På våra webbsidor kommer att utföras underhållsarbeten fredagen den 7 februari fr.o.m. kl. 18. På lördag morgon den 8 februari kan det förekomma problem till exempel med nedladdningen av bilagor. Vi beklagar olägenheten.
EU-projekt ger Finland rekommendationer om åtgärder för att förbättra småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen
Sedan våren 2024 har Finland och Irland deltagit i Fostering Inclusive Quality Education, ett gemensamt projekt som inletts på initiativ av Europeiska kommissionen. Målet är att förbättra kvaliteten och inkluderingen i småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen och att öka det ömsesidiga lärandet mellan länderna. I forskningsrapporten för projektet finns en förteckning över Finlands styrkor och utmaningar.
Projektet syftar till att hjälpa de två deltagande länderna, Finland och Irland, att identifiera viktiga mål och planera åtgärder för att främja lika möjligheter till lärande, förbättra läranderesultaten och öka tillgången till undervisning för alla elever.
Rapporten bedömer styrkorna och utmaningarna i deltagarländernas politiska system i förhållande till ett ramverk bestående av 14 olika delområden som är nödvändiga för att uppnå ett heltäckande system för inkluderande utbildning.
Finlands system med tre nivåer av stöd för lärande och skolgång anses vara en styrka. Samtidigt är det en utmaning att fördelningen av resurser till stödet sköts av kommunerna, eftersom de resurser som används för att ordna stödet varierar från kommun till kommun. Enligt rapporten leder detta till att de ekonomiska möjligheterna att tillhandahålla grundläggande utbildning samt undervisning av hög kvalitet är ojämlika.
När det gäller kvalitetssäkring saknar många utbildningsanordnare fortfarande ett välfungerande system för självutvärdering eller en systematisk utvärderingskultur.
I fråga om lärarutbildningen rekommenderas det i rapporten att kompetensen hos undervisningspersonalen (inklusive lärare inom småbarnspedagogik och speciallärare) förbättras med betoning på lärarnas pedagogiska expertis och samarbetsförmåga.
Enligt rekommendationerna bör Finland öka antalet barn som deltar i småbarnspedagogik, till exempel genom att erbjuda avgiftsfri tillgång till småbarnspedagogik i en tidigare ålder. Grunderna för planen för småbarnspedagogik borde innehålla en närmare beskrivning av sambandet med tillhandahållandet av stöd. Dessutom behövs det fler behöriga lärare inom småbarnspedagogik.
I Finland har elever och föräldrar eller vårdnadshavare goda möjligheter att uttrycka sina åsikter vid planeringen av stödet, men elevernas och familjernas roll i det yrkesövergripande samarbetet behöver stärkas. Det finns också utmaningar i samarbetet med utsatta familjer eller familjer med mångkulturell bakgrund.
Projektet startade i oktober 2023 och inleddes officiellt den 18 januari 2024 vid ett gemensamt evenemang i Dublin i Irland. I november 2024 träffade projektteamet i Finland olika berörda grupper för att höra deras tankar om inkluderande utbildning.
Mer information: Merja Mannerkoski, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet, [email protected]