Valtioneuvoston päätös VM/2023/9

« Valtioneuvoston yleisistunto 26.1.2023 13.00

Valtiovarainministeriö

Valtiontakauksen myöntäminen Euroopan unionille liittyen poikkeukselliseen makro-taloudelliseen rahoitusapuun Ukrainalle

Ministeri

Annika Saarikko

Esittelijä

Erityisasiantuntija, esittelijä Helka Kärkkäinen, p. +35 8295530417

Asia

Valtioneuvostolle esitetään, että se myöntäisi vastavakuuksia vaatimatta enintään 64 219 329 euron suuruisen on demand -ehtoisen valtiontakauksen Euroopan unionille Ukrainalle myönnettävän poikkeuksellisen lainamuotoisen makrotaloudellisen avun puitteissa myönnettävien lainojen ja lainasopimuksissa sovittavien ehtojen vakuudeksi sekä Euroopan unionin talousarvion yhteisen vararahaston vahvistamiseksi. Kunkin EU-jäsenvaltion takausmäärät lasketaan suhteessa valtion bruttokansantuloon ja takausten enimmäismäärä yhteensä on 3,66 miljardia euroa, joka vastaa 61 prosentin osuutta 6 miljardin euron lainakannasta. EU voi tukeutua takauksiin, jos se tarvitsee niitä joukkovelkakirjojen haltijoille antamiensa takaisinmaksusitoumusten täyttämiseksi siinä laajuudessa kuin se on tarpeen Ukrainan mahdollisesta maksulaiminlyönnistä johtuen. Takaukset lankeaisivat maksettaviksi vain siltä osin kuin Ukrainan maksulaiminlyönnit mahdollisesti ylittäisivät EU:n yhteisessä vararahastossa käytettävissä olevan korvamerkityn varauksen, joka on suuruudeltaan 9 prosenttia koko lainasummasta. Komission mukaan EU:n talousarvion suojaamiseksi tarvitaan 70 prosentin tappiovaraus. Jäsenvaltioiden takauksilla katetaan näin ollen jäljelle jäävä 61 prosenttia yhteensä 70 prosentin tappiovarauksesta. Takauksen voimassaolo päättyy aikaisempana seuraavista ajankohdista: 1) kaikki lainan takaisinmaksuerät on kokonaisuudessaan ja peruuttamattomasti maksettu ja uusia lainoja ei myönnetä sekä kaikki takaajan velvoitteet on kokonaisuudessaan ja peruuttamattomasti suoritettu tai 2) 31.12.2058. Valtiontakauspäätöksessä määrättäisiin valtiovarainministeriön ja Valtiokonttorin tehtävistä, jotka liittyvät takauksen hallinnointiin sekä takaukseen liittyvään raportointivelvollisuuteen. Esitetään valtioneuvostolle, että valtiovarainministeriö antaa tämän valtiontakauspäätöksen toimeenpanoa sekä valtiontakauksen valvontaa koskevat tarkemmat ohjeet sekä hyväksyy ja allekirjoittaa tarvittavat asiakirjat sekä hyväksymään takausjärjestelyssä mahdollisesti esitettävät ehtojen muutokset. Valtioneuvostolle esitetään, että myönnettävästä valtiontakauksesta ei valtion lainanannosta sekä valtiontakauksesta ja valtiontakuusta annetun lain (449/1988) 15 §:n 2 momentin mukaisesti perittäisi takausmaksua, koska kyseessä on Euroopan unionille annettava takaus koskien poikkeuksellista makrotaloudellista rahoitusapua Ukrainalle, joten kyseessä ei ole tavanomainen lainanantajarahoittajalle annettava takaus. Takaus tulee voimaan Suomen valtion ja EU komission allekirjoittaessa takaussopimuksen. Takausvaltuus on myönnetty vuoden 2023 talousarviossa enintään 64 220 000 euron määrään. Eduskunta on hyväksynyt vuoden 2023 talousarvion 21.12.2022.

Esitys

Valtioneuvosto päättää oheisen päätösehdotuksen mukaisesti antaa vastavakuuksia vaatimatta enintään 64 219 329 euron suuruisen ja enintään 31.12.2058 voimassa olevan valtiontakauksen Euroopan unionille Ukrainalle myönnettävän poikkeuksellisen lainamuotoisen makrotaloudellisen avun puitteissa myönnettävien lainojen ja lainasopimuksissa sovittavien ehtojen vakuudeksi sekä Euroopan unionin talousarvion yhteisen vararahaston vahvistamiseksi, päättää, että takauksesta ei peritä takausmaksua ja päättää valtuuttaa valtiovarainministeriön antamaan valtiontakauspäätöksen toimeenpanoa sekä valtiontakauksen valvontaa ja hallinnointia koskevat tarkemmat ohjeet sekä hyväksymään ja allekirjoittamaan tarvittavat asiakirjat sekä hyväksymään takausjärjestelyssä mahdollisesti esitettävät ehtojen muutokset

Vaikutukset

Valtioneuvostolle esitettävän valtiontakauksen enimmäismäärä on rajattu 64 219 329 euroon. Ukrainan talous ja infrastruktuuri ovat vahingoittuneet Venäjän hyökkäyksen alkamisen jälkeen merkittävästi. Näköpiirissä ei myöskään ole, että sota olisi päättymässä lähitulevaisuudessa. Ilman sodan pitkittymistäkin on odotettavissa, että Ukrainan talous kärsii pitkään maalle aiheutuneista vahingoista. Näin ollen unionin makrotaloudelliseen tukeen liittyy tavanomaista selkeästi huomattavammat riskit, minkä seurauksena todennäköisyys sille, että jäsenvaltioiden takausvastuut voivat aktualisoitua, on erittäin suuri. Lainaohjelman lainoista aiheutuvat luottotappiot katetaan ensisijaisesti EU:n yhteisessä vararahastossa käytettävissä olevasta varauksesta. Jäsenvaltioiden takauksilla katettaisiin jäljelle jäävä osuus tappiovarauksesta. Suomen osuus maksusta ei voi koskaan ylittää jäsenvaltiokohtaista takauksen määrää (64,2 miljoonaa euroa). Jos jokin toinen jäsenvaltio ei maksaisi ajallaan osuuttaan, vajausta ei kateta muiden jäsenvaltioiden takauksista, vaan muualta EU:n talousarviosta. Tällöin Suomen maksuosuus EU-budjettiin saattaisi nousta, jos maksunsa laiminlyönyt jäsenvaltio ei kykenisi edes kohtuullisen ajan jälkeen vastaamaan velvoitteistaan. Takauksen kohteena olevien lainojen maturiteetti on 25 vuotta, jossa on otettu huomioon Ukrainan mahdollisuus palata kasvu-uralle ja rakentaa talouttaan uudelleen. Tämän johdosta myös lainan täysimääräinen takaisinmaksu olisi todennäköisempää. Samalla riski siitä, että jäsenvaltioiden takauksia vaadittaisiin maksettavaksi osittain tai kokonaan lieventyy. Lainojen pitkän maturiteetin johdosta takauksen pitkään voimassaoloaikaan voi sisältyä kuitenkin riskejä, joita ei ole mahdollista myöntämisvaiheessa arvioida.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen

Istuntojen jälkeen valtioneuvoston viestintäosasto julkaisee päätökset ja niiden liitteet kokonaisuudessaan. Päätökset ja liitteet eivät ole virallisia asiakirjoja.