Hallitus esittää mikroliikkumista koskevaa lainsäädäntöä liikenneturvallisuuden parantamiseksi
.jpg/a8b50900-bdc5-7a6d-076f-c4bd772048a0?t=1741262231732&width=1200)
Hallitus antoi eduskunnalle mikroliikkumista koskevan lakiesityksen 6.3.2025. Esityksen tavoitteena on parantaa sähköpotkulautailun ja muun mikroliikkumisen turvallisuutta.
Pääministeri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallituskauden aikana luodaan sähköpotkulautailua ja muuta mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkaluja mikroliikkumisen hallintaan.
– Suomen tavoitteena on nolla liikennekuolemaa ja vakavaa loukkaantumista vuonna 2050. Tavoite on todella kova ja siihen pääseminen edellyttää myös sitä, että sähköpotkulaudat saadaan ruotuun. Holtiton ajelu humalassa on saatava loppumaan myös sähköpotkulaudoilla. Tähän esitämme ratkaisuksi promillerajaa. Lainsäädännön korjaamisen lisäksi tarvitsemme vaikuttavampaa viestintää ja liikennekasvatusta, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.
Mikroliikennelupa antaa kunnille tehokkaan tavan mikroliikennepalveluiden ohjaamiseen
Hallituksen esityksessä ehdotetaan kansalliseen lainsäädäntöön useita muutoksia, joiden tavoitteena on ohjata mikroliikennettä ja parantaa merkittävästi sen liikenneturvallisuutta. Esityksellä arvioidaan myös vähennettävän vahingoista aiheutuvia kustannuksia ja terveydenhuollon kuormitusta.
Lakiesityksessä ehdotetaan mikroliikenneluvan käyttöönottamista. Lupa antaisi kunnille tehokkaan ja joustavan työkalun mikroliikennepalveluiden ohjaamiseen kunnan alueella. Käytännössä sähköpotkulautojen tai muiden mikroliikkumisvälineiden ammattimainen vuokralle tarjoaminen edellyttäisi jatkossa kunnan myöntämää mikroliikennelupaa. Lupaehdoin kuntien ja kaupunkien olisi mahdollista ohjata muun muassa vuokrattavien ajoneuvojen käyttöaikoja, pysäköintiä ja ajonopeuksia, silloin kun se on liikenneturvallisuuden, esteettömyyden tai tien kunnossapidon kannalta tarpeellista.
Hallitus esittää myös 0,5 promillen rajaa kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen. Lisäksi liikenteenvalvojille annettaisiin mahdollisuus puhalluttaa polkupyöräilijä sekä kevyen sähköajoneuvon tai moottorilla varustetun polkupyörän kuljettaja liikenteessä.
Lisäksi esityksellä korotettaisiin mikroliikenteen liikennevirhemaksuja ja otettaisiin käyttöön uudet liikenteenohjauslaitteet, joilla mahdollistetaan kevyiden sähköajoneuvojen ohjaaminen erillään polkupyöristä.
Sähköpotkulautailun riskit vähenevät, kun noudatetaan liikennesääntöjä, osataan hallita laitteita ja ajetaan päihteettömästi
Jo nyt sähköpotkulaudan ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen kuljettamista koskevat useat lait. Pääasiallisesti mikroliikennepalvelujen tarjoajia ja palvelun käyttäjiä koskevat tieliikennelaki, ajoneuvolaki, kuluttajansuojalaki, kuluttajaturvallisuuslaki sekä uusimpana liikennevakuutuslaki. Sähköpotkulautailijaa koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöräilijää. Kuljettajan tulee noudattaa liikennesääntöjä ja -merkkejä. Sähköpotkulaudalla saa ajaa pyörätiellä ja -kaistalla, ja tämän puuttuessa ajoradalla tai pientareella – ei jalkakäytävällä.
Sähköpotkulaudalla tai kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa matkustajia, ellei siinä ole matkustajalle omaa istuinta. Kuljettaja ei saa myöskään olla päihtynyt, väsynyt tai muussa vastaavassa tilassa, mikä heikentäisi hänen edellytyksiään ajaa turvallisesti.
Mitä seuraavaksi?
Hallituksen nyt eduskunnalle antamasta esityksestä käydään täysistunnossa lähetekeskustelu, jonka ajankohta ilmoitetaan eduskunnan verkkosivuilla (tulevia täysistuntoja).
Lähetekeskustelun jälkeen esitys siirtyy valiokuntaan, jonka mietinnön valmistuttua asian käsittely jatkuu täysistunnossa.
Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.5.2025.
Lisätietoja:
erityisasiantuntija Sofia Johansson p. 0295 342 090, [email protected]
erityisasiantuntija Juuso Suomento p. 0295 342 071, [email protected]
Valtioneuvoston hankeikkuna: Hallituksen esitys mikroliikkumista ohjaavaksi lainsäädännöksi (LVM044:00/2023)
Tiedote 24.9.2024: Mikroliikkumisen turvallisuutta parantava lainsäädäntöesitys lausuntokierrokselle