Datan vapaata liikkuvuutta koskevan EU-asetuksen vaatimat kansalliset jatkotoimet (hallituksen esitys ja työryhmätyö)
LVM071:00/2018 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2018/1807 muiden kuin henkilötietojen vapaan liikkuvuuden kehyksestä Euroopan unionissa tulee voimaan marras-joulukuussa 2018. Asetukseen sisältyy jäsenvaltioille aktiivisia toimintavelvoitteita, jotka on toteutettava kansallisella tasolla 24 kuukauden kuluessa asetuksen soveltamisajan alettua.
Hankkeen eteneminen
Työryhmän toimikausi
15.1.2019 – 30.6.2019 Työryhmä
Hallituksen esityksen antaminen eduskunnalle
17.1.2019 Muu
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero LVM071:00/2018
Asianumerot LVM/1731/03/2018 , VN/7939/2019
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Toimikausi/aikataulu 19.11.2018 – 16.10.2019
Asettamispäivä 1.11.2018
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Sipilä
Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen
Kärkihankkeet Rakennetaan digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö
Toimenpiteet Lisätään suurten tietoaineistojen (massadata) hyödyntämistä ja massadataan perustuvaa liiketoimintaa Suomessa sekä käynnistetään ns. omadataan perustuvia kokeiluja
Lainvalmistelu
HE laiksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 304 §:n muuttamisesta
- 1
Valmistelussa
Lisätty istuntokauden suunnitelmaan 13.12.2018 - 2
Arvioitu esittelyviikko
Arvioitu uusi esittelyviikko 3/2019Alkuperäinen arvioitu esittelyviikko 4/2019 - 3
Annettu eduskunnalle
17.1.2019HE 318/2018 Käsittelytiedot eduskunnassa - 4
Meneillään oleva vaihe: Säädös hyväksytty
Eduskunnan vastaus EV 234/2018
Esityksellä muutettaisiin sähköisen viestinnän palveluista annettua lakia. Kyseisessä laissa on säännöksiä Liikenne- ja viestintäviraston tehtävistä. Näihin tehtäviin lisättäisiin viraston velvollisuus toimia muiden kuin henkilötietojen vapaan liikkuvuuden kehyksestä Euroopan unionissa annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen 2018/NNN mukaisena keskitettynä yhteys- ja tietopisteenä. Kyseessä on teknisluonteinen hallituksen esitys, jonka taustalla on EU-lainsäädäntö.
VastuuministeriLiikenne- ja viestintäministeri Berner
Tavoitteet ja tuotokset
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2018/1807 muiden kuin henkilötietojen vapaan liikkuvuuden kehyksestä Euroopan unionissa tulee voimaan marras-joulukuussa 2018. Asetukseen sisältyy jäsenvaltioille aktiivisia toimintavelvoitteita, jotka on toteutettava kansallisella tasolla 24 kuukauden kuluessa asetuksen soveltamisajan alettua. Asetuksessa jäsenvaltioille asetetaan kumoamisvelvollisuus, notifiointivelvollisuus, avustamisvelvollisuus ja tiedotusvelvollisuus.
Tiivistelmä
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2018/1807 muiden kuin henkilötietojen vapaan liikkuvuuden kehyksestä Euroopan unionissa tulee voimaan marras-joulukuussa 2018. Asetukseen sisältyy jäsenvaltioille aktiivisia toimintavelvoitteita, jotka on toteutettava kansallisella tasolla 24 kuukauden kuluessa asetuksen soveltamisajan alettua.
Lähtökohdat
Asetuksen tavoitteena on poistaa tiedon vapaan liikkuvuuden esteet Euroopan unionissa, jotta tiedon hyödyntämistä voidaan tehostaa ja sisämarkkinoiden toimintaa ja läpinäkyvyyttä parantaa. Asetus velvoittaa jäsenvaltiot varmistamaan 24 kuukauden kuluessa asetuksen soveltamisajan alettua, ettei perusteettomia sijaintirajoituksia ole (kumoamisvelvollisuus) ja että perustellut sijaintirajoitukset on notifioitu (notifiointivelvollisuus). Kansallisten velvoitteiden täyttämisen yhteydessä tulee arvioitavaksi edellyttääkö asetus lainsäädäntömuutoksia kansallisiin sijaintirajoituksia sisältäviin lakeihin. Asetuksen soveltamisajan alettua jäsenvaltiot velvoitetaan myös notifioimaan komissiolle kaikki uudet säädösehdotukset, joissa asetetaan uusia sijaintirajoituksia.
Asetuksella pyritään lisäksi helpottamaan ammattikäyttäjien mahdollisuutta siirtää tietoansa yhden palveluntarjoajan järjestelmästä toiseen sekä lisäämään varmuutta tiedon saatavuudesta viranomaistoimintaa varten tilanteissa, joissa dataa säilytetään toisen jäsenvaltion alueella (avustamisvelvollisuus). Tätä varten jäsenvaltiot velvoitetaan perustamaan keskitetty yhteyspiste EU-tason yhteistyön varmistamiseksi. Tämä edellyttää Suomelta uuden viranomaistehtävän säätämistä sekä toimivallasta sopimista Ahvenanmaan kanssa.
