Förordning om det fria flödet av andra data än personuppgifter i Europeiska unionen – konsekvenser för lagstiftningen och den offentliga sektorn i Finland
LVM071:00/2018 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2018/1807 muiden kuin henkilötietojen vapaan liikkuvuuden kehyksestä Euroopan unionissa tulee voimaan marras-joulukuussa 2018. Asetukseen sisältyy jäsenvaltioille aktiivisia toimintavelvoitteita, jotka on toteutettava kansallisella tasolla 24 kuukauden kuluessa asetuksen soveltamisajan alettua.
Projektets framskridande
Työryhmän toimikausi
15.1.2019 – 30.6.2019 Arbetsgrupp
Hallituksen esityksen antaminen eduskunnalle
17.1.2019 Annan etapp
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer LVM071:00/2018
Ärendenummer LVM/1731/03/2018 , VN/7939/2019
Projektets arrangör kommunikationsministeriet
Mandattid 19.11.2018 – 16.10.2019
Datum för tillsättande 1.11.2018
Förhållande till regeringsprogrammet
Sipilä
Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen
spetsprojekt Rakennetaan digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö
åtgärder Lisätään suurten tietoaineistojen (massadata) hyödyntämistä ja massadataan perustuvaa liiketoimintaa Suomessa sekä käynnistetään ns. omadataan perustuvia kokeiluja
Lagberedning
HE laiksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 304 §:n muuttamisesta
- 1
Under beredning
Tillagd i sessionsperioden 13.12.2018 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Uppskattning av ny föredragningsvecka 3/2019Original uppskatting av föredragningsvecka 4/2019 - 3
Överlämnad till riksdagen
17.1.2019HE 318/2018 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Nuvarande nivå: Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 234/2018
Esityksellä muutettaisiin sähköisen viestinnän palveluista annettua lakia. Kyseisessä laissa on säännöksiä Liikenne- ja viestintäviraston tehtävistä. Näihin tehtäviin lisättäisiin viraston velvollisuus toimia muiden kuin henkilötietojen vapaan liikkuvuuden kehyksestä Euroopan unionissa annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen 2018/NNN mukaisena keskitettynä yhteys- ja tietopisteenä. Kyseessä on teknisluonteinen hallituksen esitys, jonka taustalla on EU-lainsäädäntö.
Ansvarig ministerLiikenne- ja viestintäministeri Berner
Mål och resultat
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2018/1807 muiden kuin henkilötietojen vapaan liikkuvuuden kehyksestä Euroopan unionissa tulee voimaan marras-joulukuussa 2018. Asetukseen sisältyy jäsenvaltioille aktiivisia toimintavelvoitteita, jotka on toteutettava kansallisella tasolla 24 kuukauden kuluessa asetuksen soveltamisajan alettua. Asetuksessa jäsenvaltioille asetetaan kumoamisvelvollisuus, notifiointivelvollisuus, avustamisvelvollisuus ja tiedotusvelvollisuus.
Sammandrag
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2018/1807 muiden kuin henkilötietojen vapaan liikkuvuuden kehyksestä Euroopan unionissa tulee voimaan marras-joulukuussa 2018. Asetukseen sisältyy jäsenvaltioille aktiivisia toimintavelvoitteita, jotka on toteutettava kansallisella tasolla 24 kuukauden kuluessa asetuksen soveltamisajan alettua.
Utgångspunkter
Asetuksen tavoitteena on poistaa tiedon vapaan liikkuvuuden esteet Euroopan unionissa, jotta tiedon hyödyntämistä voidaan tehostaa ja sisämarkkinoiden toimintaa ja läpinäkyvyyttä parantaa. Asetus velvoittaa jäsenvaltiot varmistamaan 24 kuukauden kuluessa asetuksen soveltamisajan alettua, ettei perusteettomia sijaintirajoituksia ole (kumoamisvelvollisuus) ja että perustellut sijaintirajoitukset on notifioitu (notifiointivelvollisuus). Kansallisten velvoitteiden täyttämisen yhteydessä tulee arvioitavaksi edellyttääkö asetus lainsäädäntömuutoksia kansallisiin sijaintirajoituksia sisältäviin lakeihin. Asetuksen soveltamisajan alettua jäsenvaltiot velvoitetaan myös notifioimaan komissiolle kaikki uudet säädösehdotukset, joissa asetetaan uusia sijaintirajoituksia.
Asetuksella pyritään lisäksi helpottamaan ammattikäyttäjien mahdollisuutta siirtää tietoansa yhden palveluntarjoajan järjestelmästä toiseen sekä lisäämään varmuutta tiedon saatavuudesta viranomaistoimintaa varten tilanteissa, joissa dataa säilytetään toisen jäsenvaltion alueella (avustamisvelvollisuus). Tätä varten jäsenvaltiot velvoitetaan perustamaan keskitetty yhteyspiste EU-tason yhteistyön varmistamiseksi. Tämä edellyttää Suomelta uuden viranomaistehtävän säätämistä sekä toimivallasta sopimista Ahvenanmaan kanssa.
