Valtioneuvoston asetus LVM/2019/117
« Valtioneuvoston yleisistunto 19.12.2019 13.00
Liikenne- ja viestintäministeriö
Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta
Ministeri
Timo Harakka
Esittelijä
Erityisasiantuntija, esittelijä Aino Still, p. 029 5342041
Asia
Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta (1245/2002) esitetään kumottavaksi ja korvattavaksi uudella ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta annettavalla valtioneuvoston asetuksella. Asetuksella harvennettaisiin muussa kuin luvanvaraisessa liikenteessä käytettävien vuonna 1960 tai sen jälkeen käyttöön otettujen museoajoneuvojen ja yli 40-vuotiaiden moottorikäyttöisten ajoneuvojen katsastusaikaväliä. Muiden kuin luvanvaraisessa liikenteessä käytettävien museoajoneuvojen katsastusaikaväli olisi jatkossa 4 vuotta käyttöönottovuodesta riippumatta ja yli 40-vuotiaiden moottorikäyttöisten ajoneuvojen kaksi vuotta. Museoajoneuvoilla otettaisiin käyttöön niin sanottu rullaava katsastusaika. Luvanvaraiseen henkilö- tai tavaraliikenteeseen käytettävän museoajoneuvon määräaikaiskatsastuksen aikavälit yhtenäistettäisiin muiden luvanvaraisessa liikenteessä käytettävien ajoneuvojen kanssa. Asetukseen ei otettaisi voimassa olevaa säännöstä, jonka mukaan tammi-huhtikuulle myöhästyneen O2-luokan perävaunun katsastuksen katsastusvuodeksi on merkitty edellinen kalenterivuosi. Lisäksi asetuksessa muutettaisiin voimassa olevaan asetukseen verrattuna Liikenteen turvallisuusvirastoa koskevat säännökset Liikenne- ja viestintävirastoa koskeviksi säännöksiksi sekä ajoneuvoliikennerekisteriä koskevat säännökset liikenneasioiden rekisteriä koskeviksi säännöksiksi. Esityksessä ei ehdoteta valmistelussa arvioituja vaihtoehtoja luopua kokonaan O2-luokan perävaunujen ja vanhojen ajoneuvojen määräaikaiskatsastusvelvollisuudesta. Asetus on tarkoitettu tulemaan voimaan 14 päivänä toukokuuta 2020.
Esitys
Valtioneuvosto antaa asetuksen ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta
Vaikutukset
Esityksellä ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta liikenneturvallisuuteen ja yhteiskunnallisten säästöjen on arvioitu olevan kustannuksia suuremmat.
Päätös
Valtioneuvosto hyväksyi esityksen