Sivustoillamme tehdään huoltotöitä perjantaina 7. helmikuuta klo 18 alkaen. Lauantaiaamuna 8.2. voi olla häiriöitä esimerkiksi liitetiedostojen latautumisessa. Pahoittelemme haittaa.
EU-hanke antaa Suomelle suosituksia varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen parantamiseen
Suomi on osallistunut keväästä 2024 alkaen Euroopan Komission käynnistämään Suomen ja Irlannin yhteiseen Fostering Inclusive Quality Education –hankkeeseen. Sen tavoitteena on laadukkaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen parantaminen ja maiden keskinäinen vertaisoppiminen. Hankkeen tutkimusraportti listaa Suomen vahvuuksia ja haasteita.
Hankkeen tavoitteena on auttaa osallistujamaita, Suomea ja Irlantia, tunnistamaan keskeisiä tavoitteita ja tekemään suunnitelmia toimista, jotka edistävät tasavertaisia oppimismahdollisuuksia, parantavat oppimistuloksia ja lisäävät opetuksen saavutettavuutta kaikkien oppijoiden kohdalla.
Kummankin osallistujamaan poliittisen järjestelmän vahvuudet ja haasteet suhteessa kattavan inklusiivisen koulutuksen 14 osa-alueeseen on arvioitu.
Vaikka kolmitasoinen tuen järjestelmä nähdään Suomen vahvuutena, sen haasteena on, että tuen resurssoinnista vastaavat kunnat ja eri kunnissa tuen järjestämiseen käytettävät resurssit vaihtelevat. Raportin mukaan tämä johtaa siihen, että taloudelliset mahdollisuudet peruskoulutuksen ja laadukkaan opetuksen tarjoamiseen ovat epätasa-arvoiset.
Laadunvarmistuksen osalta monilta koulutuksen järjestäjiltä puuttuu edelleen hyvin toimiva itsearviointijärjestelmä tai järjestelmällinen arviointikulttuuri.
Opettajankoulutuksen osalta raportti suosittelee, että opetushenkilöstön - mukaan lukien varhaiskasvatuksen ja erityisopettajien - pätevyyttä on parannettava painottuen opettajien pedagogiseen osaamiseen ja yhteistyötaitoihin.
Varhaiskasvatuksen osalta Suomen tulisi lisätä vapaaehtoisen varhaiskasvatuksen piiriin kuuluvien lasten määrää - esimerkiksi tarjoamalla maksuton pääsy jo varhaisemmassa iässä. Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmassa tulisi kuvata tarkemmin yhteys tuen toteuttamiseen. Kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien määrää olisi lisättävä.
Oppijat ja vanhemmat tai huoltajat voivat ilmaista Suomessa hyvin omia näkemyksiään tukea suunniteltaessa. Oppijoiden ja perheiden roolia moniammatillisessa yhteistyössä olisi kuitenkin vielä vahvistettava. Yhteistyö heikossa asemassa olevien perheiden tai monikulttuuritaustaisten perheiden kanssa on haasteellista.
Hankkeen toiminta alkoi lokakuussa 2023 ja se käynnistyi virallisesti 18.1.2024 yhteisellä aloitustilaisuudella Dublinissa Irlannissa. Suomen sidosryhmätapaamiset, joissa hanketiimi kuuli eri sidosryhmien ajatuksia inklusiivisesta koulutuksesta, järjestettiin marraskuussa 2024.
Lisätietoja: opetusneuvos Merja Mannerkoski (OKM), [email protected]