Suomen rakentamismääräyskokoelman rakenteen uudistaminen

YM005:00/2012 Säädösvalmistelu

Työryhmän tehtävä jakaantuu kolmeen osaan:
1)Työryhmän tulee selvittää Suomen rakentamismääräyskokoelmaa koskevat maankäyttö- ja rakennuslain ja -asetuksen keskeiset säännökset ja tehdä ehdotus tarvittavista muutoksista asetuksenantovaltuuksiin ottaen huomioon perustuslain 80 pykälän vaatimukset.

2)Työryhmän tulee laatia käytännön ohjeistus, jonka mukaisesti velvoittava ja ei-velvoittava aineisto erotetaan toisistaan Suomen rakentamismääräyskokoelman osien uudistamisen yhteydessä. Tehtävänä on myös kehittää rakentamista koskevien asetusten yhtenäistä soveltamista tukevien ohjeiden ja oppaiden antamisperiaatteet.

3)Lisäksi työryhmän tulee tehdä ehdotus Suomen rakentamismääräyskokoelmaa vastaavan, rakennus- ja kiinteistöalaa palvelevan kokonaisuuden tuottamisesta ja ylläpidosta.

Työryhmän määräaika 1 kohdan tehtävän osalta on 1.3.2012 ja kohtien 2 ja 3 osalta 31.5.2012.

Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero YM005:00/2012

Asianumerot

Asettaja ympäristöministeriö

Toimikausi/aikataulu 1.2.2012 – 31.5.2012

Asettamispäivä 3.2.2012

Lainvalmistelu

Hallituksen esitys 81/2012 Käsittelytiedot eduskunnassa

Eduskunnan vastaus 123/2012

Hyväksytty säädös-

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

Tarkoitus on saattaa rakentamista koskevat sääntely valtuutuksineen perustuslain mukaiseksi. Tämä merkitsee samalla Suomen rakentamismääräyskokoelman osien rakenteellista uudistamista siten, että ei-velvoittavat osuudet poistetaan asetuksista.

Tavoitteena on yksinkertaistaa ja selkeyttää maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön ohjausjärjestelmää. Suomen rakentamismääräyskokoelman rakenteellisella uudistuksella pyritään yhtenäistämään rakentamisen teknisen sääntelyn tapaa, yhdenmukaistamaan sääntelyn tulkintoja ja parantamaan viranomaistoiminnan ennustettavuutta sekä turvaamaan nykyistä paremmin hankkeeseen ryhtyvien yhdenvertainen kohtelu.

Lähtökohdat

Suomen rakentamismääräyskokoelma osana rakentamisen ohjausjärjestelmää ei täysin vastaa tämän päivän ohjausjärjestelmälle asetettavia vaatimuksia. Sekä fyysisessä että oikeudellisessa toimintaympäristössä on tapahtunut muutoksia, jotka edellyttävät Suomen rakentamismääräyskokoelman ja siihen liittyvän rakentamisen sääntelyn rakenteellista uudistamista.

Keskeisimpänä uudistamisen syynä on tarve ajantasaistaa sääntely Suomen perustuslain (731/1999) mukaiseksi. Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) ja -asetus (895/1999) on valmisteltu ennen nykyisen perustuslain voimaantuloa. Suomen rakentamismääräyskokoelman osat on annettu eri aikoina osin ennen perustuslain uudistusta, osin sen jälkeen. Perustuslakia ja sitä koskevia perustuslakivaliokunnan lausuntoja ei tästä ajallisesta ulottuvuudesta johtuen ole nykyisellään huomioitu täysimääräisesti rakentamisen ohjausjärjestelmässä. Keskeisenä asiana voidaan pitää muutostarvetta suhteessa perustuslain 80 pykälään, joka määrittää lain ja asetuksen välistä suhdetta ja asettaa edellytykset lakia alemmanasteiden sääntelyn sisällölle ja valtuuksille.

Suomen rakentamismääräyskokoelmassa asetuksena on annettu sekä velvoittavina oikeussäännöksinä pidettäviä määräyksiä että ei-velvoittavia ohjeita ja selostuksia. Käytännön soveltamistilanteissa tämä on aiheuttanut epäselvyyttä ja usein suunnittelijat, rakentajat ja kuntien rakennusvalvontaviranomaiset ovat soveltaneet myös ohjeita velvoittavina. Näin ollen on tarve muuttaa Suomen rakentamismääräyskokoelman rakennetta siten, että velvoittavat ja ei-velvoittavat osat erotetaan selkeästi toisistaan.

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet