EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten täytäntöönpano sekä kuljetuksen tilaajan vastuiden tarkentaminen
LVM062:00/2020 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Tavoitteena on EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano. Samassa yhteydessä arvioidaan hallitusohjelman mukaisten, kuljetusten tilaajan vastuita koskevien kirjausten lisääminen liikennepalvelulakiin.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero LVM062:00/2020
Asianumerot VN/22062/2020
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Tehtäväluokka Hallituksen esityksen valmistelu
Toimikausi/aikataulu 21.10.2020 – 14.1.2022
Asettamispäivä 3.11.2020
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Marin
Strategiset kokonaisuudet Luottamuksen ja tasa-arvoisten työmarkkinoiden Suomi
Lainvalmistelu
HE laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi
- 1
Valmistelussa
Hyväksytty istuntokauden suunnitelmaan 7.9.2021 - 2
Arvioitu esittelyviikko
Alkuperäinen arvioitu esittelyviikko 38/2021Arvioitu uusi esittelyviikko 42/2021 - 3
Annettu eduskunnalle
21.10.2021HE 194/2021 Käsittelytiedot eduskunnassa - 4
Meneillään oleva vaihe: Säädös hyväksytty
Eduskunnan vastaus EV 222/2021
Tavoitteena on EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano. Samassa yhteydessä arvioidaan hallitusohjelman mukaisten, kuljetusten tilaajan vastuita koskevien kirjausten lisääminen liikennepalvelulakiin.
VastuuministeriLiikenne- ja viestintäministeri Harakka
YhteyshenkilöSini Wirén, liikenne- ja viestintäministeriö
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen tavoitteena on EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen voimaansaattaminen niiltä osin kuin säännökset koskevat:
• ajo- ja lepoaikoja ja ajopiirtureita; Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2020/1054),
• tieliikenteen ammatin harjoittamisen edellytyksiä, markkinoille pääsyä ja sisämarkkinoiden tiedonvaihtoa: Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2020/1055 ja
• näihin liittyviä tietojärjestelmävaatimuksia.
Hankkeen tavoitteena on myös panna kansallisesti täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston Direktiivi (EU) 2020/1057:
• lähettyjä työntekijöitä koskevien direktiivien 96/71/EY ja 2014/67/EU koskevien erityisten sääntöjen vahvistamisesta siltä osin kuin on kyse maantieliikenteen alan työntekijöiden lähettämisestä työhön toiseen jäsenvaltioon ja
• direktiivin 2006/22/EY muuttamisesta valvontavaatimusten osalta sekä
• asetuksen (EU) N:o 1024/2012 muuttamisesta.
Hankkeen liikkuvuuspakettia koskevan kansallisen täytäntöönpanon yhteydessä on lisäksi tavoitteena arvioida hallitusohjelman mukaisten, kuljetusten tilaajanvastuuta koskevien, kirjausten lisäämistä liikenteen palveluista annettuun lakiin (320/2017), jäljempänä liikennepalvelulaki.
Hankkeessa valmistellaan tarvittavat muutokset seuraaviin lakeihin:
– laki liikenteen palveluista (320/2017);
– laki lähetetyistä työntekijöistä (447/2016).
Tämän lisäksi hankkeessa tarkastellaan tarvetta päivittää mm. seuraavia lakeja ja asetuksia:
– valtioneuvoston asetus ajopiirturikorttien myöntämisestä ja poikkeuksista ajopiirturin käytössä (507/2018);
– laki ylikuormamaksusta (51/1982).
Tarvittaessa valmistellaan hankkeen puitteissa myös muita pienempiä teknisiä muutoksia ja päivityksiä liikennepalvelulakiin.
Hankkeen toteutusta varten perustetaan työryhmä, jonka tehtävänä on yllämainittujen tavoitteiden toteuttaminen.
Työryhmälle perustetaan alaryhmä, jonka tavoitteena on Euroopan parlamentin ja neuvoston Direktiivi (EU) 2020/1057 kansallinen täytäntöönpano siltä osin kuin se koskee lähetettyjä maantieliikenteen alan työntekijöitä. Koska lähetettyjä työtekijöitä koskeva lainsäädäntö kuuluu työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) hallinnonalalle, on alatyöryhmän vetovastuu TEM:llä.
Tiivistelmä
Tavoitteena on EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano. Samassa yhteydessä arvioidaan hallitusohjelman mukaisten, kuljetusten tilaajan vastuita koskevien kirjausten lisääminen liikennepalvelulakiin.
Lähtökohdat
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännökset julkaistiin 30.7.2020 EU:n virallisessa lehdessä.
Liikkuvuuspaketin nyt julkaistut asetukset tulivat voimaan 20.8.2020 ja niiden soveltaminen alkaa ajo- ja lepoaikoja koskevaa asetusta lukuun ottamatta vuosien 2022-24 aikana. Ajo- ja lepoaikasäädöksiä alettiin soveltaa heti asetusten voimaantulosta alkaen.
Nyt julkaistu direktiivi koskien lähetettyjä työntekijöitä maantieliikenteen alalla tuli voimaan 1.8.2020 ja kansallinen lainsäädäntö tulee antaa 2.2.2022 mennessä. Direktiiviä sovelletaan 2.2.2022 alkaen.
Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännöksiin liittyvä kansallinen sääntely on pääsääntöisesti liikennepalvelulaissa (320/2017) ja laissa lähetyistä työntekijöistä (447/2016), joihin hankkeessa tulee tehdä tarpeelliset muutokset. Liikkuvuuspaketin sääntely tulee vaikuttamaan myös valvontaan (mm. ajo- ja lepoajat, työvuorot, lähetetyt työntekijät) ja niitä koskeva sääntely on laissa työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta (44/2006), mutta tarvetta valvonnan vahvistamiselle myös muussa lainsäädännössä voi nyt julkaistun sääntelyn perusteella olla.
Liikkuvuuspaketin sääntely muuttaa ns. IMI-asetusta ja asettaa uusia vaatimuksia ERRU-järjestelmälle, joiden tarkastelu niin tietojärjestelmiä kuin myös valvonnan toteuttamista koskevan lainsäädännön näkökulmasta on tarpeellista.
Lisätietoja
Liikkuvuuspaketin tarkoituksena on yhtenäistää ja selkeyttää EU:n tieliikenteen sisämarkkinoiden sääntelyä, parantaa kuljettajien työoloja sekä tehostaa valvontaa. Yhtenäiset säännöt ja tehokas valvonta edistävät myös kaikkien tienkäyttäjien liikenneturvallisuutta.
Ajo- ja lepoaikasääntelyä joustavoitetaan tavoitteena parantaa kuljetusten sujuvuutta. Uudistuksia tulee mm. kuljettajan vuorokautiseen enimmäisajoaikaan, mahdollisuuteen palata säännöllisesti kotiin sekä laivamatkan hyödyntämiseen lepoaikana. Ajo- ja lepoaikasääntely sisältää lisäksi muita uudistuksia.
Valvonnan tehostamiseksi kansainvälistä liikennettä harjoittaviin yli 3,5 t ajoneuvoihin tulee asentaa automaattisesti muun muassa rajojen ylittämistä sekä ajo- ja lepoaikoja tallentava älykäs ajopiirturi vuoteen 2023 mennessä.
EU-säädökset laajenevat jatkossa vuosien 2022-2026 välisenä aikana säännöksestä riippuen osin koskemaan myös kuorma- ja linja-autojen lisäksi myös kansainvälisessä liikenteessä kaupallisessa tavarankuljetuksessa toimivia, yli 2,5 t pakettiautoja.
Lähetettyjä maantieliikenteen työntekijöitä koskevilla säännöillä otetaan käyttöön kansainvälisiä kuljetuksia hoitavien kuljettajien lähettämistä koskevat erityissäännöt. Tarkoituksena on parantaa kansainvälisiä kuljetuksia tekevien kuljettajien työ- ja sosiaalisia oloja sekä varmistaa, että tavaraliikenteen harjoittajilla on yhtäläinen vapaus tarjota palvelujaan EU:n sisämarkkinoilla.
Liikkuvuuspaketin säännösten myötä tavaraliikenteen harjoittajien täytyy voida osoittaa, että ne toimivat aktiivisesti jäsenmaassa, johon ne on rekisteröity. Näin ollen myös rekkojen on vähintään kahden kuukauden välein käytävä rekisteröintimaassaan. Tarkoituksena on estää niin kutsuttujen postilaatikkoyritysten syntymistä ja toimintaa.
Liikkuvuuspaketin myötä on asetettu uusia vaatimuksia tietojärjestelmille ja sähköisille kuljetustiedoille (ERRU, IMI-asetus) paremman valvonnan takaamiseksi. Näiden uudistusten myötä kuljetusten ja kuljettajien työolojen valvonta helpottuu niin kansallisesti kuin myös kansainvälisesti.
Hallitusohjelmaan on kirjattu harmaan talouden torjumiseksi kuljetuksen tilaajan vastuita koskevia muutoksia. Näiden muutosten myötä tilaajan vastuu ulotettaisiin ylikuormiin sekä ajo- ja lepoaikarikkomuksiin.
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännökset julkaistiin 30.7.2020 EU:n virallisessa lehdessä.
Liikkuvuuspaketin nyt julkaistut asetukset tulivat voimaan 20.8.2020 ja niiden soveltaminen alkaa ajo- ja lepoaikoja koskevaa asetusta lukuun ottamatta vuosien 2022-24 aikana. Ajo- ja lepoaikasäädöksiä alettiin soveltaa heti asetusten voimaantulosta alkaen.
Nyt julkaistu direktiivi koskien lähetettyjä työntekijöitä maantieliikenteen alalla tuli voimaan 1.8.2020 ja kansallinen lainsäädäntö tulee antaa 2.2.2022 mennessä. Direktiiviä sovelletaan 2.2.2022 alkaen.
Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännöksiin liittyvä kansallinen sääntely on pääsään-töisesti liikennepalvelulaissa (320/2017) ja laissa lähetyistä työntekijöistä (447/2016), joihin hankkeessa tulee tehdä tarpeelliset muutokset. Liikkuvuuspaketin sääntely tulee vaikutta-maan myös valvontaan (mm. ajo- ja lepoajat, työvuorot, lähetetyt työntekijät) ja niitä koske-va sääntely on laissa työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta (44/2006), mutta tarvetta valvonnan vahvistamiselle myös muussa lainsäädännössä voi nyt julkaistun sääntelyn perusteella olla.
Liikkuvuuspaketin sääntely muuttaa ns. IMI-asetusta ja asettaa uusia vaatimuksia ERRU-järjestelmälle, joiden tarkastelu niin tietojärjestelmiä kuin myös valvonnan toteuttamista koskevan lainsäädännön näkökulmasta on tarpeellista.
Aloite ja esivalmistelu
-
Liikkuvuuspaketti_säädöshankepäätös_21.10.2020 PDF
26.10.2020 Liikenne- ja viestintäministeriö
Perusvalmistelu: Valmisteluelimen asettaminen
-
Nimeämispyyntö_liikkuvuuspaketin täytäntöönpanon työryhmä PDF
23.10.2020 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Nimeämispyyntö_liikkuvuuspaketin täytäntöönpanon alatyöryhmä PDF
23.10.2020 Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausuntomenettely
-
23.7.2021 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Lounais-Suomen aluehallintoviraston lausunto PDF
24.6.2021 Lounais-Suomen aluehallintovirasto
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n lausunto PDF
24.6.2021 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry:n lausunto PDF
24.6.2021 Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry
-
Verohallinnon Harmaan talouden selvitysyksikön lausunto liikkuvuuspaketti PDF
24.6.2021 Verohallinto
-
Hämeen Taksiyrittäjät ry:n lausunto PDF
23.6.2021 Hämeen Taksiyrittäjät ry
-
23.6.2021 Rahtarit ry
-
Metsäteollisuus ry:n lausunto PDF
23.6.2021 Metsäteollisuus ry
-
Logistiikkayritysten Liitto ry:n lausunto PDF
23.6.2021 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n lausunto PDF
23.6.2021 Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
-
Metsäteollisuus ry:n lausunto PDF
23.6.2021 Metsäteollisuus ry
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
23.6.2021 Poliisihallitus
-
Työ- ja elinkeinoministeriön lausunto PDF
23.6.2021 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
22.6.2021 Lähitaksi Oy
-
Helsingin Taksiautoilijat ry:n lausunto PDF
22.6.2021 Helsingin Taksiautoilijat ry
-
Lounais-Suomen aluehallintoviraston lausunto PDF
22.6.2021 Lounais-Suomen aluehallintovirasto
-
Sosiaali- ja terveysministeriön lausunto PDF
21.6.2021 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Turun Seudun Taksiyrittäjät ry:n lausunto PDF
21.6.2021 Turun Seudun Taksiyrittäjät ry
-
21.6.2021 Sisäministeriö
-
Liikenne- ja viestintäviraston lausunto PDF
21.6.2021 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
-
Hämeen Taksiyrittäjät ry:n lausunto PDF
21.6.2021 Hämeen Taksiyrittäjät ry
-
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n lausunto PDF
18.6.2021 Autoliikenteen Työnantajaliitto ry
-
Tullin lausunto PDF
18.6.2021 Tulli
-
Suomen Taksiliitto ry:n lausunto PDF
17.6.2021 Suomen Taksiliitto ry
-
Oikeusministeriön lausunto PDF
16.6.2021 Oikeusministeriö
-
Joensuun Taksi Oy:n lausunto PDF
9.6.2021 Joensuun Taksi Oy
-
Koneyrittäjät ry:n lausunto PDF
1.6.2021 Koneyrittäjät ry
-
14.5.2021 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
11.2.2021 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Metsäteollisuus ry:n lausunto PDF
19.1.2021 Metsäteollisuus ry
-
Lounais-Suomen aluehallintoviraston lausunto PDF
18.1.2021 Lounais-Suomen aluehallintovirasto
-
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n lausunto PDF
18.1.2021 Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
-
Sisäministeriön poliisiosaston lausunto PDF
15.1.2021 Sisäministeriö
-
Betoniteollisuus ry:n lausunto PDF
15.1.2021 Betoniteollisuus ry (1)
-
Työ- ja elinkeinoministeriön lausunto PDF
15.1.2021 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
15.1.2021 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Liikenne- ja viestintäviraston lausunto PDF
15.1.2021 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
-
15.1.2021 VR Group Oy
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
15.1.2021 Sisäministeriö
-
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry:n lausunto PDF
14.1.2021 Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry
-
Suomen Yrittäjät ry:n lausunto PDF
13.1.2021 Suomen Yrittäjät ry (1)
-
12.1.2021 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n lausunto PDF
11.1.2021 Autoliikenteen Työnantajaliitto ry
-
Sisäministeriön rajavartio-osaston lausunto PDF
8.1.2021 Sisäministeriö
Lausuntomenettely: Lausuntopyyntöön vastaavan ministeriön lausuntopyyntö muille tahoille
-
Lausuntopyyntö Ahvenanmaalle PDF
7.9.2021 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Regeringens proposition till riksdagen PDF
7.9.2021 Liikenne- ja viestintäministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
-
Esittelylupa työ- ja elinkeinoministeriöltä PDF
11.10.2021 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
Esittelylupa oikeusministeriöltä PDF
7.10.2021 Oikeusministeriö
-
Liikkuvuuspaketti_työryhmän asettamispäätös_4.11.2020 PDF
4.11.2020 Liikenne- ja viestintäministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Syrjänen, Veli-Matti
Erityisasiantuntija
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
21.10.2020 – 31.3.2022
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi