Liikenneturvallisuusstrategian päivitys

LVM059:00/2025 Kehittäminen

Liikenneturvallisuusstrategia päivitetään vastaamaan liikenneturvallisuudessa tapahtunutta kehitystä ja määrittelemään toimenpiteet kohti nollavisiota seuraavalle viidelle vuodelle.

Hankkeen perustiedot Käynnissä

Hankenumero LVM059:00/2025

Asianumerot VN/35042/2025

Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö

Toimikausi/aikataulu 19.11.2025 –

Asettamispäivä

Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita

Orpo

Luku 6 Kasvun kaava

Alaluku 6.5 Toimivat asuntomarkkinat ja sujuva liikenne

Yhteyshenkilö
Sofia Johansson, Erityisasiantuntija
puh. +358 295 342 090
[email protected]

Yhteyshenkilö
Maija Rekola, Erityisasiantuntija
[email protected]

Yhteyshenkilö
Juuso Suomento, Erityisasiantuntija
puh. +358 295 342 071
[email protected]

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

Liikenneturvallisuusstrategia toimii liikenneturvallisuussuunnitelmana liikenneonnettomuuksien ehkäisemiseksi ja välttämiseksi sekä luo puitteet alueelliselle liikenneturvallisuustyölle. Voimassa olevan strategian strategiset linjaukset säilytettäisiin ennallaan. Voimassa olevat linjaukset ovat:

1) Liikenneturvallisuus on koko yhteiskunnan yhteinen asia
2) Päätöksenteon on perustuttava tietoon
3) Eri toimijoiden liikenneosaamista on lisättävä
4) Asenteiden on muututtava liikenteessä
5) Liikennejärjestelmän ja sen kaikkien osien on oltava turvallisia
6) Teknologinen kehitys tuo turvallisuutta
7) Lainsäädännön on edistettävä turvallisuutta

Hankkeessa keskitytään erityisesti toimenpideohjelman päivittämiseen. Toimenpiteiden pääpaino olisi erityisesti tieliikenteessä. Liikenneturvallisuusstrategian toimenpideohjelma kuvaa strategian vision saavuttamiseksi tarvittavat toimenpiteet vastuineen ja mittareineen. Toimenpiteet tulisivat keskittymään keskeisimpiin tunnistettuihin liikenneturvallisuushaasteisiin, joita ovat:

• Nuorten kuljettajien onnettomuudet
• Ikääntyneiden onnettomuudet kaikilla kulkutavoilla
• Pyöräilijöiden vakavat loukkaantumiset + jalankulun turvallisuus
• Kevyiden sähköajoneuvojen, erityisesti sähköpotkulautojen turvallisuus
• Mopo- ja moottoripyöräonnettomuudet
• Kohtaamisonnettomuudet
• Suistumisonnettomuudet
• Ajonopeudet
• Päihteet
• Turvalaitteiden käyttö
• Ajoterveys
• Tarkkaamattomuus

Toimenpideohjelmassa voidaan asettaa toimenpiteitä myös muihin tunnistettuihin liikenneturvallisuusongelmiin.

Strategian päivitystyössä hyödynnetään erityisesti Safe System -lähestymistapaa, jossa otetaan paremmin huomioon ihmisten tekemät virheet ja taipumus riskinottoon. Lähestymistavan avulla pyritään vähentämään vakavia liikenneonnettomuuksia proaktiivisesti jakamalla vastuuta kaikille, jotka suunnittelevat, rakentavat, hallinnoivat ja käyttävät teitä sekä niille, jotka tekevät mahdollisia jälkihoitotoimenpiteitä. Monikerroksisen suojan avulla voidaan estää vakavat loukkaantumiset ja liikennekuolemat, vaikka jokin osa-alue pettäisi. Lähestymistapa on Suomessa jaettu viiteen osa-alueeseen: turvalliset tiet, turvalliset nopeudet, turvalliset tienkäyttäjät, turvalliset ajoneuvot ja onnettomuuden jälkitoimet.

Lähtökohdat

Hallitusohjelman mukaan hallitus asettaa liikenneturvallisuuden parantamisen tavoitteeksi, ettei Suomessa tapahdu liikennekuolemia vuonna 2050. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaan valtiolla on oltava voimassa oleva liikenneturvallisuusstrategia koko liikennejärjestelmäsuunnitelman kattavan ajanjakson. Voimassa olevan strategian mukaan seuraava liikenneturvallisuusstrategia laaditaan siten, että se tulee voimaan 2027. Voimassa olevan strategian mukaan strategian päivittäminen viiden vuoden kuluttua mahdollistaa tavoitteiden ja toimenpiteiden seuraamisen sekä niiden päivittämisen tilanteen niin edellyttäessä.

Liikennekuolemien määrä on vähentynyt viime vuosina. Positiivinen kehitys on kuitenkin hiipunut viimeisten vuosien aikana erityisesti tieliikenneonnettomuuksista seuranneiden vakavien loukkaantumisten määrän osalta. Liikenneturvallisuusstrategian taustalla on myös EU:n erityisesti tieliikenneturvallisuuteen liittyvät tavoitteet, joiden toteuttaminen vaatii suunnitelmallista etenemistapaa myös kansallisella tasolla. Niin kutsutussa EU:n nollaskenaariossa asetetaan tavoitteeksi, että tieliikennekuolemien määrä saadaan vähennettyä nollaan vuoteen 2050 mennessä. EU-maiden liikenteestä vastaavat ministerit ovat myös asettaneet tavoitteen vakavien loukkaantumisten määrän puolittamisesta vuoden 2020 tasolta vuoteen 2030 mennessä.

Suomessa niin kutsuttu nollavisio on ulotettu koskemaan kaikkia liikennemuotoja. Liikenneturvallisuusvisiona on, että kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä.

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet