julkisen hallinnon järjestelmissä.
- Sähköisten palveluiden kehittämistyössä tehdään ratkaisuja, jotka tukevat palvelujen tuottamista molemmilla kansallisilla kielillä.

Menettelytapojen toteuttamiseksi laaditaan kutakin kokonaisuutta varten toimintamalli.

Lähtökohdat

Hallitusohjelman mukaisesti julkisen hallinnon toimintaa, palvelurakenteita, yhteispalvelua, puhelinpalveluja ja sähköistä asiointia kehitetään voimakkaasti. Keskeiset hallinnon kehittämistehtävät on koottu valtiovarainministeriöön.
Hallituskaudella keskeisiä hallinnon kehittämisen hankkeita ovat erityisesti aluehallinnon uudistaminen (ALKU-hanke), kunta- ja palvelurakenneuudistus (PARAS-hanke) sekä yhteispalvelun laajentamishanke. Julkisen hallinnon palvelurakenteiden muutokset edellyttävät yhteisiä tietoteknisiä ratkaisuja ja mahdollistavat entistä asiakaslähtöisempien sähköisten asiointipalveluiden tarjoamisen kansalaisille ja yrityksille.
Viime hallituskaudella käynnistettiin valtion tietohallinnon konsernimaisen ohjauksen kehittäminen ja sitä varten valtiovarainministeriöön perustettiin 1.4.2005 valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö (ValtIT). Kuntien tietohallintoyhteistyön koordinointia varten perustettiin vastaavasti sisäasiainministeriöön 1.10.2006 lukien KuntaIT-yksikkö, joka hallinnon kehittämistehtävien kokoamisen yhteydessä siirrettiin valtiovarainministeriöön hallinnon kehittämisosastolle.
Valtiovarainministeriö asetti 29.8.2008 julkisen hallinnon sähköisen asioinnin vauhdittamiseksi hankkeen, jonka tehtävänä oli laatia ehdotus koko julkisen hallinnon ja julkisten palvelujen kehittämislinjauksiksi sekä toimenpidesuunnitelmaksi vuosille 2009 – 2012. Hankkeesta käytettiin valmisteluvaiheessa lyhennettä SADe-hanke (Sähköinen asiointi ja Demokratia). Hankkeen loppuraportti luovutettiin hallinto- ja kuntaministerille 28.1.2009.
SADe-hankkeen loppuraportti sisältää ehdotukset keskeisistä kansallisista sähköisen asioinnin tavoitteista, linjauksista ja toimenpiteistä julkisen hallinnon tietoyhteiskuntakehityksen vauhdittamiseksi vuosina 2009 - 2012.
Julkisen hallinnon sähköisen asioinnin kehittäminen on osa hallituksen tietoyhteiskuntapolitiikkaa. Osana hallituksen tietoyhteiskuntaohjelman toteuttamista laadittiin vuonna 2006 kolmas kansallinen tietoyhteiskuntastrategia. Hallituskaudella 2007 - 2011 strategian toimeenpanosta vastaa liikenne- ja viestintäministeriön yhteydessä toimiva Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta. Neuvottelukunnan eräänä painopisteenä on julkisen hallinnon tietoyhteiskuntakehityksen edistäminen, joka on valtioneuvoston periaatepäätöksen (tietoyhteiskuntapolitiikan linjaukset, kesäkuu 2007) mukaisesti valtiovarainministeriön vastuulla. SADe-ohjelman toteuttaminen kytkeytyy tiiviisti Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunnassa tehtävään työhön.
Hallitus hyväksyi talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa 6.3.2009 kannanoton sähköisen asioin-nin ja tietoyhteiskuntakehityksen vauhdittamisesta (liite1). Kannanotossa todetaan, että hallitus vauhdittaa Suomen tietoyhteiskuntakehitystä ja sähköisten asiointipalveluiden leviämistä kolmella toimintakokonaisuudella: jatkamalla Arjen tietoyhteiskuntaohjelmaa, käynnistämällä Sähköisen asioinnin ja demokratian ohjelman sekä uudelleen organisoimalla julkisten tietojärjestelmien määrittely, hankinta ja ylläpito.
Kannanotossa on asetettu tavoitteeksi, että kansalaisten ja yritysten sähköinen asiointi on mahdollista vuoteen 2013 mennessä kattaen kaikki keskeiset palvelut. Kansalaisten ja yritysten palveluille luodaan yhtenäiset asiakasrajapinnat eri tahojen tuottamiin julkisiin palveluihin. Tietoyhteiskuntakehitystä vauhdittaessaan hallitus tekee ratkaisuja, jotka tukevat palveluja molemmilla kansallisilla kielillä.
Kannanoton toteuttamiseksi tällä päätöksellä käynnistetään Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelma (SADe-ohjelma). Ohjelman tavoitteet ja tehtävät määräytyvät kannanotossa tehtyjen linjausten mukaisesti jäljempänä esitetyllä tavalla. Ohjelman toteutuksessa hyödynnetään SADe-hankkeen tuottamaa loppuraporttia ja siitä saatuja lausuntoja.

Lisätietoja

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet