Hallitusohjelman henkilöjunaliikenteen toimenpiteiden toteuttaminen
LVM006:00/2024 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Hankkeen perustiedot Käynnissä
Hankenumero LVM006:00/2024
Asianumerot VN/3709/2024
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Toimikausi/aikataulu 13.2.2024 –
Asettamispäivä
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Orpo
Luku 6 Kasvun kaava
Alaluku 6.2 Reilumman kilpailun Suomi
Yhteyshenkilö
Tiia Orjasniemi, Neuvotteleva virkamies
puh. +358 295 342 068
[email protected]
Lähtökohdat
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan hallitus lisää tosiasiallista kilpailua raideliikennemarkkinalla ja helpottaa markkinoille pääsyä. Hallitus luo pitkän aikavälin näkymän kotimaan raideliikenteen kapasiteetin ja investointien lisäämiseksi. Hallitus avaa markkinaehtoisen henkilöjunaliikenteen markkinat tosiasialliselle kilpailulle. Toimivan kilpailuneutraalin markkinan edellytykset varmistetaan tarvittavilla selvityksillä, vaikutusarvioilla ja erikseen arvioitavilla toimenpiteillä, pohjautumatta edellisten vaalikausien poliittiseen valmisteluun. Kilpailuneutraali ja houkutteleva toimintaympäristö edellyttää kaluston ja varikoiden saatavuuden järjestämistä puolueettomasti. Henkilöjunaliikenteen kilpailua lisätään mahdollistamalla kunnille, kuntayhtymille ja alueille ostoliikenteen järjestäminen. Tarkoitusta varten perustetaan julkinen kalustoyhtiö julkisesti tuetulle ostoliikenteelle. Julkista tukea ei osoiteta markkinaehtoisesti toimiville reiteille. Kilpailun syntymistä markkinaehtoiseen liikenteeseen edesautetaan kilpailuttamalla julkisesti tuettua liikennettä, koska mahdollisuus toimia laajalla liiketoimintamallilla pienentää markkinoille tulemisen kynnystä. Henkilö- ja tavaraliikenteen kalusto, jonka VR on päättänyt kierrättää, tulee laittaa julkiseen myyntiin tai siirtää perustettavaan kalustoyhtiöön, eikä sitä saa romuttaa ennen kalustoyhtiön perustamista.
Euroopan unionin sääntely edellyttää tasapuolisia kilpailuolosuhteita henkilöjunaliikennemarkkinoilla. Pääsääntönä julkisesti hankittujen palveluiden järjestämisessä on niiden kilpailuttaminen. Suomen henkilöjunaliikenne pitää kilpailuttaa Euroopan unionin sääntelyn mukaisesti nykyisten sopimusjärjestelyiden päättyessä. Valtio ostaa tällä hetkellä voimassaolevan suorahankintasopimuksen mukaan VR:ltä henkilöjunaliikennettä 34,9 miljoonalla eurolla vuosittain. Sopimus päättyy vuonna 2030. Hallitusohjelman toimenpiteet kytkeytyvät henkilöjunaliikenteen järjestämiseen nykyisen sopimuskauden päätyttyä.
Lisätietoja
Suunnittelu
-
1. työryhmän kokous Asialista PDF
1.3.2024 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
1.3.2024 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Liite 3 Tulevat toimet kevät 2024 PDF
1.3.2024 Liikenne- ja viestintäministeriö
Toimielimen asettaminen
-
Asettamispäätös henkilöjunaliikenteen työryhmä 2024 LVM PDF
15.3.2024 Liikenne- ja viestintäministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Linström, Sabina
osastopäällikkö
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Puheenjohtaja
13.2.2024 –
Nyberg, Mikael
Ylijohtaja
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Puheenjohtaja
13.2.2024 –
Immonen, Elina
Yksikön johtaja
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
16.9.2024 –
Nykänen, Emmi
Neuvotteleva virkamies
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Jäsen
13.2.2024 –
Orjasniemi, Tiia
Neuvotteleva virkamies
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
13.2.2024 –
Orjasniemi, Tiia
Neuvotteleva virkamies
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Jäsen
13.2.2024 –
Paldanius, Jarkko
Hallitusneuvos
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Jäsen
13.2.2024 –
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi