Julkishallinnon tietovarantojen saatavuuden ja käytön edistäminen -työryhmä

VM125:02/2007 Kehittäminen

Työryhmän tehtävät ovat:
• arvioida rekistereiden ja muiden tietovarantojen uudelleenkäytön tarvetta ja vaikutuksia julkisen hallinnon toiminnan kannalta
• arvioida, mitkä tietovarannot on mahdollista ja tarkoituksenmukaista saada laajalti käyttöön
o onko sen tiedoille kysyntää
o asettaako tietosuoja ja yksityisyyden suoja rajoituksia
o asettavatko jotkut muut säännökset tai sopimukset rajoituksia
o vaarantaako yhteiskäyttö kansallisen turvallisuuden
• arvioida maksuttomuuden tai hinnoittelumuutosten budjettivaikutukset sekä maksuttomuuden vaikutukset tuotantokustannuksiin
• tehdä tarvittavat esitykset korjauksiksi valtiohallinnon budjettikehyksiin sekä arvioida vaikutukset kuntien ja kuntayhtymien talousarvioihin ottaen huomioon
o julkisen sektorin sisäiset maksut
o saamatta jäävät ulkopuoliset tulot
• arvioida muut vaikutukset julkisen sektorin organisaatioiden resursointiin ja toimintaan
• arvioida tarpeet rekistereitä koskevan lainsäädännön muuttamiseksi ja tehdä ehdotukset ...

Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero VM125:02/2007

Asianumerot 92/00.01.00.01/2010

Asettaja valtiovarainministeriö

Toimikausi/aikataulu 11.2.2010 – 31.1.2012

Asettamispäivä 11.2.2010

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

Julkishallinnon tietovarantojen saatavuuden ja käytön edistäminen työryhmän tavoitteena on saada eri tietovarannot yhtenäisellä hinnoittelulla ja lisenssiehdoilla tarjolle tietojen tarvitsijoille. Lähtökohtana on tietojen maksuttomuus. Tavoitteena on, että tietovarantojen tiedot ovat laajasti koko yhteiskunnan käytössä.

Lähtökohdat

Julkisen hallinnon tietovarantoja käytetään laajalti hyväksi Suomessa eri sektoreilla. Useita prosesseja on pystytty automatisoimaan niiden avulla ja esimerkiksi virkatodistukset on useimmissa prosesseissa korvattu suora-hauilla tietokannoista. On esitetty arvioita, että nykyistä laajempi ja moni-puolisempi tietojen hyväksikäyttö nopeuttaisi tietoyhteiskunnan kehitystä sekä lisäisi taloudellista aktiivisuutta ja parantaisi tuottavuutta.

Julkisen hallinnon tietovarantoja kartoitetaan julkishallinnon kokonaisark-kitehtuuri työssä (VALTASA). Keskeisimpiä, yleiskäyttöisiä rekistereitä on kutsuttu perusrekistereiksi. Niiden välillä on ollut eritasoista yhteistyötä ja niitä käytetään koko yhteiskunnassa. Näiden lisäksi valtionhallinnossa ja kunnissa on runsaasti rekistereitä, joita voidaan hyödyntää laajemmin. Täs-sä hankkeessa voidaan hyödyntää arkkitehtuurityön tuloksia.

Julkisten tietovarantojen, myös perusrekistereiden, laajemman käytön esteeksi on arvioitu tiedon hinnoittelua ja käyttöehtoja. Hinnoittelu ohjaa kokonaistaloudellisuuden kannalta vääriin toimintamalleihin, kun tietoa ei käydä aktiivisesti päivittämässä perusrekistereistä, vaan pidetään niiden rinnalla omia rekistereitä. Tiedon myynnistä saatavat tulot ovat kuitenkin keskeinen tulonlähde useille virastoille. Hinnoittelun muuttaminen tai tietojen muuttaminen maksuttomiksi edellyttää pysyviä muutoksia virastojen kehyksiin.

On perusteltua asettaa työryhmä etsimään ratkaisua näiden esteiden poistamiseksi.

Lisäksi tekniset rajapinnat vaihtelevat tietovarannoista toiseen. Niiden yhtenäistämiseksi asetetaan samanaikaisesti toinen hanke.

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä