Venäjän hyökkäys Ukrainaan
Venäjä aloitti 24.2.2022 YK:n peruskirjaa ja kansainvälistä oikeutta rikkovan hyökkäyksen Ukrainaa vastaan. Suomi tuomitsee jyrkästi Venäjän Ukrainassa aloittamat sotilaalliset toimet ja tukee vankasti Ukrainan itsenäisyyttä, suvereniteettia, itsemääräämisoikeutta ja alueellista koskemattomuutta.
Suomen ulkopoliittinen johto seuraa tiiviisti Venäjän toimintaa ja Euroopan turvallisuustilannetta. Suomi vastaa Venäjän toimiin osana Euroopan unionia.
Euroopan unioni on asettanut ja asteittain laajentanut pakotteita Venäjälle Krimin laittoman liittämisen ja Itä-Ukrainan konfliktin seurauksena maaliskuusta 2014 lähtien. Pakotteiden tarkoituksena on osana muita ulkopoliittisia toimia vaikuttaa politiikkaan tai toimintaan, jonka katsotaan uhkaavan kansainvälistä rauhaa ja turvallisuutta.
Pakotteita on koordinoitu tiiviissä yhteistyössä kumppaneiden kanssa. Pakotteita on asetettu yksittäisille ihmisille ja yrityksille sekä tietyille sektoreille.
Henkilöpakotteissa on kyse varojen jäädytyksistä. Lisäksi pakotteiden kohteina olevien henkilöiden maahantulo ja kauttakulku estetään. Pakotteita, kuten vienti- ja tuontikieltoja, on suunnattu laajasti esimerkiksi energia-, puolustus-, ilmailu- sekä liikennesektoreille. Myös rahoitussektorille on asetettu monenlaisia pakotteita.
Lisäksi pakotekokonaisuuteen sisältyy muita toimia, kuten venäläisten koneiden lentokielto EU-alueella.
Valko-Venäjän aluetta on käytetty Ukrainaa vastaan kohdistuneeseen hyökkäykseen, minkä vuoksi Valko-Venäjän katsotaan osalliseksi hyökkäykseen. Siksi Venäjään kohdistettuja rahoitusalan pakotteita on laajennettu koskemaan myös Valko-Venäjää, jolloin Venäjä ei pääse kiertämään pakotteita Valko-Venäjän kautta. Lisäksi Valko-Venäjälle on asetettu aiemmin muita pakotteita.
- Pakotteet ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan | ulkoministeriö
- Pakotteet | ulkoministeriö
- EU:n pakotteet Venäjää vastaan
- Euroopan unionin virallinen lehti
Venäläisille myönnettävät viisumit Suomeen
Suomi rajoittaa venäläisten matkustamista Schengen-viisumeilla turismitarkoituksessa Suomeen sekä kauttakulkutarkoituksessa muualle Schengen-alueelle. Maahantulorajoitukset ovat voimassa toistaiseksi.
Rajavartiolaitos päättää maahantulon sallimisesta aina rajatarkastuksen yhteydessä.
- Venäjän kansalaisten maahantulon rajoitukset | Rajavartiolaitos
- Suomi rajoittaa voimakkaasti venäläisten matkustamista turismitarkoituksessa Suomeen valtioneuvoston periaatepäätöksellä | ulkoministeriön ja sisäministeriön tiedote 29.9.2022
Pakotteiden vaikutukset Suomessa
Suomessa pakotteet vaikuttavat erityisesti niihin yrityksiin, jotka harjoittavat Venäjän-kauppaa. Ennen uusien pakotteiden asettamista yli 2000 yritystä kävi Venäjän kauppaa. Myös pakotteiden seurauksena tapahtunut Venäjän talouden voimakas heikentyminen sekä ennakoimattomuuden kasvu, vaikuttavat yritysten toimintaan. Välillisesti pakotteiden vaikutus on laajempi. Esimerkiksi ilmatilan sulkeminen lentoliikenteeltä ja rahoitussektoriin kohdistuvat pakotteet vaikuttavat moniin yrityksiin.
Ukraina on Venäjän sotilaallisen hyökkäyksen jälkeen pyytänyt Euroopan unionin ja Naton jäsenmailta tukea ja apua. Suomi tukee Ukrainaa ja myös sen sodasta kärsiviä naapurimaita monin tavoin.
Suomi on lahjoittanut Ukrainalle yhteensä 20 puolustustarvikeapupakettia. Suomi on lähettänyt Ukrainaan sotilaallisia suojavälineitä ja aseellista materiaaliapua. Osana kansainvälistä Leopard-panssarivaunuja koskevaa yhteistyötä Suomi on päättänyt luovuttaa Ukrainalle Leopard 2 -raivauspanssarivaunuja sekä niiden käyttöön ja kunnossapitoon liittyvää koulutusta. Kaikkien Suomen Ukrainalle toimittamien puolustustarvikepakettien korvattava arvo on nyt noin 2 miljardia euroa.
