Hallituksen esitys VM/2021/196

« Valtioneuvoston yleisistunto 2.12.2021 13.00

Valtiovarainministeriö

Hallituksen esitys eduskunnalle EU:n joukkorahoitusasetusta täydentäväksi lainsäädännöksi

HE 228/2021

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Annika Saarikko

Esittelijä

Lainsäädäntöneuvos Anu Ranta, p. +35 8295530510

Asia

Esityksessä ehdotetaan kumottavaksi joukkorahoituslaki ja säädettäväksi uusi laki joukkorahoituspalvelun tarjoamisesta. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi sijoituspalvelulakia, Finanssivalvonnasta annettua lakia, Finanssivalvonnan valvontamaksusta annettua lakia, rikosrekisterilakia, rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annettua lakia, vakuutusyhtiölakia, joukkolainanhaltijoiden edustajista annettua lakia ja rahankeräyslakia. Ehdotuksen tarkoituksena on muuttaa kansallista lainsäädäntöä EU:n joukkorahoitusasetuksen voimaantulon vuoksi. Uuteen joukkorahoituspalvelun tarjoamisesta annettavaksi ehdotettavaan lakiin otettaisiin säännökset, jotka ovat välttämättömiä EU:n joukkorahoitusasetuksen täytäntöönpanoon toteuttamiseksi, kuten tarpeelliset valvontavaltuudet, hallinnolliset ja rikosoikeudelliset seuraamukset siltä osin, kun niistä ei säädetä tai ehdoteta säädettäväksi Finanssivalvonnasta annetussa laissa, toimilupahakemukseen liittyvä muutoksenhakuoikeus, omistajavalvonta, rikostuomioita koskevien henkilötietojen käsittely ja avaintietoasiakirjaa koskeva vahingonkorvausvelvollisuus. Lisäksi laissa ehdotetaan säädettäväksi EU:n joukkorahoitusasetuksessa tarkoitetun raja-arvon ylittävästä lainamuotoisesta joukkorahoituksesta, joukkorahoituspalvelun tarjoajalle sallitusta muusta toiminnasta, yleisestä vahingonkorvausvelvollisuudesta ja salassapitovelvollisuudesta. Finanssivalvonnasta annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi tarpeelliset täsmennykset määritelmiin ja toimivaltuuksiin. Lisäksi lakiin tehtäisiin muita teknisluonteisia muutoksia. Finanssivalvonnan valvontamaksusta annettuun lakiin ehdotetaan muutoksia, jotka ottavat huomioon sen, että nykyisestä rekisteröintiä edellyttävästä toiminnasta tulee toimiluvallista toimintaa. Lisäksi lakiin tehtäisiin muita teknisluonteisia muutoksia ja korjauksia. Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain soveltamisalasta ehdotetaan poistettavaksi joukkorahoituspalvelun tarjoajat EU:n joukkorahoitusasetuksen mukaisesti. Rikosrekisterilakia ehdotetaan muutettavaksi niin, että yksityishenkilön olisi mahdollista saada EU:n joukkorahoitusasetuksessa tarkoitettu rikosrekisteriote joukkorahoitusalustalla tapahtuvaa rahoituksen hakemista varten. Sijoituspalvelulakiin, vakuutusyhtiölakiin, joukkolainanhaltijoiden edustajista annettuun lakiin ja rahankeräyslakiin ehdotetaan teknisiä muutoksia ehdotetun joukkorahoituslain kumoamisen ja uuden joukkorahoituspalvelun tarjoamisesta annettavaksi ehdotettavan lain vuoksi.

Esitys

Valtioneuvosto antaa eduskunnalle hallituksen esityksen EU:n joukkorahoitusasetusta täydentäväksi lainsäädännöksi

Vaikutukset

Varsinaiset vaikutukset joukkorahoituksen välittäjiin, joita on tällä hetkellä 12, aiheutuvat EU:n joukkorahoitusasetuksesta, kuten toimilupavelvollisuus, toiminnan järjestämistä ja menettelytapoja koskevat velvoitteet ja vakavaraisuusvaatimukset. Myös vaikutukset oikeusrekisterikeskuksen toimintaan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä säädettyjen velvoitteiden sijaan suojakeinona hankittavista rikosrekisteriotteista rahoituskierroksia varten johtuvat EU:n joukkorahoitusasetuksesta. Vuonna 2020 rahoituskierroksia oli yli 11 200. Finanssivalvonnan valvontamaksut nousisivat suhteellisen valvontamaksun verran, joka olisi 0,1 prosenttia liikevaihdosta, kun perusmaksu säilyisi nykyisellään 2 140 eurossa. Vuotuinen valvontamaksu olisi viimeisten saatavilla olevien tietojen perusteella jatkossa toiminnan koosta riippuen 2 200-8 000 euroa ja muuttuu toiminnan laajuuden muuttuessa. Valvontamaksuun vaikuttaa myös se, onko toimijalla muuta Finanssivalvonnan valvonnan piirissä olevaa toimintaa. Esitys ei aiheuta merkittäviä jatkuvia tai kertaluonteisia kustannuksia, vaan ne johtuvat ensisijaisesti sopeutumisesta EU:n joukkorahoitusasetuksen säännöksiin. Nykyinen joukkorahoituslaki pitää jo sisällään vahingonkorvaus- ja salassapitovelvoitteen ja se soveltuu kaikenkokoiseen lainamuotoiseen joukkorahoitukseen.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen

Päätökset ja niiden liitteet julkaistaan istuntojen jälkeen. Verkkosivustoilla julkaistavat aineistot eivät ole virallisia asiakirjoja.