Antalet klienter på skyddshemmen ökade i fjol, antalet samtal till Nollinjen förblev stabilt

Utgivningsdatum 5.2.2025 12.30
Nyhet

År 2024 uträttade ett rekordstort antal klienter ärenden på skyddshemmen. Skyddshemmen hade sammanlagt 5 759 klienter, vilket är cirka fyrahundra fler än 2023. Uppgifterna framgår av THL:s förhandsuppgifter för 2024.

I Finland finns det fortfarande områden där antalet platser på skyddshemmen borde ökas för att allt fler ska få hjälp med våld i nära relationer. Under 2024 utökades antalet skyddshemsplatser med fem familjeplatser i Kuopio, vilket också har lett till att antalet klienter har ökat i området. Äänekoski skyddshem med sju platser i Mellersta Finland avslutade däremot sin verksamhet i slutet av april. 

”Tillgången till skyddshem har förbättrats betydligt under de senaste åren, men vi har fortfarande områden där antalet platser inte är tillräckligt i förhållande till befolkningsmängden. Till exempel var skyddshemmet i Jyväskylä i Mellersta Finland fullt i fjol 186 dagar, vilket delvis berodde på att skyddshemmet i Äänekoski stängdes. Dessutom verkar antalet platser till exempel i Egentliga Finland och Kajana inte vara tillräckliga”, säger Suvi Nipuli, utvecklingschef för THL:s skyddshemstjänster.

Alla skyddshem i Finland skapar ett nätverk. Om det närmaste skyddshemmet är fullt kan klienten söka sig till ett annat skyddshem. 

”Varje dag finns det lediga skyddshemsplatser i skyddshemsnätverket. I krissituationer lönar det sig absolut att söka hjälp för sin egen situation”, betonar Nipuli.

Antalet boendedygn ökade ytterligare

Antalet boendedygn på skyddshemmet fortsatte också att öka. Enligt förhandsuppgifterna uppgick antalet boendedygn i fjol till sammanlagt cirka 105 000, vilket är cirka 3 000 fler än 2023. Ökningen förklaras av det ökade antalet klienter. Den genomsnittliga tiden som tillbringades på skyddshemmet 2024 var 18 dygn. Skyddshemmen samlar in respons av sina klienter. Klienternas helhetsbedömning av tjänsten var förra året 4,8/5. 

I slutet av 2024 fanns det sammanlagt 28 skyddshem i Finland med platser för sammanlagt 228 familjer eller klienter som kom ensamma. Skyddshemstjänsterna finansieras av staten och är lagstadgade specialtjänster för personer som upplevt våld i nära relationer eller som lever under hot om våld. 

Över 15 000 samtal ringdes till Nollinjen

I fjol ringdes sammanlagt över 15 000 samtal till Nollinjen som erbjuder hjälp vid våld i nära relationer och våld mot kvinnor. Antalet samtal minskade något jämfört med året innan, medan antalet besvarade samtal ökade. Början av 2024 var den mest hektiska tiden och årets sista månader var de lugnaste. 

I fjol kunde 66 procent av samtalen besvaras, vilket är något bättre än året innan. Den ökade svarsprocenten påverkades särskilt av chattjänsten som användes hela året och den andra telefonlinjen som var öppen 8–10 timmar per dygn. 

”Ibland kan man bli tvungen att ringa Nollinjen flera gånger om telefonlinjen är upptagen länge. Med hjälp av den andra telefonlinjen har allt fler fått hjälp i rätt tid och undvikit köer eller flera försök att ringa. Detta bidrog till att antalet samtal till Nollinjen minskade. Allt som allt ökade antalet samtal på Nollinjen med femhundra jämfört med året innan, när man också inkluderar diskussionerna i chatten”, säger Anu Karhinen-Soppi, specialist vid THL.

Antalet inkomna och besvarade samtal vid Nollinjen under åren 2017-2024.

Chatten sänker tröskeln för att ta kontakt

I fjol fördes över 1 000 diskussioner i Nollinjens chatt och sammanlagt utbyttes cirka 30 000 meddelanden. Flest diskussioner fördes under maj–september och antalet månatliga samtal varierade mellan 74 och 119. 

Enligt responsen från chattdeltagarna är man nöjda med tjänsten och chatten upplevs som en tjänst med lägre tröskel än telefonhjälpen. De som tagit kontakt via chatten upplever det som viktigt att man får hjälp med våld även när andra människor befinner sig på hörhåll och det är omöjligt att ringa. Nollinjens chatt fortsätter verksamheten även 2025 med separat finansiering som beviljats den.

Nollinjen erbjuder hjälp åt såväl personer som upplevt våld i nära relationer och kvinnor som utsatts för våld som deras närstående. Även yrkesutbildade personer kan konsultera Nollinjens experter på våldsarbete eller fråga om lediga skyddshemsplatser. Nollinjen hjälper i telefon och chatt på finska, svenska och engelska samt med tolkningstjänsten i telefon på nio andra språk. 

Mer information

Skyddshem (Nollalinja.fi)

Skyddshemstjänster 2024 (THL)

Skyddshemmens klientrespons (THL) 

Nollalinja.fi 
tfn 080 005 005, öppet dygnet runt
chatten öppen må–on 9–15, to–fr 14–20 

Suvi Nipuli
utvecklingschef, skyddshemstjänster
THL
tfn 029 524 7205
[email protected] 

Anu Karhinen-Soppi
specialist, Nollinjen
THL
tfn 029 524 7160
[email protected]

Huvudwebbplats Väkivalta Väkivalta