Genomförande av bestämmelser som gäller det sociala regelverket och marknaden i EU:s rörlighetspaket för vägtransporter
LVM062:00/2020 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Målet med projektet är att genomföra de bestämmelser som gäller det sociala regelverket och marknaden i EU:s rörlighetspaket för vägtransporter jämte de informationssystemkrav som gäller dessa samt att nationellt genomföra direktivet om utstationering av förare inom vägtransportsektorn. Samtidigt ser man över infogandet av de regeringsprogramenliga skri-velser som gäller beställarens ansvar för transporter i lagen om transportservice.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer LVM062:00/2020
Ärendenummer VN/22062/2020
Projektets arrangör kommunikationsministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 21.10.2020 – 14.1.2022
Datum för tillsättande 3.11.2020
Förhållande till regeringsprogrammet
Marin
Strategiset kokonaisuudet Ett Finland där förtroende och en jämlik arbetsmarknad råder
Lagberedning
RP med förslag till lag om ändring av lagen om transportservice och till lagar som har samband med den
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 7.9.2021 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Original uppskatting av föredragningsvecka 38/2021Uppskattning av ny föredragningsvecka 42/2021 - 3
Överlämnad till riksdagen
21.10.2021HE 194/2021 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Nuvarande nivå: Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 222/2021
Målet är att nationellt genomföra de bestämmelser som gäller det sociala regelverket och marknaden i EU:s rörlighetspaket för vägtransporter. Samtidigt ser man över infogandet av de regeringsprogramenliga skrivelser som gäller beställarens ansvar för transporter i lagen om transportservice.
Ansvarig ministerTrafik- och kommunikationsminister Harakka
KontaktpersonSini Wirén, kommunikationsministeriet
Mål och resultat
Målet med projektet är att nationellt genomföra de bestämmelser som gäller det sociala regelverket och marknaden i EU:s rörlighetspaket för vägtransporter till den del bestämmel-serna gäller:
• kör- och vilotider och färdskrivare; Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/1054,
• villkor som ska uppfyllas av personer som yrkesmässigt bedriver transporter på väg, mark-nadstillträde och den inre marknadens informationsutbyte: Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/1055 och
• krav på informationssystem i anslutning till dessa.
Projektet syftar också till att nationellt genomföra:
• Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2020/1057
- om fastställande av särskilda regler med avseende på direktiv 96/71/EG och direktiv 2014/67/EU för utstationering av förare inom vägtransportsektorn och
- om ändring av direktiv 2006/22/EG vad gäller tillsynskrav och
- förordning (EU) nr 1024/2012.
I samband med det nationella genomförandet av projektets rörlighetspaket är dessutom målet att bedöma om de regeringsprogramenliga skrivningar som gäller beställarens ansvar för transporter ska fogas till lagen om transportservice (320/2017).
I projektet bereds behövliga ändringar i följande lagar:
– lagen om transportservice (320/2017),
– lagen om utstationering av arbetstagare (447/2016).
I projektet ser man också över behovet av att uppdatera bland annat följande lagar och för-ordningar:
– statsrådets förordning om utfärdande av färdskrivarkort och undantag vid användning av färdskrivare (507/2018),
– lagen om överlastavgift (51/1982).
Vid behov bereds inom ramen för projektet även andra mindre tekniska ändringar och upp-dateringar i lagen om transportservice.
För genomförandet av projektet inrättas en arbetsgrupp som har till uppgift att uppfylla ovan nämnda mål.
Till arbetsgruppen ska det inrättas en undergrupp vars syfte är det nationella genomföran-det av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2020/1057 till den del det gäller utstat-ionering av förare inom vägtransportsektorn. Eftersom lagstiftningen om utstationering av arbetstagare hör till arbets- och näringsministeriets (ANM) förvaltningsområde, är det ar-bets- och näringsministeriet som leder underarbetsgruppen.
Sammandrag
Målet med projektet är att genomföra de bestämmelser som gäller det sociala regelverket och marknaden i EU:s rörlighetspaket för vägtransporter jämte de informationssystemkrav som gäller dessa samt att nationellt genomföra direktivet om utstationering av förare inom vägtransportsektorn. Samtidigt ser man över infogandet av de regeringsprogramenliga skri-velser som gäller beställarens ansvar för transporter i lagen om transportservice.
Utgångspunkter
Bestämmelserna som gäller det sociala regelverket och marknaden i EU:s rörlighetspaket för vägtransporter offentliggjordes den 30 juli 2020 i Europeiska unionens officiella tidning.
De nu offentliggjorda förordningarna i rörlighetspaketet trädde i kraft den 20 augusti 2020 och tillämpningen av dem inleds åren 2022-24, med undantag av förordningen om kör- och vilotider. Bestämmelserna om kör- och vilotider började tillämpas genast när förordningarna trädde i kraft.
Det nu offentliggjorda direktivet om utstationerade förare inom vägtransportsektorn trädde i kraft den 1 augusti 2020 och den nationella lagstiftningen ska utfärdas senast den 2 febru-ari 2022. Direktivet ska tillämpas från och med den 2 februari 2022.
Den nationella regleringen som gäller det sociala regelverket och marknaden i rörlighetspa-ketet finns i huvudsak i lagen om transportservice (320/2017) och lagen om utstationering av arbetstagare (447/2016). I projektet ska man göra nödvändiga ändringar i dessa. Regel-verket i rörlighetspaketet kommer också att påverka tillsynen (bland annat kör- och vilotider, arbetsskift, utstationerade arbetstagare), och reglering om dessa finns i lagen om tillsynen över arbetarskyddet och om arbetarskyddssamarbete på arbetsplatsen (44/2006), men det kan finnas behov av att stärka tillsynen också i annan lagstiftning på basis av de bestäm-melser som nu offentliggjorts.
Bestämmelserna i rörlighetspaketet ändrar den s.k. IMI-förordningen (om informationssy-stemet för den inre marknaden) och ställer nya krav på ERRU-systemet (Europeiska regist-ret för vägtransportföretag), vilka det är nödvändigt att se över med tanke på såväl lagstift-ningen om informationssystem som lagstiftningen om genomförandet av tillsyn.
Ytterligare uppgifter
Syftet med rörlighetspaketet är att förenhetliga regleringen av EU:s inre marknad för väg-trafik, förbättra förares arbetsförhållanden och effektivisera tillsynen. Enhetliga regler och en effektiv tillsyn främjar också trafiksäkerheten för alla vägtrafikanter.
Regleringen av kör- och vilotider görs flexiblare med målet att få transporter att löpa smidi-gare. Ändringarna gäller bland annat förarens maximala körtid per dag, möjligheten att re-gelbundet återvända hem samt utnyttjandet av fartygsresor som vilotid. Regleringen om kör- och vilotider innehåller dessutom andra reformer.
För att effektivisera tillsynen ska det i fordon som bedriver internationell trafik och som är över 3,5 ton senast 2023 installeras en intelligent färdskrivare som automatiskt registrerar bland annat gränspassage samt kör- och vilotider.
Framöver, mellan 2022 och 2026, kommer EU-rättsakterna att utvidgas, beroende på be-stämmelse, till att delvis gälla utöver lastbilar och bussar också sådana paketbilar över 2,5 ton som används i internationella transporter av kommersiellt gods.
Genom reglerna för utstationering av arbetstagare inom vägtransportsektorn införs sär-skilda regler för utstationering av förare som utför internationella transporter. Syftet är att förbättra arbetsvillkoren och de sociala villkoren för förare som utför internationella trans-porter och att säkerställa att företag som yrkesmässigt bedriver godstransporter har lika frihet att tillhandahålla sina tjänster på EU:s inre marknad.
I och med bestämmelserna i rörlighetspaketet måste företag som yrkesmässigt bedriver godstransporter kunna påvisa att de är aktivt verksamma i det land där de är registrerade. Således ska också långtradare besöka sitt registreringsland minst varannan månad. Avsik-ten är att förhindra uppkomsten av så kallade brevlådeföretag och fingerad företagsverk-samhet.
För att säkerställa bättre tillsyn har det i och med rörlighetspaketet ställts nya krav på in-formationssystem och elektronisk transportinformation (ERRU, IMI-förordningen). I och med dessa reformer underlättas övervakningen av transporter och förarnas arbetsförhål-landen både nationellt och internationellt.
I regeringsprogrammet har det för att bekämpa grå ekonomi skrivits in ändringar som gäller beställarens ansvar. I och med dessa ändringar utsträcks beställarens ansvar till överlaster samt till kör- och vilotidsförseelser.
Bestämmelserna som gäller det sociala regelverket och marknaden i EU:s rörlighetspaket för vägtransporter offentliggjordes den 30 juli 2020 i Europeiska unionens officiella tidning.
De nu offentliggjorda förordningarna i rörlighetspaketet trädde i kraft den 20 augusti 2020 och tillämpningen av dem inleds åren 2022-24, med undantag av förordningen om kör- och vilotider. Bestämmelserna om kör- och vilotider började tillämpas genast när förordningarna trädde i kraft.
Det nu offentliggjorda direktivet om utstationerade förare inom vägtransportsektorn trädde i kraft den 1 augusti 2020 och den nationella lagstiftningen ska utfärdas senast den 2 febru-ari 2022. Direktivet ska tillämpas från och med den 2 februari 2022.
Den nationella regleringen som gäller det sociala regelverket och marknaden i rörlighetspa-ketet finns i huvudsak i lagen om transportservice (320/2017) och lagen om utstationering av arbetstagare (447/2016). I projektet ska man göra nödvändiga ändringar i dessa. Regel-verket i rörlighetspaketet kommer också att påverka tillsynen (bland annat kör- och vilotider, arbetsskift, utstationerade arbetstagare), och reglering om dessa finns i lagen om tillsynen över arbetarskyddet och om arbetarskyddssamarbete på arbetsplatsen (44/2006), men det kan finnas behov av att stärka tillsynen också i annan lagstiftning på basis av de bestäm-melser som nu offentliggjorts.
Bestämmelserna i rörlighetspaketet ändrar den s.k. IMI-förordningen (om informationssy-stemet för den inre marknaden) och ställer nya krav på ERRU-systemet (Europeiska regist-ret för vägtransportföretag), vilka det är nödvändigt att se över med tanke på såväl lagstift-ningen om informationssystem som lagstiftningen om genomförandet av tillsyn.
Aloite ja esivalmistelu
-
Liikkuvuuspaketti_säädöshankepäätös_21.10.2020 PDF
26.10.2020 Kommunikationsministeriet
Perusvalmistelu: Valmisteluelimen asettaminen
-
Nimeämispyyntö_liikkuvuuspaketin täytäntöönpanon työryhmä PDF
23.10.2020 Kommunikationsministeriet
-
Nimeämispyyntö_liikkuvuuspaketin täytäntöönpanon alatyöryhmä PDF
23.10.2020 Kommunikationsministeriet
Lausuntomenettely
-
23.7.2021 Kommunikationsministeriet
-
Lounais-Suomen aluehallintoviraston lausunto PDF
24.6.2021 Lounais-Suomen aluehallintovirasto
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n lausunto PDF
24.6.2021 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry:n lausunto PDF
24.6.2021 Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry
-
Verohallinnon Harmaan talouden selvitysyksikön lausunto liikkuvuuspaketti PDF
24.6.2021 Verohallinto
-
Hämeen Taksiyrittäjät ry:n lausunto PDF
23.6.2021 Hämeen Taksiyrittäjät ry
-
23.6.2021 Rahtarit ry
-
Metsäteollisuus ry:n lausunto PDF
23.6.2021 Metsäteollisuus ry
-
Logistiikkayritysten Liitto ry:n lausunto PDF
23.6.2021 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n lausunto PDF
23.6.2021 Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
-
Metsäteollisuus ry:n lausunto PDF
23.6.2021 Metsäteollisuus ry
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
23.6.2021 Poliisihallitus
-
Työ- ja elinkeinoministeriön lausunto PDF
23.6.2021 Arbets- och näringsministeriet
-
22.6.2021 Lähitaksi Oy
-
Helsingin Taksiautoilijat ry:n lausunto PDF
22.6.2021 Helsingin Taksiautoilijat ry
-
Lounais-Suomen aluehallintoviraston lausunto PDF
22.6.2021 Lounais-Suomen aluehallintovirasto
-
Sosiaali- ja terveysministeriön lausunto PDF
21.6.2021 Social- och hälsovårdsministeriet
-
Turun Seudun Taksiyrittäjät ry:n lausunto PDF
21.6.2021 Turun Seudun Taksiyrittäjät ry
-
21.6.2021 Inrikesministeriet
-
Liikenne- ja viestintäviraston lausunto PDF
21.6.2021 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
-
Hämeen Taksiyrittäjät ry:n lausunto PDF
21.6.2021 Hämeen Taksiyrittäjät ry
-
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n lausunto PDF
18.6.2021 Autoliikenteen Työnantajaliitto ry
-
Tullin lausunto PDF
18.6.2021 Tulli
-
Suomen Taksiliitto ry:n lausunto PDF
17.6.2021 Suomen Taksiliitto ry
-
Oikeusministeriön lausunto PDF
16.6.2021 Justitieministeriet
-
Joensuun Taksi Oy:n lausunto PDF
9.6.2021 Joensuun Taksi Oy
-
Koneyrittäjät ry:n lausunto PDF
1.6.2021 Koneyrittäjät ry
-
14.5.2021 Kommunikationsministeriet
-
11.2.2021 Kommunikationsministeriet
-
Metsäteollisuus ry:n lausunto PDF
19.1.2021 Metsäteollisuus ry
-
Lounais-Suomen aluehallintoviraston lausunto PDF
18.1.2021 Lounais-Suomen aluehallintovirasto
-
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n lausunto PDF
18.1.2021 Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
-
Sisäministeriön poliisiosaston lausunto PDF
15.1.2021 Inrikesministeriet
-
Betoniteollisuus ry:n lausunto PDF
15.1.2021 Betoniteollisuus ry (1)
-
Työ- ja elinkeinoministeriön lausunto PDF
15.1.2021 Arbets- och näringsministeriet
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
15.1.2021 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
Liikenne- ja viestintäviraston lausunto PDF
15.1.2021 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
-
15.1.2021 VR Group Oy
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
15.1.2021 Inrikesministeriet
-
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry:n lausunto PDF
14.1.2021 Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry
-
Suomen Yrittäjät ry:n lausunto PDF
13.1.2021 Suomen Yrittäjät ry (1)
-
12.1.2021 Social- och hälsovårdsministeriet
-
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n lausunto PDF
11.1.2021 Autoliikenteen Työnantajaliitto ry
-
Sisäministeriön rajavartio-osaston lausunto PDF
8.1.2021 Inrikesministeriet
Lausuntomenettely: Lausuntopyyntöön vastaavan ministeriön lausuntopyyntö muille tahoille
-
Lausuntopyyntö Ahvenanmaalle PDF
7.9.2021 Kommunikationsministeriet
-
Regeringens proposition till riksdagen PDF
7.9.2021 Kommunikationsministeriet
Övriga dokument och promemorior
-
Esittelylupa työ- ja elinkeinoministeriöltä PDF
11.10.2021 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
Esittelylupa oikeusministeriöltä PDF
7.10.2021 Oikeusministeriö
-
Liikkuvuuspaketti_työryhmän asettamispäätös_4.11.2020 PDF
4.11.2020 Liikenne- ja viestintäministeriö
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Syrjänen, Veli-Matti
Erityisasiantuntija
kommunikationsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
21.10.2020 – 31.3.2022
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi