Työryhmä löysi kehityskohteita eläkkeelle siirtymiseen liittyvissä palveluissa

Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma toteutti viime syksyn ja alkuvuoden 2025 aikana palvelumuotoiluprojektin, joka koski eläkkeelle siirtymistä. Tarkoituksena oli tunnistaa eläköitymiseen liittyvän asioinnin ongelmakohtia. Samalla arvioitiin mahdollisuuksia digitalisaation ja automaation hyödyntämiselle palvelujen kehittämisessä.
Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation tavoitteena on tuottaa julkisia palveluita aiempaa kokonaisvaltaisemmin huomioiden ihmisten erilaiset tarpeet ja tilanteet. Suomessa vanhuuseläkkeelle siirtyy vuosittain kokonaan tai osittain yli 60 000 ihmistä (tilanne vuonna 2023). Kyseessä on siis suuruudeltaan merkittävä ja monia koskettava elämäntapahtuma.
Eläkkeelle siirtymistä koskevan palvelumuotoiluprojektin toteutti Digi- ja väestötietoviraston ja Verohallinnon asiantuntijoista koostunut työryhmä. Projektin aikana pidettiin yli 40 kansalais- ja sidosryhmähaastattelua asiakasymmärryksen keräämiseksi sekä järjestettiin kaksi yhteiskehittämisen työpajaa asiaan kytkeytyville toimijoille.
Haastattelujen ja työpajojen tavoitteena oli
- löytää keinoja erityisesti vanhuuseläkkeelle siirtyvän henkilön asioinnin sujuvoittamiseksi
- tunnistaa digitalisaation ja automaation mahdollisuuksia asioinnin ja viranomaisprosessien tehos-tamisessa
- ratkaista tunnistettuja haasteita yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Eläkkeelle siirtyminen on varsin sujuvaa, mutta kehitettävää on yhä
Projektin loppuraportin perusteella vanhuuseläkkeelle siirtymiseen liittyvät julkiset palvelut ovat suhteellisen sujuvia ja suurimmaksi osaksi digitalisoituja. Esimerkiksi eläkkeen hakeminen eläkeyhtiön sähköisessä asioinnissa on pääsääntöisesti sujuvaa ja eläkepäätöksen käsittely nopeaa.
Haasteena on esimerkiksi se, ettei asiakas aina tiedä, milloin tieto eläkepäätöksestä ja veroprosentista liikkuu toimijoiden välillä automaattisesti ja milloin tieto täytyy itse toimittaa. Epävarmuutta liittyy myös eläkkeen määrään ja siitä käteen jäävään summaan.
Merkittävien uudistusten sijaan loppuraportissa tunnistetut kehityskohteet kohdistuvat nykyisten asiakas- ja viranomaisprosessien sujuvoittamiseen.
Näitä ovat esimerkiksi
- eläkkeen verotukseen liittyvän neuvonnan selkeyttäminen ja ohjeistusten yhtenäistäminen
- rajapintojen laajempi käyttö eläkepäätöstietojen liikuttamiseksi eri toimijoiden välillä
- reaaliaikaisen työeläkeotteen mahdollistaminen kaikissa tapauksissa.
Opas kansalaisille ja uusi yhteistyöverkosto parantavat ja yhtenäistävät neuvontaa
Tunnistettuja kehityskohteita tullaan edistämään. Verohallinto kokoaa kevään aikana projektiin osallistuneista toimijoista yhteistyöverkoston eläkkeelle siirtymiseen liittyvän neuvonnan yhtenäistämiseksi. Digi- ja väestötietovirasto toteuttaa Suomi.fi -palveluun vuoden 2025 aikana kansalaisille oppaan eläkkeelle siirtymisestä.
Verohallinto jatkaa myös toimenpiteitä eläkepäätöstietojen sujuvamman liikkumisen edistämiseksi eri toimijoiden välillä. Valtiovarainministeriön ohjelmatoimisto avaa puolestaan keskustelun asianosaisten toimijoiden kanssa ansioperustetiedon siirtämisestä osaksi tulorekisterin tietosisältöä. Keskustelun tarkoituksena on arvioida mahdollisen jatkovalmistelun edellytyksiä.
Myös muut toimijat voivat vapaasti edistää loppuraportissa tunnistettuja kehityskohteita.
Lisätietoja:
Nico Käräjäoja, ohjelmapäällikkö, valtiovarainministeriö, puh. 0295 530 516 nico.karajaoja(at)gov.fi
Terhi Korhonen, erityisasiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, etunimi.sukunimi(at)dvv.fi
Hilkka Pelander, asiakkuusjohtaja, Vero, etunimi.sukunimi(at)vero.fi
Loppuraportin liite: Tiedon liikkumisen kuvaus
Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelman verkkosivut