Lisäksi jäsenvaltioiden on saatettava yhden yhteyspisteen kautta saataville lista kaikista tiedon sijaintivaatimuksista (tiedotusvelvollisuus). Jäsenvaltioiden tulee ilmoittaa tämä tietopiste komissiolle, joka kokoaa niistä yhden listan sivuillensa. Tätä tehtävää hoitaa myös edellä mainittu yhteyspiste.
Ytterligare uppgifter
Hanke on kaksiosainen: ensinnäkin on hallituksen esityksen laatiminen ja toiseksi työryhmätyöskentely.
Ensinnäkin laaditaan suppea hallituksen esitys, jossa Liikenne- ja viestintävirastolle asetetaan asetuksenmukaiset tieto- ja yhteyspisteen tehtävät.
Hallituksen esityksen yhteydessä selvitetään tarve laatia Ahvenanmaan itsehallintolain edellyttämä sopimisasetus. Siinä säädettäisiin, että Suomessa on vain yksi keskitetty yhteyspiste, jolloin mantereen viranomaiset toimisivat myös maakunnan puolesta.
Toiseksi asetus edellyttää jäsenvaltioilta lainsäädännössä olevien sähköisen tiedon sijaintirajoitusten selvittämistä ja niiden asetuksenmukaisuuden arvioimista. Alustava kartoitus sijaintirajoituksista on tehty jo asetuksen valmistelun aikana. Tämä arviointityö täydennetään nyt kattavaksi selvitykseksi. Tätä varten kootaan työryhmä, joka tukee asetuksen kansallista täytäntöönpanotyötä.
Työryhmällä on kolme tehtävää:
1. Selvittää eri hallinnonaloilla voimassa olevia sijaintirajoituksia. Työ painottuu voimassa olevaan lainsäädäntöön.
2. Selvittää sijaintirajoitusten poistamisesta tai pysyttämisestä aiheutuvia vaikutuksia.
3. Eritellä niitä kriteereitä, joiden perusteella mahdollisten rajoitusten asianmukaisuus arvioidaan.
Selvityksen pohjalta voidaan valmistella hallituksen esitys, jolla kumotaan selvitystyössä mahdollisesti löydetyt perusteettomat sijaintirajoitukset. Tästä keskustellaan työryhmässä ja tehdään oma säädöshankkeensa. Kukin ministeriö on vastuussa oman hallinnonalansa lainsäädännöstä, joten ne voivat päättää, että ne arvioivat omat lainsäädäntönsä oman, jonkin toisen hankkeen yhteydessä.
Hallituksen esitykseen sisältyvä laki tulee voimaan 1.5.2019.
Työryhmän työ on päättynyt sen tekemän selvityksen lausuntokierrokseen. Lausuntoyhteenveto asiakirjoissa.
Lausuntokierros (viranomaistehtävät)
19.11.2018 – 10.12.2018 Remissbehandling
Lausuntokierros työryhmän selvityksestä
4.9.2019 – 16.10.2019 Remissbehandling
Remissbehandlingar och höranden
-
7.11.2019
-
Lausuntoyhteenveto_Asiantuntijalausunnot työryhmälle DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n lausunto; Hallituksen esitys muiden kuin henkilötietojen vapaata liikkuvuutta Euroopan unionissa koskevaksi lainsäädännöksi LVM071:00/2018
14.3.2019 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
13.3.2019 Hansel Oy
-
13.3.2019 Pääesikunta
-
13.3.2019 Maanmittauslaitos
-
13.3.2019 Kansallisarkisto
-
12.3.2019 Verohallinto
-
12.3.2019 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
-
8.3.2019
-
7.3.2019 Suomen Kuntaliitto ry
-
28.2.2019 Suojelupoliisi
-
25.2.2019 Rajavartiolaitos
-
22.2.2019 Maahanmuuttovirasto
-
14.1.2019 Ahvenanmaan maakunnan hallitus
-
9.1.2019 Ahvenanmaan maakunnan hallitus
-
11.12.2018 Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
-
7.12.2018
-
5.12.2018 Maa- ja metsätalousministeriö
Publikationer och rapporter
-
4.9.2019
Möteshandlingar och bilagor
-
Esityslista - työryhmän 1. kokous (15.1.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Esityslista - työryhmän 2. kokous (27.2.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Esityslista - työryhmän 3. kokous (28.3.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Esityslista - työryhmän 4. kokous (10.4.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Pöytäkirja - työryhmän 3. kokous (28.3.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Pöytäkirja - työryhmän 1. kokous (15.1.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Pöytäkirja - työryhmän 4. kokous (10.4.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Pöytäkirja - työryhmän 2. kokous (27.2.2019) DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
Övriga dokument och promemorior
-
PPT 2. tapaaminen PPTX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
PPT 4. tapaaminen PPTX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
PPT 3. tapaaminen PPTX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
PPT 1. tapaaminen PPTX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Kansallisen turvallisuuden käsitteen sisältö DOCX
19.6.2019 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
-
Alustava työsuunnitelma: datan vapaata liikkuvuutta koskeva työryhmä PDF
-
Nimeämispyyntö: datan vapaata liikkuvuutta koskeva työryhmä PDF
-
HE luonnos laiksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 304 §:n muuttamisesta PDF
Tillsättande och organisering
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Kaivola, Tuomas
Neuvotteleva virkamies
kommunikationsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
19.11.2018 – 16.10.2019
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi