Turvakotien asiakasmäärä kasvoi viime vuonna, Nollalinjan puhelumäärä pysyi vakaana

Julkaisuajankohta 5.2.2025 12.30
Uutinen

Vuonna 2024 turvakodeissa asioi ennätysmäärä asiakkaita. Turvakodeissa asui yhteensä 5 759 asiakasta, mikä on noin neljäsataa enemmän kuin vuonna 2023. Tiedot käyvät ilmi THL:n vuoden 2024 ennakkotiedoista.

Suomessa on edelleen alueita, joissa turvakotien paikkamäärää tulisi lisätä, jotta yhä useampi saisi apua lähisuhdeväkivaltaan. Vuoden 2024 aikana turvakotipaikkoja lisättiin viiden perhepaikan verran Kuopioon, mikä on johtanut myös asiakasmäärän kasvuun alueella. Keski-Suomessa sijaitseva seitsenpaikkainen Äänekosken turvakoti sen sijaan lopetti toimintansa huhtikuun lopussa. 

”Turvakotien saatavuus on parantunut merkittävästi viime vuosina, mutta edelleen meillä on alueita, joissa paikkamäärä ei ole riittävä väestömäärään suhteutettuna. Esimerkiksi Keski-Suomessa toimiva Jyväskylän turvakoti oli viime vuonna täynnä 186 päivänä, mihin vaikutti osaltaan Äänekosken turvakodin sulkeutuminen. Lisäksi esimerkiksi Varsinais-Suomessa ja Kajaanissa paikkamäärä ei vaikuta riittävältä”, sanoo THL:n turvakotipalvelujen kehittämispäällikkö Suvi Nipuli.

Kaikki Suomen turvakodit toimivat verkostona. Jos lähin turvakoti on täynnä, asiakas voi hakeutua toiseen turvakotiin. 

”Joka päivä turvakotiverkostossa on vapaana turvakotipaikkoja. Kriisitilanteessa kannattaa ehdottomasti hakea apua omaan tilanteeseen”, Nipuli korostaa.

Asumisvuorokausien määrä kasvoi edelleen

Turvakodissa vietettyjen asumisvuorokausien määrä jatkoi myös kasvuaan. Ennakkotietojen mukaan viime vuonna asumisvuorokausia kertyi yhteensä noin 105 000, mikä on noin 3 000 enemmän kuin vuonna 2023. Kasvu selittyy kasvaneella asiakasmäärällä. Vuonna 2024 turvakodissa vietetty keskimääräinen aika oli 18 vuorokautta. Turvakodit keräävät asiakkailtaan palautetta. Asiakkaiden antama kokonaisarvio palvelusta oli viime vuonna 4,8/5. 

Vuoden 2024 lopussa Suomessa toimi yhteensä 28 turvakotia, joissa oli paikkoja yhteensä 228 perheelle tai yksin tulevalle asiakkaalle. Turvakotipalvelut ovat valtion rahoittamia laissa määriteltyjä erityispalveluja lähisuhdeväkivaltaa kokeneille tai sen uhan alla eläville. 

Nollalinjalle soitettiin yli 15 000 puhelua

Lähisuhdeväkivaltaan ja naisiin kohdistuvaan väkivaltaan apua tarjoavalle Nollalinjalle soitettiin viime vuonna yhteensä yli 15 000 puhelua. Soitettujen puhelujen määrä laski hieman edellisvuoteen verrattuna, kun taas vastattujen puheluiden määrä lisääntyi. Alkuvuosi 2024 oli kiireisintä aikaa ja vuoden viimeiset kuukaudet rauhallisimpia. 

Viime vuonna soitetuista puheluista 66 prosenttiin pystyttiin vastaamaan, mikä on hieman paremmin kuin edellisvuonna. Vastausprosentin kasvuun vaikutti etenkin koko vuoden käytössä ollut chat-palvelu ja 8–10 tuntia vuorokaudessa auki ollut toinen puhelinlinja. 

”Joskus Nollalinjalle voi joutua soittamaan useamman kerran, jos puhelinlinja on pitkään varattuna. Toisen puhelinlinjan avulla yhä useampi on saanut avun oikea-aikaisesti ja välttynyt jonotukselta tai useilta soittoyrityksiltä. Tämä vaikutti osaltaan siihen, että Nollalinjalle soitettujen puhelujen määrä väheni. Kaiken kaikkiaan Nollalinjalla käytyjen keskustelujen määrä kasvoi edeltävään vuoteen verrattuna viidelläsadalla, kun mukaan otetaan myös chatissa käydyt keskustelut”, sanoo THL:n erityisasiantuntija Anu Karhinen-Soppi.

Nollalinjaan soitettujen ja niihin vastattujen puheluiden määrät 2017-2024.

Chat madaltaa kynnystä yhteydenottoon

Nollalinjan chatissa käytiin viime vuonna yli 1 000 keskustelua ja vaihdettiin yhteensä noin 30 000 viestiä. Eniten keskusteluja käytiin touko-syyskuun aikana ja kuukausittaisten keskustelujen määrä vaihteli 74–119 välillä. 

Chat-keskustelijoilta kerätyn palautteen mukaan palveluun ollaan tyytyväisiä ja chat koetaan auttavaa puhelinta matalamman kynnyksen palveluksi. Chatin kautta yhteyttä ottaneet kokevat tärkeänä, että apua väkivaltaan saa silloinkin, kun muita ihmisiä on kuuloetäisyydellä ja soittaminen on mahdotonta. Nollalinjan chat jatkaa toimintaa myös vuonna 2025 sille myönnetyn erillisrahoituksen turvin.

Nollalinja tarjoaa apua lähisuhdeväkivallan ja naisiin kohdistuvan väkivallan kokijoiden lisäksi heidän läheisilleen. Myös ammattilaiset voivat konsultoida Nollalinjan väkivaltatyön ammattilaisia tai kysyä vapaista turvakotipaikoista. Nollalinja auttaa puhelimessa ja chatissa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä tulkkauspalvelun avulla puhelimessa yhdeksällä muulla kielellä. 

Lisätiedot

Turvakoti (Nollalinja.fi)

Turvakotipalvelut 2024 (THL)

Turvakotien asiakaspalaute (THL)

Nollalinja.fi 
p. 080 005 005, avoinna ympäri vuorokauden 
chat auki ma-ke 9–15, to-pe 14–20 

Suvi Nipuli
kehittämispäällikkö, turvakotipalvelut
THL
p. 029 524 7205
[email protected] 

Anu Karhinen-Soppi
erityisasiantuntija, Nollalinja
THL
p. 029 524 7160
[email protected]

Pääsivusto Väkivalta Väkivalta