Regeringen föreslår lagstiftning om mikromobilitet för att förbättra trafiksäkerheten

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 6.3.2025 14.06
Typ:Pressmeddelande
Elsparkcyklar. (Bild: LVM).

Regeringen lämnade en proposition som gäller mikromobilitet till riksdagen den 6 mars 2025. Målet med propositionen är att förbättra säkerheten kring elsparkcyklar och annan mikromobilitet.

Enligt regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering ska det under regeringsperioden införas lagstiftning om användningen av elsparkcyklar och annan mikromobilitet. Dessutom ska städerna och kommunerna få verktyg för att hantera mikromobiliteten.

– Finland har som mål att antalet dödsfall i trafiken och allvarliga skador år 2050 ska vara noll. Målet är mycket tufft och för att det ska nås krävs också att elsparkcyklingen rättar in sig i ledet. Okontrollerad körning i berusat tillstånd måste stoppas också i fråga om elsparkcyklar. För detta föreslår vi en promillegräns. Utöver att korrigera lagstiftningen behöver vi effektivare kommunikation och trafikfostran, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.

Mikrotrafiktillstånd ger kommunerna effektivt sätt att styra mikrotrafiktjänsterna

I regeringens proposition föreslås flera ändringar i den nationella lagstiftningen som syftar till att styra mikrotrafiken och avsevärt förbättra dess trafiksäkerhet. Propositionen bedöms också minska kostnaderna för skador och belastningen på hälso- och sjukvården.

I lagförslaget föreslås det att ett mikrotrafiktillstånd tas i bruk. Tillståndet kommer att ge kommunerna ett effektivt och flexibelt verktyg för styrning av mikrotrafiktjänsterna inom kommunens område. I praktiken kommer yrkesmässig uthyrning av elsparkcyklar eller andra transportmedel för mikromobilitet att i fortsättningen förutsätta ett av kommunen beviljat mikromobilitetstillstånd. Genom tillståndsvillkor kommer kommunerna och städerna att ha möjlighet att styra bland annat användningstid, parkering och körhastigheter för fordon som hyrs ut när det med tanke på trafiksäkerheten, tillgängligheten eller vägunderhållet behövs.

Regeringen föreslår också en gräns på 0,5 promille för framförande av lätta elfordon och motoriserade cyklar. Dessutom ska trafikövervakarna ges möjlighet att i trafiken låta cyklister samt förare av lätta elfordon eller motoriserade cyklar göra utandningsprov.

Genom propositionen höjs dessutom avgifterna för trafikförseelse inom mikrotrafiken och införs nya trafikanordningar som gör det möjligt att styra lätta elfordon separat från cyklar.

Riskerna med användningen av elsparkcyklar minskar när trafikregler iakttas, man kan hantera utrustningen och kör utan bruk av berusningsmedel

Redan nu finns det flera lagar som rör framförande av elsparkcyklar och andra lätta elfordon. I huvudsak berörs leverantörer av mikrotrafiktjänster och användare av tjänsterna av vägtrafiklagen, fordonslagen, konsumentskyddslagen och konsumentsäkerhetslagen samt nu även av trafikförsäkringslagen. För användarna av elsparkcyklar gäller samma trafikregler som för cyklister. Användarna ska iaktta trafikregler och vägmärken. Elsparkcyklar får köras på cykelvägar och cykelbanor och, om sådana saknas, på körbanor eller vägrenar – inte på trottoarer. 

Med en elsparkcykel eller ett lätt elfordon får man inte transportera passagerare, om det inte finns ett eget säte för passageraren. Användare av nämnda transportmedel får inte heller vara berusade, trötta eller i något annat motsvarande tillstånd, vilket försämrar deras förutsättningar att köra tryggt.

Vad händer nu?

Härnäst ska den proposition som regeringen nu överlämnar till riksdagen bli föremål för en remissdebatt i plenum. Tidpunkten för riksdagens plenum meddelas på riksdagens webbplats (Kommande plenum). 

Efter remissdebatten skickas propositionen vidare till utskottsbehandling, och när utskottets betänkande är klart fortsätter behandlingen i plenum.

Lagändringarna avses träda i kraft den 1 maj 2025.

Mer information:

Sofia Johansson, specialsakkunnig, tfn 0295 342 090, [email protected]
Juuso Suomento, specialsakkunnig, tfn 0295 342 071, [email protected]

Nyckeln till tillväxt Orpos regeringsprogram