Sidosryhmäkysely palveluvalikoiman periaatteista on päättynyt – kansalaiskysely jatkuu helmikuun loppuun

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 20.2.2025 13.48
Tiedote

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoiman periaatteita koskeva sidosryhmäkysely on päättynyt. Sidosryhmälle avatun osallistumiskanavan kautta kommentteja jätti noin 120 organisaatiota. Helmikuun puolessavälissä alkanut kansalaiskysely jatkuu 28.2.2025 saakka. Sekä sidosryhmä- että kansalaiskyselyn tuloksista kerrotaan viimeistään 16.4. pidettävässä seminaarissa.

Sote-alan ammattilaisille on suunnitteilla vielä erillinen kysely, joka toteutettaisiin kevään aikana.

Miksi periaatteista halutaan säätää lailla?

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoimaa koskevaa sääntelyn tarkoituksena on, että palveluvalikoimassa olisi mahdollisimman vaikuttavia palveluja. Vaikuttavilla palveluilla tarkoitetaan esimerkiksi hoitoa tai palvelua, jolla on todettu olevan ihmisen terveyttä tai hyvinvointia edistävä vaikutus. 

Samalla on kuitenkin otettava huomioon rajalliset resurssit ja yhdenvertaisuus: lainsäädännön täytyy tukea hyvinvointialueiden mahdollisuuksia varmistaa, että niiden asukkaat saavat sote-palveluista mahdollisimman suuren hyödyn käytettävissä olevilla resursseilla.

Keskustelulle on tarvetta

Jotta sosiaali- ja terveydenhuollon rajallisilla resursseilla saataisiin suurin mahdollinen hyöty, on priorisoitava eli tehtävä valintoja. 

Priorisointi täytyy tehdä niin, että asiakkaita ja potilaita koskevat päätökset ovat oikeudenmukaisia ja yhdenvertaisia koko Suomessa.

”Kansalaiskysely on osoittanut, että puhumme eettisesti erittäin vaikeasta asiasta. Olemme saaneet kyselystä sekä kiittävää että kriittistä palautetta. On herännyt huoli palvelujen karsimisesta ja saatavuudesta. Toisaalta priorisointikeskustelu on nähty tärkeäksi, jotta keskeisimmät palvelut voidaan tulevaisuudessa hoitaa nykyistä paremmin. Palaute ja vastausten määrä – tällä hetkellä kansalaiskyselyyn on vastannut yli 14 500 henkilöä – kertoo, että keskustelulle on suuri tarve. Kiitämme kaikkia, jotka ovat vastanneet ja antaneet palautetta”, sanoo Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan eli ETENEn pääsihteeri Maija Miettinen.

Palveluista ja hoidoista ei kuitenkaan tehdä päätöksiä sosiaali- ja terveysministeriön tekemien kyselyjen perusteella. 

”Priorisoinnin tavoitteena ei ole säästäminen, vaan rajallisten resurssien tehokas ja vaikuttava käyttö, jotta kaikille voidaan turvata riittävät palvelut pitkällä aikavälillä”, jatkaa Miettinen.

Lisää tietoa luvassa huhtikuun webinaarissa

Sosiaali- ja terveyspalvelujen vaikuttavuudesta ja palveluvalikoiman periaatteita koskevan sääntelyn valmistelusta kerrotaan lisää keskiviikkona 16.4.2025 pidettävässä kaikille avoimessa webinaarissa.

Webinaarin ohjelmasta kerrotaan lisää maaliskuun aikana.

Lisätietoja

Pääsihteeri Maija Miettinen, ETENE, p. 0295 163 452
Erityisasiantuntija Leini Sinervo, p. 0295 163 445
Molempien sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]