Euroopan unionin pelastuspalvelumekanismin kautta Ukrainaan ja naapurimaihin on lähetetty muun muassa telttoja, terveydenhuollon tarvikkeita, paloautoja, ambulansseja ja varavoimalaitteita.
Lisäksi Suomi on myöntänyt humanitaarista apua maan akuuttiin hätään vastaamiseksi ja vahvistaa kehitysyhteistyön keinoin Ukrainan kestävyyttä sodan keskellä.
Humanitaarista apua ovat toimittaneet perille YK-järjestöt ja Punaisen Ristin kansainvälinen komitea ICRC yhteistyössä paikallisten kansalaisjärjestöjen kanssa. ICRC:n kautta Suomen humanitaarisella rahoituksella autetaan hädässä olevia ihmisiä muun muassa jakamalla vettä, ruokaa, lääkkeitä ja lääkinnällisiä tarvikkeita. YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n kautta autetaan kodeistaan paenneita tarjoamalla hätämajoitusta, suojatarvikkeita, ruokaa ja lääkkeitä. Suomen humanitääristä apua ohjautuu Ukrainaan myös YK-toimijoille myönnetyn yleisrahoituksen ja Euroopan unionin kautta.
Miljoonia ukrainalaisia on paennut kotimaastaan. Yli 60 000 ukrainasta paennutta on hakenut tilapäistä suojelua Suomesta. Merkittävä osa heistä on lapsia äiteineen.
Moni Ukrainasta paennut toivoo voivansa palata pian takaisin ja jää siksi ensisijaisesti lähialueelle. Suomeen tulijoiden määrä kasvaa edelleen, varsinkin jos Ukrainan naapurimaat eivät enää pysty ottamaan vastaan pakolaisia.
- Usein kysyttyä Venäjän ja Ukrainan sodan vaikutuksista | sisäministeriö
- Usein kysyttyä Ukrainan tilanteesta | Maahanmuuttovirasto
- Ukrainan sodan vaikutukset ukrainalaisten maahantuloon | Rajavartiolaitos
- Tietoa Ukrainan sotaa pakeneville | EU
Tilapäinen suojelu Ukrainasta paenneille
Ukrainaista sotaa pakenevat ovat oikeutettuja tilapäiseen suojeluun EU-alueella. Tilapäisen suojelun myöntäminen mahdollistaa sen, että suojelua voidaan tarjota rajatulle joukolle nopeassa ja turvapaikkamenettelyä kevyemmässä prosessissa. Tilapäistä suojelua haetaan poliisilta tai rajaviranomaiselta.
Tilapäistä suojelua saavat rinnastuvat oikeuksiltaan pääosin turvapaikanhakijoihin ja ovat oikeutettuja vastaanottopalveluihin. Ukrainasta paenneilla on kuitenkin heti tilapäistä suojelua haettuaan oikeus tehdä vapaasti töitä ja opiskella Suomessa.
Ukrainalaisilla ei ole tarvetta hakea suojelua heti EU-alueelle saapuessaan, koska he pääsevät Schengen-alueelle biometrisellä passilla viisumivapaasti ja voivat liikkua EU-alueella vapaasti 3 kuukauden ajan.
Tilapäisen suojelun piirissä olevat henkilöt voivat hakea kotikuntamerkintää kotikuntalain mukaisin edellytyksin vuoden Suomessa asumisen jälkeen.
- Tilapäinen suojelu Ukrainasta paenneille | Maahanmuuttovirasto
- Tilapäinen suojelu Ukrainasta paenneille | sisäministeriö
- Ohje tilapäistä suojelua saaville | työ- ja elinkeinoministeriö
Opiskelun tukeminen
Kuntia kannustetaan varhaiskasvatuksen tarjoamiseen kaikille tilapäisen suojelun piirissä oleville lapsille. Kouluikäisille opetus järjestetään esi- tai perusopetuksena tai mm. maahanmuuttajille tarkoitettuna perusopetukseen valmistavana opetuksena. Oppilailla on oikeus perusopetuslain mukaiseen opetukseen, oppilaanohjaukseen sekä riittävään oppimisen ja koulunkäynnin tukeen heti tuen tarpeen ilmetessä. Kun maahantulija on saanut oleskeluluvan tilapäisen suojelun perusteella, hän voi opiskella Suomessa ilman rajoituksia.
Ammatilliseen koulutukseen ja lukiokoulutukseen on vapaa hakeutumisoikeus, ja tilapäistä suojelua saavat henkilöt voivat hakea niihin samoin edellytyksin kuin Suomen kansalaiset.
Suomalaiset yliopistot ja ammattikorkeakoulut avaavat uusia opiskelumahdollisuuksia auttaakseen maahan tulevia ukrainalaisia. Opiskelijoille tarjotaan mahdollisuuksia opintojen aloittamiseen tai jatkamiseen ja tutkijoille mahdollisuutta jatkaa tutkimustyötään Suomessa.
Suomi on varautunut hyvin erilaisiin kriisi- ja häiriötilanteisiin. Suomen kokonaisturvallisuusmallin perusajatuksena on turvata yhteiskunnan elintärkeät toiminnot viranomaisten, elinkeinoelämän, järjestöjen ja kansalaisten yhteistoimin.
Hallitus ja viranomaiset seuraavat ja ennakoivat tilanteen kehitystä. Suomeen ei tällä hetkellä kohdistu välitöntä sotilaallista uhkaa.
Kyberturvallisuus
Ukrainan kybertilanteen kehittymistä seurataan tiiviisti sekä Suomessa että EU-tasolla. Kansainvälinen kybertoiminta on tällä hetkellä aktiivista, joten heijastevaikutukset voivat ulottua myös Suomeen.
Suomessa kyberturvallisuuden tilannekuvan tuottamisesta ja ylläpitämisestä vastaa Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus, joka tekee tiivistä yhteistyötä poliisin ja puolustusvoimien kanssa kyberuhkien pysäyttämiseksi. Viranomaisten rinnalla kyberuhkia torjuvat Suomessa yritysten ja organisaatioiden tietoturva-ammattilaiset.
Säteilytilanne
Tilanne Ukrainassa ei vaikuta säteilytilanteeseen Suomessa. Mikään Ukrainassa radioaktiivisiin materiaaleihin tai ydinvoimalaitoksiin liittyvä onnettomuus tai vahingonteko ei myöskään voi aiheuttaa tilannetta, jonka takia Suomessa tarvitsisi suojautua säteilyltä. Säteilyturvakeskus seuraa Ukrainan tilannetta ydin- ja säteilyturvallisuuden näkökulmasta.
Suomen huoltovarmuuden perustaso on hyvä, ja Suomi on varautunut hyvin erilaisiin kriisi- ja häiriötilanteisiin. Suomi on vähemmän riippuvainen Venäjällä tuotetusta energiasta kuin Keski- ja Etelä-Eurooppa. Kotimaiset raaka-aineet ovat suomalaisen elintarvikehuollon pohja. Raaka-aineiden kotimaisuusaste on noin 80 prosenttia, mikä on huoltovarmuuden kannalta riittävä omavaraisuuden taso.
Huoltovarmuuskeskus ja huoltovarmuuskriittiset yritykset seuraavat tilannetta säännöllisesti ja systemaattisesti.
Energiahuolto
Suomen energiahuolto perustuu hajautettuun energiantuotantoon, monipuolisiin energialähteisiin ja toimintavarmaan siirto- ja jakelujärjestelmään. Uusiutuvat tuotantomuodot ovat ohittaneet fossiilisten energialähteiden käytön.
Venäjältä Suomeen on tuotu öljyä, kaasua, kivihiiltä, puuhaketta ja ydinvoimaloissa käytettävää uraanipolttoainetta. Tietyissä huippukulutustilanteissa tuonti Venäjältä on ollut vaikeaa korvata tuonnilta muualta. Suomi on varautunut näihin tilanteisiin esimerkiksi öljytuotteiden varmuus- ja velvoitevarastoilla.
Venäjä on katkaissut kaasutoimitukset useisiin EU:n jäsenmaihin. Myös puuhakkeen, kivihiilen ja sähkön tuonti Venäjältä on katkennut, ja raakaöljyn tuonti on korvattu tuonnilla muualta kuin Venäjältä.
Huoltovarmuuskeskus tarkkailee markkinoita kaasun toimitusvarmuuden turvaamiseksi ja on varautunut tilanteeseen yhdessä alan toimijoiden kanssa.
Yksityishenkilöt voivat tehdä lahjoituksia avustusjärjestöille. Järjestöillä on kattava kokemus konflikti- ja kriisitilanteissa toimimisesta, joten niillä on edellytykset saada apu perille Ukrainan erittäin haastavissa olosuhteissa. Tarkista rahankerääjän taustat, jos lahjoitat rahaa. Näin varmistat, että apu päätyy oikeaan paikkaan.
Lukuisat toimijat ja yksityishenkilöt ovat kertoneet hakevansa Ukrainasta Venäjän hyökkäyksen takia paenneita ihmisiä Suomeen. On hyvä muistaa, että pakenevat ihmiset tarvitsevat usein tukea. Tämä on erityisen tärkeää lasten kohdalla. Viranomaisilla ja avustusjärjestöillä on kokemusta lasten auttamisesta kriisitilanteissa.
