Hallituksen esitys LVM/2021/61
« Valtioneuvoston yleisistunto 29.4.2021 13.00
Liikenne- ja viestintäministeriö
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista
HE 70/2021Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla
Ministeri
Timo Harakka
Esittelijä
Neuvotteleva virkamies Eleonoora Eilittä, p. 029 5342089
Asia
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista, joka korvaisi vuodelta 2011 olevan ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa annetun lain. Ehdotetulla lailla pantaisiin täytäntöön muutettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi puhtaiden ja energiatehokkaiden moottoriajoneuvojen edistämisestä. Lailla pyritään edistämään liikenteen päästövähennyksiä kasvattamalla nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta julkisissa hankinnoissa. Laissa säädettäisiin hankintayksiköille direktiivin edellyttämät prosentuaaliset vähimmäisosuudet nolla- ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja kahdelle hankinta-ajanjaksolle. Kuntien hankintoja koskevat vähimmäisosuudet eriytettäisiin alueellisten eroavaisuuksien huomioimiseksi. Direktiiviin perustuvan sääntelyn lisäksi ehdotettuun lakiin sisältyisi myös käyttöoikeussopimuksin hankittujen ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimukset. Valvovana viranomaisena toimisi Liikenne- ja viestintävirasto. Ennen toisen hankinta-ajanjakson alkua liikenne- ja viestintäministeriö arvioisi mahdollisia muutostarpeita kuntien eriytettyihin osuuksiin huomioiden eriyttämisen perusteella olevat tekijät ja esittäisi tarvittavat muutokset lainsäädäntöön.
Esitys
Valtioneuvosto antaa eduskunnalle hallituksen esityksen laiksi ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista
Vaikutukset
Esityksellä ei arvioida vaikutusarvioinnin perusteella olevan merkittäviä taloudellisia vaikutuksia ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnoille. Lakisääteisten kuljetusten osalta sähköön siirtyminen erityisesti taksipalveluissa ei arvioiden mukaan nosta liikennöitsijöiden operointikustannuksia merkittävästi, vaan haasteet nolla- ja vähäpäästöiseen kalustoon siirtymisessä liittyvät erityisesti toimialan kilpailutilanteeseen, latausinfrastruktuurin saatavuuteen sekä matkojen pituuksiin ja siten sähkön sopivuuteen käyttövoimana eri alueille. Näitä alueellisia eroavaisuuksia on pyritty huomioimaan eriyttämällä kuntien vähimmäisosuudet ehdotuksen mukaisesti sekä mahdollistamalla muiden hankintayksiköiden osalta alueellinen painotus hankinnoissa. Vastaavaa uudistusta ei kuitenkaan ole aikaisemmin tehty, joten jos kustannukset nousisivat arvioinnista poiketen tulisi nämä jälkikäteen korvata kunnille lakisääteisen tehtävän laajentuessa kuntien valtionosuuksien perusteella.
Päätös
Valtioneuvosto hyväksyi esityksen