Lisäksi jäsenvaltioiden on saatettava yhden yhteyspisteen kautta saataville lista kaikista tiedon sijaintivaatimuksista (tiedotusvelvollisuus). Jäsenvaltioiden tulee ilmoittaa tämä tietopiste komissiolle, joka kokoaa niistä yhden listan sivuillensa. Tätä tehtävää hoitaa myös edellä mainittu yhteyspiste.
Lisätietoja
Hanke on kaksiosainen: ensinnäkin on hallituksen esityksen laatiminen ja toiseksi työryhmätyöskentely.
Ensinnäkin laaditaan suppea hallituksen esitys, jossa Liikenne- ja viestintävirastolle asetetaan asetuksenmukaiset tieto- ja yhteyspisteen tehtävät.
Hallituksen esityksen yhteydessä selvitetään tarve laatia Ahvenanmaan itsehallintolain edellyttämä sopimisasetus. Siinä säädettäisiin, että Suomessa on vain yksi keskitetty yhteyspiste, jolloin mantereen viranomaiset toimisivat myös maakunnan puolesta.
Toiseksi asetus edellyttää jäsenvaltioilta lainsäädännössä olevien sähköisen tiedon sijaintirajoitusten selvittämistä ja niiden asetuksenmukaisuuden arvioimista. Alustava kartoitus sijaintirajoituksista on tehty jo asetuksen valmistelun aikana. Tämä arviointityö täydennetään nyt kattavaksi selvitykseksi. Tätä varten kootaan työryhmä, joka tukee asetuksen kansallista täytäntöönpanotyötä.
Työryhmällä on kolme tehtävää:
1. Selvittää eri hallinnonaloilla voimassa olevia sijaintirajoituksia. Työ painottuu voimassa olevaan lainsäädäntöön.
2. Selvittää sijaintirajoitusten poistamisesta tai pysyttämisestä aiheutuvia vaikutuksia.
3. Eritellä niitä kriteereitä, joiden perusteella mahdollisten rajoitusten asianmukaisuus arvioidaan.
Selvityksen pohjalta voidaan valmistella hallituksen esitys, jolla kumotaan selvitystyössä mahdollisesti löydetyt perusteettomat sijaintirajoitukset. Tästä keskustellaan työryhmässä ja tehdään oma säädöshankkeensa. Kukin ministeriö on vastuussa oman hallinnonalansa lainsäädännöstä, joten ne voivat päättää, että ne arvioivat omat lainsäädäntönsä oman, jonkin toisen hankkeen yhteydessä.
Hallituksen esitykseen sisältyvä laki tulee voimaan 1.5.2019.
Työryhmän työ on päättynyt sen tekemän selvityksen lausuntokierrokseen. Lausuntoyhteenveto asiakirjoissa.
Lausuntokierros (viranomaistehtävät)
19.11.2018 – 10.12.2018 Lausuntokierros
Lausuntokierros työryhmän selvityksestä
4.9.2019 – 16.10.2019 Lausuntokierros
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
-
7.11.2019
-
Lausuntoyhteenveto_Asiantuntijalausunnot työryhmälle DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n lausunto; Hallituksen esitys muiden kuin henkilötietojen vapaata liikkuvuutta Euroopan unionissa koskevaksi lainsäädännöksi LVM071:00/2018
14.3.2019 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
13.3.2019 Hansel Oy
-
13.3.2019 Pääesikunta
-
13.3.2019 Maanmittauslaitos
-
13.3.2019 Kansallisarkisto
-
12.3.2019 Verohallinto
-
12.3.2019 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
-
8.3.2019
-
7.3.2019 Suomen Kuntaliitto ry
-
28.2.2019 Suojelupoliisi
-
25.2.2019 Rajavartiolaitos
-
22.2.2019 Maahanmuuttovirasto
-
14.1.2019 Ahvenanmaan maakunnan hallitus
-
9.1.2019 Ahvenanmaan maakunnan hallitus
-
11.12.2018 Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
-
7.12.2018
-
5.12.2018 Maa- ja metsätalousministeriö
Julkaisut ja raportit
-
4.9.2019
Kokousaineistot ja liitteet
-
Esityslista - työryhmän 1. kokous (15.1.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Esityslista - työryhmän 2. kokous (27.2.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Esityslista - työryhmän 3. kokous (28.3.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Esityslista - työryhmän 4. kokous (10.4.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Pöytäkirja - työryhmän 3. kokous (28.3.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Pöytäkirja - työryhmän 1. kokous (15.1.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Pöytäkirja - työryhmän 4. kokous (10.4.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Pöytäkirja - työryhmän 2. kokous (27.2.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
Muut asiakirjat ja muistiot
-
PPT 2. tapaaminen PPTX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
PPT 4. tapaaminen PPTX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
PPT 3. tapaaminen PPTX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
PPT 1. tapaaminen PPTX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Kansallisen turvallisuuden käsitteen sisältö DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Alustava työsuunnitelma: datan vapaata liikkuvuutta koskeva työryhmä PDF
-
Nimeämispyyntö: datan vapaata liikkuvuutta koskeva työryhmä PDF
-
HE luonnos laiksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 304 §:n muuttamisesta PDF
Asettaminen ja organisointi
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Kaivola, Tuomas
Neuvotteleva virkamies
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
19.11.2018 – 16.10.2019
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi