Hallituksen esitys VM/2022/219
« Valtioneuvoston yleisistunto 24.11.2022 13.00
Valtiovarainministeriö
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain 35 ja 35 a §:n muuttamisesta
HE 309/2022Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla
Ministeri
Sirpa Paatero
Esittelijä
Hallitusneuvos Eeva Mäenpää, p. +358 295 530 266
Asia
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi hyvinvointialueiden rahoituksesta annettua lakia. Siirtymätasausta muutettaisiin siten, että asukasta kohden - 50 euroa ylittävä laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotus tasataan toistaiseksi pysyvällä siirtymätasauksella. Samalla siirtymätasauksen porrastusta muutettaisiin. Kuntien takautuvat palkkaharmonisaatiokustannukset otettaisiin huomioon, kun siirtymätasaukset tarkistetaan kuntien tilinpäätöstietojen perusteella vuonna 2023. Vuosille 2021 ja 2022 kirjatut takautuvat palkkaharmonisaatiokustannukset poistettaisiin laskelmista siten, että kustannukset vastaisivat hyvinvointialueille siirtyvää yhden vuoden suoriteperusteista palkkakustannusta. Valtion siirtymätasauksista rahoittama osuus säädettäisiin otettavaksi huomioon hyvinvointialueiden koko maan tason rahoituksen jälkikäteisessä tarkistamisessa. Valtion rahoitusosuus otettaisiin huomioon laskennallisen rahoituksen ohella, jolloin se ei korottaisi laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotuksen perusteella maksettavaa määrää. Hyvinvointialuekohtainen vuoden 2023 rahoitus korjataan jälkikäteen kuntien vuoden 2022 tilinpäätöstietojen perusteella kertakorvauksella. Kertakorvaus ehdotetaan voitavan kirjata vuoden 2023 rahoitukseen ja se maksettaisiin tammikuussa 2024. Laki ehdotetaan tulemaan voimaan keväällä 2023.
Esitys
Valtioneuvosto antaa eduskunnalle hallituksen esityksen hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain 35 ja 35 a §:n muuttamisesta (RV)
Vaikutukset
Takautuvien palkkaharmonisaatiokustannusten huomioiminen siirtolaskelmissa alentaa siirtyvää kustannusta, mikä alentaa vastaavasti hyvinvointialueiden rahoitusta koko maan tasolla. Hyvinvointialuekohtaisesti vaikutus kohdistuu rahoituslain määräytymistekijöiden suhteessa. Syksyn 2022 kuntakyselyn ja alueiden kanssa käydyn vuorovaikutuksen perusteella huomioon otettavien takautuvien erien arvioidaan olevan vähäisiä. Siten siirtymätasausten tarkistamisen vaikutukset olisivat suhteellisen vähäisiä. Siirtymätasauksen rajauksen ja porrastuksen muuttaminen kasvattaa kuuden alueen (Keski-Uusimaa, Satakunta, Kymenlaakso, Etelä-Karjala, Etelä-Savo ja Kainuu) ja Helsingin kaupungin siirtymätasauslisän määrää v. 2025-2029, Pohjanmaalla v. 2025-2027, Pirkanmaalla ja Pohjois-Savossa v. 2025. Vuonna 2025 valtion maksettavaksi jäävä nettomääräinen siirtymätasauksen määrä on noin 12 milj. euroa ja kasvaa noin 162 milj. euroon vuonna 2029. Vaikutukset täsmentyvät sen jälkeen, kun siirtymätasaukset tarkistetaan vuonna 2023. Erotus suhteessa vahvistetun rahoituslain mukaiseen siirtymätasaukseen olisi noin 70 milj. euroa v. 2029. Vuosien 2024–2027 julkisen talouden suunnitelmaan varataan muutokseen tarvittava määräraha. Siirtymätasauksen valtion rahoittaman osuuden huomioon ottaminen rahoituksen jälkikäteistarkistuksessa voi osaltaan vähentää valtion rahoituksen tarvetta. Vaikutukset täsmentyvät sen jälkeen, kun siirtymätasaukset tarkistetaan vuonna 2023. Kertakorvauksen kirjaamisella hyvinvointialueiden vuoden 2023 rahoitukseen ja maksuajankohdan täsmentämisellä tammikuulle 2024 ei ole suoria vaikutuksia valtion talouteen. Ehdotus parantaisi hyvinvointialueiden vuoden 2023 tulosta.
Päätös
Valtioneuvosto hyväksyi esityksen