Hyppää sisältöön

Statsrådet utfärdade en förordning om eldriftsställen av kritisk betydelse

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 8.12.2022 14.05 | Publicerad på svenska 8.12.2022 kl. 16.32
Pressmeddelande
Sähkölinja

Statsrådet utfärdade en förordning som fastställer eldriftsställen av kritisk betydelse. I förordningen föreskrivs det om kategorisering av eldriftsställen i olika störningssituationer, situationer med elbrist och krissituationer. Nätbolagen ska uppdatera sin beredskapsplan enligt förordningen.

Genom statsrådets förordning om eldriftsställen av kritisk betydelse tryggas på ett mer enhetligt sätt än tidigare de funktioner som är nödvändiga med tanke på ledningen och säkerheten i samhället vid störningar och i situationer med elbrist och under undantagsförhållanden. Målet är att minimera eventuella skador på grund av elbrist eller störningar och att främja ett så smidigt fungerande samhälle som möjligt under alla förhållanden.

Förordningen träder i kraft den 9 december 2022.

Nätbolagen ska uppdatera eldriftsställen av kritisk betydelse i sina beredskapsplaner

Enligt elmarknadslagen ska varje nätbolag utarbeta en beredskapsplan samt bestämma hur och i vilken ordning elen ska returneras till kunderna vid störningar. 

Genom förordningen föreskrivs om exaktare kategorisering av eldriftsställenas kritiska betydelse i de beredskapsplaner som nätinnehavarna utarbetar. Nätinnehavaren ska uppdatera eldriftsställen som är av kritisk betydelse inom en månad från det att förordningen har trätt i kraft.

Utöver eldriftsställen av kritisk betydelse ska nätinnehavarna också fastställa företrädesordning för andra eldriftsställen med tanke på störningssituationer, situationer med elbrist och under undantagsförhållanden. Övriga eldriftsställen ska kategoriseras i tre kategorier med företrädesordning. Denna kategorisering ska göras i samband med att beredskapsplanerna uppdateras nästa gång.

Varje organisation ansvarar för beredskapen inför strömavbrott

Elanvändarna har ett centralt ansvar för sin beredskap inför strömavbrott. Störningar i elleveransen kan till exempel bero på att elnätet skadats, yttre störningar, till exempel stormar eller skador, såsom avbrott i elkabeln.

Att en elanvändare definieras som en kritisk elanvändare innebär inte att eltillförseln för aktören i fråga i vissa situationer inte kan avbrytas och även de aktörer som definieras som kritiska elanvändare ansvarar för sin egen beredskap. Elanvändarna ska planera sin egen verksamhet och bland annat sörja för reservkraftsarrangemang som behövs.

Eldriftsställen av kritisk betydelse enligt förordningen

Antalet eldriftsställen av kritisk betydelse måste hållas så begränsat som möjligt. Om antalet eldriftsställen av kritisk betydelse är för stort kommer nätbolagen att inte kunna undvika att elavbrott riktas mot kunder i kritiska situationer och kategoriseringen förlorar sin betydelse. 

Eldriftsställen som är av kritisk betydelse enligt förordningen är:

  • centrala objekt inom vattentjänstverken som har särskild betydelse för hälsoskyddet eller miljöskyddet
  • stamnätsinnehavares, eldistributionsnätsinnehavares och elproducenters kontrollrum som är nödvändiga för att elleveranserna ska kunna fortsätta utan störningar eller för att leveranserna ska kunna återställas
  • kraftcentraler, betydande ellager och elproduktionsanläggningar samt kommunikationsnät som dessa använder
  • centrala objekt i gasöverföringsnätet som gasleveranser utan störningar förutsätter
  • tätorternas och städernas värmecentraler för fast bränsle för fjärrvärmeproduktion och övriga centrala värmecentraler och pumpstationer samt kontrollrum
  • klass 1-dammar enligt dammsäkerhetslagen och de av klass 2-dammar för vilka det har upprättats en riskutredning genom beslut av dammsäkerhetsmyndigheten
  • centrala internationella gränsövergångsställen inom flygtrafiken enligt flygplatsförordningen 
  • centrala kontrollrumsobjekt inom de aktörer som tillhandahåller trafikstyrnings- och trafikledningstjänster och flygtrafiktjänster och landsvägs-, sjö-, spår- och lufttrafiken inom sjöräddningscentralen och viktiga driftställen för elektrifierade banor inom bannätet och metrotrafiken
  • polisinrättningar och räddningsverk, Centralkriminalpolisen, Polisstyrelsen
  • nödcentraler, sjukhus och jourenheter inom social- och hälsovården samt sådana institutioner och boendeserviceenheter som använder livsuppehållande utrustning
  • huvudsakliga verksamhetsstället för Blodtjänsten
  • hamnar som är av central betydelse för utrikeshandeln och försörjningsberedskapen
  • fängelser och förvarsansläggningar
  • basstationer för myndighetsradionätets kommunikation och datorhallar i anslutning till myndighetskommunikation, de mest centrala punkterna i övriga allmänna kommunikationsnät och informations- och kommunikationssystem samt de radiomaster som behövs för förmedling av radio- och TV-sändningar av Yleisradio Ab
  • statliga myndigheter som har en central roll i ledningen av samhället, centrala objekt inom Försvarsmakten, Gränsbevakningsväsendet och Tullen samt kommunernas ledningscentraler och evakueringscentraler och deras reservutrymmen.

Ytterligare information: 
Tatu Pahkala, överinspektör, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 506 4217
Elina Hautakangas, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7116