Maahanmuuttovirasto pyytää ilmoittamaan Ukrainasta vapaaehtoisilla kuljetuksilla saapuvista ukrainalaisista.
Jokaisen kannattaa varautua häiriötilanteisiin. Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Olisi hyvä, jos kotoa löytyisi vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa ja lääkkeitä. Olisi myös tärkeää tuntea varautumisen perusteet eli tietää esimerkiksi, mistä saa oikeaa tietoa häiriötilanteessa ja miten pärjätä kylmenevässä asunnossa.
Monen henkinen jaksaminen voi olla koetuksella pitkään kestäneen epävarmuuden vuoksi. Henkistä joustavuutta ja kriisinsietokykyä koetellaan. Läheisten ja ystävien kanssa sekä työpaikoilla ja kouluissa on hyvä keskustella omista ajatuksista ja tunteista. Jokainen reagoi omalla tavallaan tilanteeseen. On tärkeää, että emme osoita kiukkua tai vihaa muihin ihmisiin, kuten Suomessa asuviin venäläisiin.
Miten puhua tilanteesta lasten kanssa?
Aikuisten tehtävä on tuoda turvaa ja rauhaa lapsille ja nuorille, vaikka omat tunteet myllertäisivät. Tuntemukset myös tarttuvat helposti. Varhaiskasvatuksella, kouluilla ja oppilaitoksilla on kotien lisäksi erityisen tärkeä rooli lasten ja nuorten turvallisuuden tunteen palauttamisessa.
Vinkkejä tilanteen käsittelyyn lasten ja nuorten kanssa:
- Tukea Ukrainan sodan käsittelyssä | Mannerheimin lastensuojeluliitto
- Miten puhun sodasta nuoren kanssa? | Mieli ry
- Ukrainan kriisin käsittely lasten ja nuorten kanssa kasvatuksessa ja koulutuksessa | Opetushallitus
Mistä saa keskusteluapua?
Jos olet ahdistunut, masentunut tai sinulla on stressiin ja ahdistukseen liittyviä muita oireita, voit hakea apua matalalla kynnyksellä:
- Mieli ry.n kriisipuhelin vuorokauden ympäri, p. 09 2525 0111
- Valtakunnallinen Sekasin-chat 12–29-vuotiaille, avoinna arkisin klo 9–24 ja viikonloppuisin klo 15–24
- Mannerheimin lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin, p. 116 111, avoinna arkisin klo 14–20 ja viikonloppuisin klo 17–20
- Mannerheimin lastensuojeluliiton Vanhempainpuhelin, p. 0800 92277, avoinna ma–ti klo 10–13 ja 17–20, ke klo 10–13 sekä to 14–20
- Nuorille MLL:n chat, avoinna joka ilta klo 17–20
- Aikuisille Solmussa-chat, avoinna ma–to klo 15–19 sekä muut Tukinetin palvelut
Tiedotteet
Suomi kasvattaa osallistumistaan Naton Ukrainalle antamaan turvallisuustukeen
Suomi toimittaa Ukrainalle lisää puolustustarvikkeita
Hallitus esittää muutoksia tilapäiseen suojeluun liittyvään lainsäädäntöön
Pohjoismaat, Baltian maat ja Puola lupasivat vahvistaa tukea Ukrainalle
Hallitus ehdottaa täydennyksiä vuoden 2025 talousarvioesitykseen
Sodan vaikutukset ja Suomen toiminta ministeriöittäin
Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on monenlaisia välillisiä ja välittömiä vaikutuksia. Suomi pyrkii auttamaan Ukrainaa ja ukrainalaisia.
Ministeriöt ovat koonneet tietoa siitä, mitä seurauksia hyökkäyksellä on eri hallinnonaloilla ja mihin toimiin Suomi on ryhtynyt.
Ulkoministeriö
Tietoa pakotteista ja vientivalvonnasta sekä matkustustiedotteet.
Sisäministeriö
Tietoa maahanmuutosta, rajavalvonnasta ja siviiliavusta sekä kansallisesta turvallisuudesta, väestön suojaamisesta ja pelastustoimesta.
Työ- ja elinkeinoministeriö
Tietoa energiasta, huoltovarmuudesta, vaikutuksista yrityksiin sekä ulkorajayhteistyöstä.
Valtiovarainministeriö
Tietoa Suomen taloudesta, ja rahoitusjärjestelmästä sekä julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknologian infrastruktuurista ja digipalveluista.
Puolustusministeriö
Tietoa Suomen puolustusmateriaalituesta Ukrainalle.
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Tietoa varhaiskasvatuksesta, koulutuksen järjestämisestä sekä korkeakoulutus- ja tutkimusyhteistyöstä.