Enkätundersökningen om intressegruppernas åsikter om principerna för tjänsteutbudet har avslutats – medborgarenkäten öppen till slutet av februari
Enkätundersökningen om intressegruppernas åsikter om principerna för tjänsteutbudet har avslutats. I det deltagarforum som öppnades för intressegrupperna kom det in kommentarer från cirka 120 organisationer. Enkäten för medborgarna öppnades i mitten av februari, och den kan besvaras till den 20 februari 2025. Mera information om resultaten både av intressegruppsenkäten och av medborgarenkäten ges senast under ett seminarium som hålls den 16 april.
Det bereds också en separat enkät för social- och hälsovårdsanställda till våren.
Varför behöver principerna tas in i lag?
Syftet med bestämmelserna om tjänsteutbudet inom social- och hälsovården är att tjänsteutbudet ska bestå av så effektiva tjänster som möjligt. Med effektiva tjänster avses till exempel det, att vården eller tjänsten bevisligen främjar hälsan eller välfärden.
Men samtidigt måste man beakta de begränsade resurserna och jämlikheten, det vill säga lagstiftningen bör stödja välfärdsområdena så att de med de resurser som finns kan säkerställa att social- och hälsovårdstjänsterna ger invånarna största möjliga fördelar.
Det finns ett stort behov att diskutera
För att få största möjliga fördelar av social- och hälsovården med de begränsade resurserna måste man prioritera, det vill säga välja.
Men prioriteringen måste ske så att de beslut som berör klienterna och patienterna är rättvisa och jämlika för alla i hela Finland.
”Enligt svaren på medborgarenkäten är läget etiskt sett mycket svårt. Vi har fått både positiv och kritisk respons i enkäten. Det finns en oro över att tjänster läggs ned och att tillgången till tjänster försämras. Men å andra sidan anser man att det är viktigt att diskutera prioriteringen, så att man i framtiden kan se till att de viktigaste tjänsterna fungerar bättre. Att över 14 500 personer redan har svarat på medborgarenkäten tyder på att behovet att diskutera är stort. Vi vill tacka alla som har deltagit i enkäten och gett respons”, säger Maija Miettinen, generalsekreterare för Riksomfattande etiska delegationen inom social- och hälsovården.
Det fattas inga beslut om tjänster och vård utifrån social- och hälsovårdsministeriets enkätundersökningar.
”Syftet med prioriteringen är inte att spara, utan att de begränsade resurserna ska användas effektivt och ge bättre resultat så att man på lång sikt kan trygga tillräcklig service för alla”, säger Miettinen.
Vid webbinariet i april ges mer information
Vid webbinariet onsdagen den 16 april 2025 som är öppet för alla ges mera information om beredningen av bestämmelserna om effektiviseringen av social- och hälsovårdstjänsterna och principerna för tjänsteutbudet.
Närmare information om programmet för webbinariet ges i mars.
Mer information
Generalsekreterare Maija Miettinen
Specialsakkunnig Leini Sinervo
Länk till medborgarenkäten
Länk till webbplatsen om principerna för tjänsteutbudet