Valtioneuvoston kirjelmä TEM/2022/125

« Valtioneuvoston yleisistunto 1.9.2022 14.30

Työ- ja elinkeinoministeriö

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi koheesiopolitiikan lisämukautuksista (FAST-CARE)

U 67/2022

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Mika Lintilä

Esittelijä

Neuvotteleva virkamies Petri Haapalainen, p. +35 8295064922

Asia

Komissio esittää mukautuksia koheesiopolitiikan 2014–2020 ja 2021–2027-ohjelmakausien täytäntöönpanosääntelyyn monivuotisen rahoituskehyksen vuotuisten maksu- ja sitoumusmäärärahojen rajoissa. Komissio esittää vuosille 2022 ja 2023 ylimääräisen 0,5 prosentin ennakkorahoituksen maksamista Euroopan aluekehitysrahastossa (EAKR), Euroopan sosiaalirahastossa (ESR) ja koheesiorahastossa. Ennakkomaksun korotus ei koskisi Interreg-ohjelmia. Kolmansien maiden kansalaisten kotouttamiseen perustetulle omalle toimintalinjalle voitaisiin maksaa 100 %:n EU-osarahoitusosuutta ilman komission etukäteishyväksyntää kesäkuun 2024 loppuun asti. Ehdotus sisältää myös muita vähäisempiä tukikelpoisuussääntöjen muutoksia.

Esitys

Valtioneuvosto päättää lähettää eduskunnalle valtioneuvoston kirjelmän liitteineen

Vaikutukset

Asetukset ovat suoraan sovellettavaa oikeutta Suomessa (mukaan lukien Ahvenanmaa). Komission ehdotuksilla ei ole suoraa sisällöllistä vaikutusta Suomen ohjelmakauden 2014−2020 eikä 2021–2027 rakennerahasto-ohjelmiin. Ehdotuksilla ei ole vaikutusta ohjelmavarojen kansallisen osuuden budjetointiin eikä ehdotus muuta ohjelman kokonaiskehystä. Komission ehdotuksilla ei ole vaikutusta EU:n monivuotisen rahoituskehyksen vuotuisiin sitoumus- tai maksumäärärahoihin, koska lisärahoitusta ei ehdoteta. Kauden 2021–2027 ohjelmien ennakkomaksuihin ehdotetut muutokset lisäisivät määrärahojen tarvetta yhteensä 3,486 miljardia euroa vuosina 2022–2023 ja vastaavasti vähentäisivät tarvetta myöhempinä vuosina, kokonaisvaikutus on siten budjettineutraali. Komissio arvioi jäsenvaltioiden päivitettyjen menopyyntöjen perusteella myöhemmin, edellyttävätkö vuoden 2023 lisäennakkomaksut (1,743 mrd. euroa) muutosta talousarvioluonnokseen, jolloin asia käsitellään erikseen oikaisukirjelmän yhteydessä. Vuoden 2023 EU:n talousarviosta neuvotellaan ja siitä päätetään kokonaisuutena neuvoston ja parlamentin kesken marras-joulukuussa. Ehdotus ei kokonaisuutena lisää Suomen maksuja EU:lle.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen

Päätökset ja niiden liitteet julkaistaan istuntojen jälkeen. Verkkosivustoilla julkaistavat aineistot eivät ole virallisia asiakirjoja.