Hyppää sisältöön
Media
Valtioneuvosto etusivu

Sisäasiainministeriön esitykset vuoden 2007 talousarvioon

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 27.7.2006 14.00
Tiedote -

Sisäasiainministeriön hallinnonalan vuoden 2007 talousarvioehdotuksessa esitetään, että hyvää turvallisuustilannetta ja myönteistä turvallisuuskulttuuria vahvistetaan sekä edistetään aktiivista ja hallittua maahanmuuttopolitiikkaa. Suunnittelua maahanmuuttohallinnon ja -politiikan kokoamiseksi sisäasiainhallintoon jatketaan. Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksia kehitetään. Vuoden 2007 aikana perustetaan siviilikriisinhallintakoulutusta antava koulutuskeskus Kuopioon pelastusopiston yhteyteen.

Kunnallisten peruspalvelujen saatavuus ja laatu turvataan koko maassa kohtuullisella vero- ja maksutasolla. Kunta- ja palvelurakenteen uudistusta toteutetaan. Uudistuksen suunnittelua ja toimeenpanoa koskeva laki ja siihen liittyvä kuntajakolain muutos tulevat voimaan 1.1.2007.

Aluepolitiikan strategista roolia päätöksenteossa vahvistetaan EU:n alue- ja rakennepolitiikkaa koskevalla strategialla 2007-2013, valtioneuvoston päätöksellä alueiden kehittämisen valtakunnallisiksi tavoitteiksi ja maakuntaohjelmilla.

Valtion palvelujen saatavuus turvataan kaikilla seuduilla kehittämällä valtion alue- ja paikallishallinnon palvelutuotantoa ja säilyttämällä paikallishallinnon toimipaikkaverkko riittävän kattavana.

Sisäasiainhallinnon henkilöstömäärä on ensi vuonna sisäasiainministeriön talousarvioesityksen mukaan 17 705 henkilötyövuotta.

Sisäasiainhallinnon tuottavuutta parannetaan keskittämällä yhteisiä toimintoja palvelukeskuksiin. Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus aloitti toimintansa vuoden 2006 alusta. Puhelinvälityspalvelut keskitetään Kajaaniin vuodesta 2007 alkaen. Poliisin tietohallintokeskuksesta kehitetään palvelukeskus, Poliisin tekniikkakeskus alkaa tuottaa palveluita myös muille turvallisuusviranomaisille, hallinnonalan toimitila-asioiden hallinnointi ja hankintatoimi keskitetään. Tuottavuushyötyjä saavutetaan myös sähköistämällä palveluita ja toimintaprosesseja. Tuottavuutta tehostettaessa säilytetään poliisin, rajavartiolaitoksen ja hätäkeskuslaitosten operatiivinen toimintakyky.

Hallinnonalan kokonaismenot ovat 1572miljoonaa euroa. Tämän lisäksi sisäasiainministeriö esittää kehyksen ylittäviä menoja yhteensä noin 44miljoonaa euroa. Mm. kuntien harkinnanvaraisia rahoitusavustuksia esitetään korotettavaksi 15 miljoonalla eli 25 miljoonaan euroon ja poliisitoimen toimintamenoja 10,7 miljoonalla eurolla. Ulkomaalaisvirastolle esitetään 370000 euron lisämäärärahaa alaikäisten turvapaikanhakijoiden jäljittämiseen.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta on päättänyt siirtää Erillisverkko Oy:n sisäasiainministeriön hallintovastuulle. Budjettisiirto toteutetaan vuoden 2007 talousarviossa.

Poliisi panostaa järjestäytyneen kansainvälisen rikollisuuden, huumausaine- ja talousrikollisuuden torjuntaan sekä liikennevalvontaan

Poliisin toimintaedellytykset turvataan säilyttämällä poliisimiesten määrä valtakunnallisesti vuoden 2002 tasolla.

Sisäisen turvallisuuden ohjelman mukaisesti poliisi panostaa järjestäytyneen kansainvälisen rikollisuuden, huumausaine- ja talousrikollisuuden sekä väkivaltarikollisuuden torjuntaan. Talousrikosten tekomahdollisuuksia vähennetään. Lisäksi toimeenpannaan väkivaltarikollisuuden vähentämiseen tähtäävä rikoksentorjuntaohjelma poliisia koskevien toimenpiteiden osalta.

Poliisi osallistuu seudullisen ja paikallisen turvallisuussuunnittelun edelleen kehittämiseen sisäisen turvallisuuden ohjelman mukaisesti. Lisäksi yhteistyötä yksityisen sektorin kanssa toteutetaan yritysturvallisuusstrategian mukaisesti. Perhe- ja läheisväkivaltaa ennalta estetään yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa.

Poliisi toteuttaa liikennevalvontastrategiaa, jossa kiinnitetään erityistä huomiota mm. raskaan liikenteen valvonnan tehostamiseen yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Automaattista liikennevalvontaa lisätään yhteistyössä tiehallinnon kanssa ja otetaan käyttöön uutta liikennevalvontatekniikkaa.

Pelastustoimi uudistaa väestönsuojelujärjestelmää

Pelastustoimessa käynnistetään väestön suojaamisen strategian edellyttämät valmistelut, joilla tarkistetaan mm. väestönsuojien rakentamisvelvollisuutta, omatoimisen varautumisen velvoitteita sekä parannetaan väestön varoittamista koskevia järjestelyjä vastaamaan nykyisiä uhkakuvia.

Pelastustoimen toimintaa suuronnettomuustilanteissa sekä siinä tarvittavia tietojärjestelmiä kehitetään. Lisäksi käynnistetään asumisen turvallisuuden parantamiseen tähtääviä pelastustoimen toimenpiteitä keskeisenä tavoitteena palokuolemien väheneminen.

Hätäkeskusten toimintaedellytyksiä vahvistetaan, palveluja ja niiden laatua kehitetään sekä johtamista parannetaan, jotta hätäkeskukset kykenevät selviytymään tehtävistään. Hätäkeskusten voimavarojen yhteiskäyttöä tehostetaan hätäkeskustietojärjestelmää ja toimintatapoja kehittämällä.

Rajavartiolaitos panostaa sujuvaan rajaliikenteeseen, rajat ylittävän rikollisuuden torjuntaan, ympäristörikosten valvontaan merialueella sekä meriturvallisuuteen

Rajavartiolaitos kehittää toimintaa ja organisaatiota vastaamaan uudistuneen rajavartiolain ja toimintaympäristön muutoksia. Rajavartiolaitos osallistuu sisäisen turvallisuuden ohjelman toimeenpanoon kansalaisten turvallisuuden lisäämiseksi rikoksia, häiriöitä ja onnettomuuksia vähentämällä.

Ihmiskaupan torjuntaa kehitetään sisäasiainministeriön ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelman mukaisesti. Matkustusasiakirjojen biometriset tunnisteet otetaan käyttöön yhdessä muiden viranomaisten kanssa ja kehitetään rajatarkastuksiin liittyvää teknistä välineistöä.

Rajanylityspaikkoja erityisesti Vaalimaalla ja Helsinki-Vantaalla kehitetään vastaamaan lisääntyvän rajanylitysliikenteen tarpeisiin. Rajavartiolaitosta kehitetään moniulotteisena merellisenä viranomaisena kahdella strategisella kehitysohjelmalla (Meripelastus 2015 ja Meriturvallisuus ja - ympäristö 2015). Lisäksi kehitetään kykyä havaita, tutkia ja analysoida alusöljypäästöjä sekä hallinnoida niistä määrättyjä maksuseuraamuksia.

Ulkomaalaisvirasto panostaa päätöksenteon ripeyteen

Ulkomaalaisviraston tavoitteena on, että päätösten määrä vastaa vähintään vireille tulleiden asioiden määrää. Vireille tulleiden hakemusten läpivientiajat pidetään vähintään saavutetulla tasolla. Ulkomaalaisviraston asioiden käsittelyprosessien kehittämistyötä ja käsittelyaikojen lyhentämistä määrätietoisesti jatketaan.

Ulkomaalaisviraston toiminnallisten pääprosessien sähköistämistyötä jatketaan.

Kunta- ja palvelurakenteita uudistetaan

Vuoden 2007 alusta voimaan tulevan kunta- ja palvelurakenteiden uudistusta koskevan puitelain pohjalta toteutetaan uudistuksen täytäntöönpanon edellyttämät lainsäädännölliset ja hallinnolliset toimenpiteet siten, että uudistus voi tulla voimaan vuoden 2009 alusta.

Kuntien taloudellisen aseman ja itsehallinnon vahvistamiseksi sekä nykyistä yksinkertaisemman ja läpinäkyvämmän rahoitusjärjestelmän luomiseksi selvitetään valtionosuusjärjestelmän ja kunnallisverotuksen sekä kuntien verotulopohjan vahvistamista koskevat kehittämistarpeet. Uusi järjestelmä ei saa estää tai vaikeuttaa kuntien yhdistymisiä.

Hallitus antaa eduskunnalle esityksen kuntajakolain muuttamisesta, jossa kuntajakolain säännökset kuntien yhdistymisavustusten muodosta ja tasosta uudistetaan. Laki tulee voimaan vuonna 2007. Sisäasiainministeriö esittää kuntien yhdistymisavustuksiin ja kuntajakoon sekä kuntien yhteistoiminnan tukemiseen noin 55 miljoonaa euroa.

KuntaIT-yksikkö aloittaa täysimääräisesti toimintansa

Sisäasiainministeriöön perustetaan 1.9.2006 lukien kuntien tietohallintokehitystä ohjaamaan KuntaIT-yksikkö. Yksikön toiminta käynnistyy täysimääräisesti vuoden 2007 alusta. KuntaIT-toiminnolla edistetään kuntien järjestämisvastuulla olevien palvelujen saatavuutta ja parannetaan niiden laatua.

Yhteispalvelun palveluvalikoimaa laajennetaan ja yhtenäistetään, sähköisiä yhteispalveluita lisätään. Sisäasiainhallinnon tarjoamat sähköiset palvelut lisääntyvät vuoden 2007 aikana. Poliisi sähköistää lupapalveluitaan.

Alueiden kilpailukykyä vahvistetaan

Alueiden kilpailukykyä vahvistetaan ja tasapainoista aluerakennetta kehitetään tukemalla alueiden osaamista, yrittäjyyttä ja työllisyyttä sekä luomalla edellytyksiä hyvinvointiyhteiskunnan perusrakenteiden ylläpitämiselle. Tavoitteen toteutumista seurataan säännöllisesti. Maakunnan liitot ovat maakuntaohjelmissaan asettaneet alueensa kehitystä koskevia tavoitteita.

Maan tasapainoista kehitystä edistetään EU-ohjelmien avulla. Kansallisia aluekehitysvaroja suunnataan erityisesti alueiden kilpailukyvyn vahvistamiseen. Euroopan aluekehitysrahaston rahoitusosuus EU:n alueellisissa tavoite 1- ja 2-ohjelmissa vuonna 2007 on 138 miljoonaa euroa. Varojen käytön painopisteinä ovat työpaikkojen ja uusien yritysten luominen, yritysten uusiutumiskyvyn tukeminen sekä osaamisen kehittäminen ja verkostoyhteistyön vahvistaminen. EU:n rakennerahastoista rahoitettavien ohjelmien valtion rahoitusosuus sisäasiainministeriön pääluokassa on noin 28 miljoonaa euroa.

Vuoden 2007 alusta voimaan tuleva alueiden kehittämislain muutos vahvistaa maakunnan liittojen asemaa aluekehittämisviranomaisina ja lisää yhteistyötä alueilla, alueiden ja keskushallinnon välillä sekä keskushallinnossa. Sisäasiainministeriön keskeiset alueiden kehittämiseen vaikuttavat määrärahat ovatmaakunnan kehittämisraha ja Kainuun kehittämisraha.

Kaikille maakunnille suunnattavaa maakunnan kehittämisrahaa 31,5 miljoonaa euroa jaetaan valtioneuvoston päätöksillä maakunnan liitoille käytettäväksi valtakunnallisia alueiden kehittämisen tavoitteita toteuttaviin erityisohjelmiin. Kainuun kehittämisrahaa esitetään varattavaksi 44 miljoonaa euroa. Sen käytöstä päättää Kainuun maakuntavaltuusto.

Vuosia 2007-2013 koskevan osaamiskeskusohjelman tavoitteena on mm. synnyttää klusteriperusteisesti huippuosaamiseen perustuvia uusia innovaatioita ja tukea alueiden välistä erikoistumista. Aluekeskusohjelmaa toteutetaan osana hallituksen kaupunkipoliittisia strategisia linjauksia ja maakuntien kehittämistä. Huomiota kiinnitetään erityisesti koko kaupunkiverkon vahvistamiseen. Helsingin seudun kilpailukykyä ja sisäistä yhteistyötä kehitetään.

Lääninhallituksille ja maistraateille palvelutavoitteet

Lääninhallituksille asetetaan alueelliset palvelutavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan ministeriöiden ja lääninhallitusten välisissä tulosneuvotteluissa ja joista raportoidaan peruspalvelujen arviointiraporteissa. Lääninhallituksissa otetaan käyttöön keskeisten palvelujen laatua arvioiva asiakaspalautejärjestelmä.

Myös maistraateille asetetaan palvelutavoitteet.

Lisätietoja: kansliapäällikkö Ritva Viljanen, (09) 160 42803, talousjohtaja Jukka Aalto (09) 160 44847, valtiosihteeri Kari Salmi (09) 160 42802,valtiosihteeri Antti Mykkänen (09) 160 44510,erityisavustaja Ismo Kainulainen (09) 160 44633,erityisavustaja Timo Reina, (09) 160 43511,

 
Sivun alkuun