Venäjän hyökkäys Ukrainaan
Venäjä aloitti torstaina 24. helmikuuta hyökkäyksen Ukrainaa vastaan. Suomi tuomitsee jyrkästi Venäjän Ukrainassa aloittamat sotilaalliset toimet ja tukee vankasti Ukrainan itsenäisyyttä, suvereniteettia, itsemääräämisoikeutta ja alueellista koskemattomuutta.
Suomen ulkopoliittinen johto seuraa tiiviisti Venäjän toimintaa ja Euroopan turvallisuustilannetta. Suomi vastaa Venäjän toimiin osana Euroopan unionia.
Pakotteiden tarkoituksena on osana muita ulkopoliittisia toimia vaikuttaa toisen valtion tai ihmisryhmän harjoittamaan politiikkaan tai toimintaan, jonka katsotaan uhkaavan kansainvälistä rauhaa ja turvallisuutta. Tällaista toimintaa voi olla esimerkiksi joukkotuhoaseiden levittäminen, kansainvälinen terrorismi tai laajamittaiset ihmisoikeusloukkaukset. Keinovalikoimaan kuuluvat muun muassa vienti- ja tuontirajoitukset, finanssipakotteet sekä matkustusrajoitukset.
EU on asettanut ja asteittain laajentanut pakotteita Venäjälle Krimin laittoman liittämisen ja Itä-Ukrainan konfliktin seurauksena maaliskuusta 2014 lähtien. Venäjä aloitti 24. helmikuuta YK:n peruskirjaa ja kansainvälistä oikeutta rikkovan sotilaallisen hyökkäyksen Ukrainaa vastaan. Euroopan unioni on tuominnut jyrkästi Venäjän hyökkäyksen ja asettanut useita kertoja erilaisia pakotteilta Venäjää kohtaan. Pakotteita on koordinoitu tiiviissä yhteistyössä kumppaneiden kanssa.
Pakotteita voidaan asettaa yksittäisille ihmisille ja yrityksille sekä tietyille sektoreille.
Henkilöpakotteissa on kyse varojen jäädytyksistä. Lisäksi pakotteiden kohteina olevien henkilöiden maahantulo ja kauttakulku estetään.
Pakotteita, kuten vienti- ja tuontikieltoja, on suunnattu laajasti esimerkiksi energia-, puolustus-, ilmailu- sekä liikennesektoreille. Myös rahoitussektorille on asetettu monenlaisia pakotteita.
Lisäksi pakotekokonaisuuteen sisältyy muita toimia, kuten venäläisten koneiden lentokielto EU-alueella.
Valko-Venäjän aluetta on käytetty Ukrainaa vastaan kohdistuneeseen hyökkäykseen, minkä vuoksi Valko-Venäjän katsotaan osalliseksi hyökkäykseen. Siksi Venäjään kohdistettuja rahoitusalan pakotteita on laajennettu koskemaan myös Valko-Venäjää, jolloin Venäjä ei pääse kiertämään pakotteita Valko-Venäjän kautta. Lisäksi Valko-Venäjälle on asetettu aiemmin muita pakotteita.
Vaikutukset Suomessa
Suomessa pakotteet vaikuttavat erityisesti niihin yrityksiin, jotka harjoittavat Venäjän-kauppaa. Ennen uusien pakotteiden asettamista yli 2000 yritystä kävi Venäjän kauppaa. Myös pakotteiden seurauksena tapahtunut Venäjän talouden voimakas heikentyminen sekä ennakoimattomuuden kasvu, vaikuttavat yritysten toimintaan. Rahoitussektoriin laajasti kohdistuvat pakotteet hidastavat Suomen ja Venäjän välistä maksuliikennettä.
Ukraina on Venäjän sotilaallisen hyökkäyksen jälkeen pyytänyt Euroopan unionin ja Naton jäsenmailta tukea ja apua.
Suomi on myöntänyt humanitaarista apua maan akuuttiin hätään vastaamiseksi ja vahvistaa kehitysyhteistyön keinoin Ukrainan kestävyyttä sodan keskellä. Suomi toimittaa myös materiaaliapua Ukrainalle EU:n pelastuspalvelumekanismin kautta. Lisäksi Suomi on lähettänyt Ukrainaan sotilaallisia suojavälineitä ja aseellista materiaaliapua.
Humanitaariseen apuun on kanavoitu lisärahoitusta YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n ja Punaisen Ristin kansainvälisen komitean ICRC:n kautta. ICRC:n kautta Suomen humanitaarisella rahoituksella autetaan hädässä olevia ihmisiä muun muassa jakamalla vettä, ruokaa, lääkkeitä ja lääkinnällisiä tarvikkeita. UNHCR:n kautta autetaan kodeistaan paenneita tarjoamalla hätämajoitusta, suojatarvikkeita, ruokaa ja lääkkeitä. Suomen humanitääristä apua ohjautuu Ukrainaan myös YK-toimijoille myönnetyn yleisrahoituksen ja Euroopan unionin kautta.
Miljoonia ukrainalaisia on paennut kotimaastaan. Ensi vaiheessa muuttoliike on suuntautunut Ukrainan naapurimaihin sekä maihin, joissa on jo valmiiksi ukrainalaisväestöä. Ennen sodan alkua Suomessa asui vakituisesti noin 7 200 ukrainalaista, ja erityisesti ukrainalaisen kausityövoiman rooli on viime vuosina ollut tärkeä.
Myös Suomeen on alkanut tulla Ukrainasta sotaa pakenevia, jotka hakevat tilapäistä suojelua tai turvapaikkaa. Suomi on varautunut sekä suureen tulijoiden määrään että pitkäkestoiseen maahantulon paineeseen. Sisäministeriö on asettanut poikkihallinnollisen ryhmän koordinoimaan Suomeen suuntautuvaa muuttoliikettä.
Tilapäinen suojelu Ukrainasta paenneille
Ukrainaista sotaa pakenevat ovat oikeutettuja tilapäiseen suojeluun EU-alueella. Tilapäisen suojelun myöntäminen mahdollistaa sen, että suojelua voidaan tarjota rajatulle joukolle nopeassa ja turvapaikkamenettelyä kevyemmässä prosessissa. Tilapäistä suojelua haetaan poliisilta tai rajaviranomaiselta.
Tilapäistä suojelua saavat rinnastuvat oikeuksiltaan pääosin turvapaikanhakijoihin ja ovat oikeutettuja vastaanottopalveluihin. Ukrainasta paenneilla on kuitenkin heti tilapäistä suojelua haettuaan oikeus tehdä vapaasti töitä ja opiskella Suomessa.
Ukrainalaisilla ei ole tarvetta hakea suojelua heti EU-alueelle saapuessaan, koska he pääsevät Schengen-alueelle biometrisellä passilla viisumivapaasti ja voivat liikkua EU-alueella vapaasti 3 kuukauden ajan.
Opiskelun tukeminen
Kuntia kannustetaan varhaiskasvatuksen tarjoamiseen kaikille tilapäisen suojelun piirissä oleville lapsille. Kouluikäisille opetus järjestetään esi- tai perusopetuksena tai mm. maahanmuuttajille tarkoitettuna perusopetukseen valmistavana opetuksena. Oppilailla on oikeus perusopetuslain mukaiseen opetukseen, oppilaanohjaukseen sekä riittävään oppimisen ja koulunkäynnin tukeen heti tuen tarpeen ilmetessä. Kun maahantulija on saanut oleskeluluvan tilapäisen suojelun perusteella, hän voi opiskella Suomessa ilman rajoituksia.
Ammatilliseen koulutukseen ja lukiokoulutukseen on vapaa hakeutumisoikeus, ja tilapäistä suojelua saavat henkilöt voivat hakea niihin samoin edellytyksin kuin Suomen kansalaiset.
Suomalaiset yliopistot ja ammattikorkeakoulut avaavat uusia opiskelumahdollisuuksia auttaakseen maahan tulevia ukrainalaisia. Opiskelijoille tarjotaan mahdollisuuksia opintojen aloittamiseen tai jatkamiseen ja tutkijoille mahdollisuutta jatkaa tutkimustyötään Suomessa.
- Usein kysyttyä Ukrainan tilanteesta | Maahanmuuttovirasto
- Ukrainan sodan vaikutukset maahantuloon | Rajavartiolaitos
- Tietoa Ukrainan sotaa pakeneville | EU
Suomi on varautunut hyvin erilaisiin kriisi- ja häiriötilanteisiin. Hallitus ja viranomaiset seuraavat ja ennakoivat tilanteen kehitystä. Uhka ei tällä hetkellä kohdistu Suomeen.
Suomen huoltovarmuuden perustaso on hyvä, eikä Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan ole välittömiä vaikutuksia huoltovarmuuteen. Suomi on vähemmän riippuvainen Venäjällä tuotetusta energiasta kuin Keski- ja Etelä-Eurooppa. Kotimaiset raaka-aineet ovat pitkälti suomalaisen elintarvikehuollon pohja. Huoltovarmuuskeskus ja huoltovarmuuskriittiset yritykset seuraavat tilannetta säännöllisesti ja systemaattisesti.
Energia
Suomen energialähteiden jakauma on aina ollut monipuolinen. Uusiutuvat tuotantomuodot ovat jo ohittaneet fossiilisten energialähteiden käytön. Vaikka tilastojen mukaan Suomeen on tuotu paljon energiaa Venäjältä, ovat energiamarkkinat kuitenkin globaalit. Hallituksen energiapolitiikan tavoitteena on päästä määrätietoisesti eroon energian tuontiriippuvuuksista.
Puuhakkeen, kaasun ja sähkön tuonti Venäjältä on katkennut kokonaan. Kivihiiltä tuodaan yhä vähemmän ja raakaöljynkin tuonti on suurelta osin korvautunut tuonnilta muualta maailmasta.
Kyberturvallisuus
Ukrainan kybertilanteen kehittymistä seurataan tiiviisti sekä Suomessa että EU-tasolla. Suomessa kyberturvallisuuden tilannekuvan tuottamisesta ja ylläpitämisestä vastaa Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus, joka tekee tiivistä yhteistyötä poliisin ja puolustusvoimien kanssa kyberuhkien pysäyttämiseksi.
Viranomaisten rinnalla kyberuhkia torjuvat Suomessa yritysten ja organisaatioiden tietoturva-ammattilaiset.
Säteilytilanne
Tilanne Ukrainassa ei vaikuta säteilytilanteeseen Suomessa. Mikään Ukrainassa radioaktiivisiin materiaaleihin tai ydinvoimalaitoksiin liittyvä onnettomuus tai vahingonteko ei myöskään voi aiheuttaa tilannetta, jonka takia Suomessa tarvitsisi suojautua säteilyltä. Säteilyturvakeskus seuraa Ukrainan tilannetta ydin- ja säteilyturvallisuuden näkökulmasta.
Yksityishenkilöt voivat tehdä lahjoituksia avustusjärjestöille. Järjestöillä on kattava kokemus konflikti- ja kriisitilanteissa toimimisesta, joten niillä on edellytykset saada apu perille Ukrainan erittäin haastavissa olosuhteissa. Tarkista rahankerääjän taustat, jos lahjoitat rahaa. Näin varmistat, että apu päätyy oikeaan paikkaan.
Lukuisat toimijat ja yksityishenkilöt ovat kertoneet hakevansa Ukrainasta Venäjän hyökkäyksen takia paenneita ihmisiä Suomeen. On hyvä muistaa, että pakenevat ihmiset tarvitsevat usein tukea. Tämä on erityisen tärkeää lasten kohdalla. Viranomaisilla ja avustusjärjestöillä on kokemusta lasten auttamisesta kriisitilanteissa.
Maahanmuuttovirasto pyytää ilmoittamaan Ukrainasta vapaaehtoisilla kuljetuksilla saapuvista ukrainalaisista.
Suomen Punainen Risti on perustanut avuntarjoajille valtakunnallisen infopisteen, joka vastaa kysymyksiin ja kokoaa tietoa ihmisten tarjoamasta avusta.
Jokaisen kannattaa varautua häiriötilanteisiin. Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Olisi hyvä, jos kotoa löytyisi vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa ja lääkkeitä. Olisi myös tärkeää tuntea varautumisen perusteet eli tietää esimerkiksi, mistä saa oikeaa tietoa häiriötilanteessa ja miten pärjätä kylmenevässä asunnossa.
Koronakriisin ja Ukrainan sodan vuoksi monen henkinen jaksaminen voi olla koetuksella pitkään kestäneen epävarmuuden vuoksi. Henkistä joustavuutta ja kriisinsietokykyä koetellaan. Läheisten ja ystävien kanssa sekä työpaikoilla ja kouluissa on hyvä keskustella omista ajatuksista ja tunteista. Jokainen reagoi omalla tavallaan tilanteeseen. On tärkeää, että emme osoita kiukkua tai vihaa muihin ihmisiin, kuten Suomessa asuviin venäläisiin.
Miten puhua tilanteesta lasten kanssa?
Aikuisten tehtävä on tuoda turvaa ja rauhaa lapsille ja nuorille, vaikka omat tunteet myllertäisivät. Tuntemukset myös tarttuvat helposti. Varhaiskasvatuksella, kouluilla ja oppilaitoksilla on kotien lisäksi erityisen tärkeä rooli lasten ja nuorten turvallisuuden tunteen palauttamisessa.
Vinkkejä tilanteen käsittelyyn lasten ja nuorten kanssa:
- Lapsi uutistulvassa | Mannerheimin lastensuojeluliitto
- Miten puhun sodasta nuoren kanssa? | Mieli ry
- Ukrainan kriisin käsittely lasten ja nuorten kanssa kasvatuksessa ja koulutuksessa | Opetushallitus
Mistä saa keskusteluapua?
Jos olet ahdistunut, masentunut tai sinulla on stressiin ja ahdistukseen liittyviä muita oireita, voit hakea apua matalalla kynnyksellä:
- Mieli ry.n kriisipuhelin vuorokauden ympäri, p. 09 2525 0111
- Valtakunnallinen Sekasin-chat 12–29-vuotiaille, avoinna arkisin klo 9–24 ja viikonloppuisin klo 15–24
- Mannerheimin lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin, p. 116 111, avoinna arkisin klo 14–20 ja viikonloppuisin klo 17–20
- Nuorille MLL:n chat
- Aikuisille Solmussa-chat, avoinna ma–to klo 15–19 sekä muut Tukinetin palvelut