Hyppää sisältöön

Työpaikat hyötyvät osaamisen tunnistamisesta ja osaamismyönteisestä kulttuurista

opetus- ja kulttuuriministeriötyö- ja elinkeinoministeriö
Julkaisuajankohta 15.1.2025 12.01
Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön asettama Osaamisen tunnistamisen työryhmä julkaisi 15. tammikuuta loppuraporttinsa, johon on koottu tiivistetysti työryhmän toimintakaudella 1.7.2021–31.12.2024 toteutettujen kokeilujen ja selvitysten keskeiset havainnot ja johtopäätökset sekä niiden pohjalta tehdyt työryhmän kannanotot. Loppuraportti sisältää myös työryhmän ehdotukset osaamisen tunnistamisen valtakunnallisiksi periaatteiksi ja ehdotukset osaamismerkkien kehittämiseen.

Työryhmän toimeksiannosta toteutettiin neljä selvitystä ja kahdeksan kokeilu- ja kehittämishanketta, jotka rahoitettiin EU:n elpymis- ja palautumistukivälineellä (RRF). Selvityksillä koottiin tietoa koulutusjärjestelmän ulkopuolella hankitun osaamisen tunnistamisen hyvistä käytännöistä sekä osaamisen vaativuustasojen näkyväksi tekemisestä.

Kokeiluhankkeissa kohderyhminä olivat muun muassa pienet ja keskisuuret yritykset ja niiden henkilöstö sekä työvoiman ja kotoutumispalveluiden ulkopuolella olevat maahanmuuttajat. Hankkeissa kehitettiin muun muassa kiertotalouden osaamismerkistö sekä Osaaminen näkyväksi ohjauksessa -koulutus eOppivan avoimelle julkaisualustalle. Koulutus on suunnattu uraohjaajien osaamisen tunnistamisen taitojen kehittämiseksi.

Osaamisen tunnistaminen on kansalaistaito

Kannanotoissaan työryhmä kannustaa työpaikkoja oppimismyönteisen kulttuurin kehittämiseen. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että osaamisesta keskustelu, osaamisen kehittäminen ja osaamistarpeiden sanoittaminen otetaan osaksi työpaikkojen arkea.

Osaamista tunnistettaessa yksilöillä itsellään on keskeinen rooli. Työryhmä näkeekin, että kyky tunnistaa ja tuoda esille omaa osaamista on kansalaistaito, jota on kehitettävä läpi eliniän. Esimerkiksi itsearviointitaitoja tulee kehittää systemaattisesti kaikilla kouluasteilla.

Työryhmän kanta on, että työpaikat, ohjaus- ja rekrytointipalvelujen tarjoajat sekä viranomaiset voisivat hyödyntää jo olemassa olevia osaamisen tunnistamisen välineitä ja vaihtaa kokemuksia kotimaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa nykyistä laajemmin.

Lisätietoja:

  • neuvotteleva virkamies Markku Virtanen, TEM
  • opetusneuvos Minna Bálint, OKM
  • erityisasiantuntija Jenni Larjomaa, TEM
  • opetusneuvos Katri Tervaspalo, OKM

Sähköpostit ovat muotoa [email protected]