Hyppää sisältöön

Den nya klient- och patientsäkerhetsstrategin: Finland ska bli modelland inom klient- och patientsäkerhet 2026

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 24.2.2022 9.06
Pressmeddelande

Den nya klient- och patientsäkerhetsstrategin och dess genomförandeplan 2022–2026 har publicerats. Strategins vision är att göra Finland till ett modelland för klient- och patientsäkerhet 2026 och att undvika skador som går att undvika. 

Genom den nya strategin och genomförandeplanen främjas genomförandet av delaktighet, åtgärder som stärker säkerheten och ledningen av säkerhetskulturen i Finland. 

Målet är att införa rekommendationer som baserar sig på bästa tillgängliga forskningsrön så att de gagnar yrkespersoner, patienter och klienter i alla organisationer och på alla nivåer i arbetet.

Säkerhet skapas tillsammans och på ett planmässigt sätt 

Strategin och genomförandeplanen har beretts för att användas av yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården, aktörer som leder och övervakar verksamheten, politiska beslutsfattare samt klienter, patienter och deras närstående. Strategin kan utnyttjas av offentliga och privata aktörer inom social- och hälsovården.

Det finns fyra strategiska spetsområden: tillsammans med klienten och patienten, välmående och kompetent personal, säkerheten först i alla organisationer och vi förbättrar det som redan finns. 

Under varje spetsområde anges tre mål, som då de uppnås konkret främjar klient- och patientsäkerheten. Det krävs målmedvetet av alla yrkesutbildade personer och organisationer inom social- och hälsovården för att målen ska uppnås.

För uppföljningen av uppnåendet av målen har man valt tio indikatorer som förbinder Finland till WHO:s mål (WHO Global Patient Safety Action Plan 2021–2030). I genomförandeplanen beskrivs dessutom indikatorerna med hjälp av vilka genomförandet av åtgärderna följs upp. 

Strategin är en fortsättning på det tidigare klient- och patientsäkerhetsarbetet

Strategin har beretts i flera workshoppar, arbetsgrupper och styrgrupper. Klient- och patientsäkerhetscentret har stött beredningen i praktiken. Vid beredningen har man utnyttjat flera olika intressegruppers sakkunskap.

Klient- och patientsäkerheten i Finland har främjats i den strategiska styrningen på nationell nivå sedan 2009, då den första nationella patientsäkerhetsstrategin publicerades. 

Ytterligare information:

Kaisa Halinen, medicinalråd, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 0295 163 154, [email protected]
Sonja Jantunen, jurist, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 0295 163 366, [email protected]
Tuija Ikonen, direktör, Klient- och patientsäkerhetscentret, tfn 040 579 5482, [email protected]