Etäosallistuminen ja verkkokokoukset osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa
OM030:00/2021 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Oikeusministeriön asettama työryhmä valmistelee hallituksen esityksen muotoon laadittu ehdotus osakeyhtiölain, asunto-osakeyhtiölain ja osuuskuntalain ja niiden muutosehdotuksiin mahdollisesti liittyvän muun lainsäädännön muuttamisesta.
Hankkeen eteneminen
Lausuntopyyntö työryhmän mietinnöstä
22.11.2021 – 23.1.2022 Lausuntokierros
Oikeusministeriön lausuntopyyntö Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä,
asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa –työryhmän mietinnöstä.
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
-
7.1.2022 Innovatics Oy
-
Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto PDF
27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy
-
Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto PDF
16.12.2021 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
3.12.2021 Inderes Oyj (2)
-
Korkein hallinto-oikeus; lausunto PDF
2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus
-
22.11.2021 Oikeusministeriö
-
22.11.2021 Oikeusministeriö
-
Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset PDF
22.11.2021 Oikeusministeriö
Lausuntotiivistelmä
3.3.2022 Lausuntokierros
Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.
Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.
Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).
Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin
Lisätietoa
Hallituksen esitys annettu eduskunnalle
21.4.2022 Säädös
Hallituksen esitys on annettu eduskunnalle 21.4.2022. HE 47/2022.
Lait vahvistettu
8.7.2022 Säädös
Lait vahvistettu Tasavallan Presidentin esittelyssä 8.7.2022
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OM030:00/2021
Asianumerot VN/12884/2021
Asettaja oikeusministeriö
Tehtäväluokka Hallituksen esityksen valmistelu
Toimikausi/aikataulu – 8.7.2022
Asettamispäivä 18.5.2021
Lainvalmistelu
HE laeiksi osakeyhtiölain, asunto-osakeyhtiölain, osuuskuntalain ja yhdistyslain muuttamisesta
- 1
Valmistelussa
Lisätty istuntokauden suunnitelmaan 27.8.2021 - 2
Arvioitu esittelyviikko
Arvioitu uusi esittelyviikko 16/2022Alkuperäinen arvioitu esittelyviikko 17/2022 - 3
Annettu eduskunnalle
21.4.2022HE 47/2022 Käsittelytiedot eduskunnassa - 4
Meneillään oleva vaihe: Säädös hyväksytty
Eduskunnan vastaus EV 79/2022
Esitys yhtiökokousta ja osuuskunnan kokousta koskevan osakeyhtiölain, asunto-osakeyhtiölain ja osuuskuntalain sääntelyn muuttamiseksi etäosallistumisen helpottamiseksi ja etäkokouksen sallimiseksi.
VastuuministeriOikeusministeri Henriksson
- Annetaan eduskunnalle kiireellisenä: eduskunnan vastaus ennen eduskunnan istuntotaukoa.
Yhteyshenkilö
Jyrki Jauhiainen, Lainsäädäntöneuvos
puh. +358 295 150 074
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Tavoitteena on helpottaa osakeyhtiöiden, asunto-osakeyhtiöiden ja osuuskuntien yhtiökokousten sekä osuuskunnan ja edustajiston kokouksiin etäosallistumista ja sallia verkkokokousten järjestäminen siten, että yhteisöissä voidaan hyödyntää uuden kokoustekniikan mahdollisuudet. Lisäksi tarkoituksena on helpottaa ja lisätä osakkaiden ja jäsenten osallistumismahdollisuuksia, ottaen huomioon osakkaiden ja jäsenten oikeutetut odotukset ja erilaiset valmiudet käyttää uusia osallistumiskeinoja. Lisäksi tavoitteena on selvittää uudesta päätöksentekomenettelystä mahdollisesti aiheutuva muun lainsäädännön, kuten kaupparekisteri- ja arvopaperilainsäädännön, muutostarve.
Tiivistelmä
Oikeusministeriön asettama työryhmä valmistelee hallituksen esityksen muotoon laadittu ehdotus osakeyhtiölain, asunto-osakeyhtiölain ja osuuskuntalain ja niiden muutosehdotuksiin mahdollisesti liittyvän muun lainsäädännön muuttamisesta.
Lähtökohdat
Tietoliikenneyhteyksien ja kokouspalveluiden kehitys sekä yhteisöjen ja niiden osakkaiden ja jäsenten valmiudet ja osaaminen näiden palveluiden käyttämiseen kehittyvät niin, että etäosallistuminen ja kokouksen järjestäminen pelkästään verkossa tarjoavat jo nyt usein käyttökelpoisen vaihtoehdon perinteiselle kokoukselle yhteisön päätöksenteon järjestämiseksi ja osakkaiden ja jäsenten osallistumismahdollisuuksien parantamiseksi. Toisaalta voimakkaasta kehityksestä huolimatta kaikilla yhteisöillä ja niiden osakkailla tai jäsenillä ei ole vielä valmiuksia tällaisen päätöksenteon järjestämiseen tai siihen osallistumiseen.
Vuosien 2020-2021 poikkeuksellisissa pandemiaoloissa yhteisöjen kokouksia koskevien väliaikaisten lakien (290/2020 ja 677/2020) ja yhteisölainsäädännön sallimat menettelyt ovat merkittävästi lisänneet erilaisten sähköisten etäosallistumispalveluiden ja yhteisöjen verkkoviestinnän kehittämistä ja käyttöä. Käytettävissä olevan tiedon mukaan kehitys jatkuu vuoden 2021 kokouksissa.
Yhteisöllinen kansalaistoiminta 2020 –työryhmän mietinnössä (OM 2020:4) ehdotettiin yhdistyslakiin säännöksiä etäosallistumisen helpottamisesta ja verkkokokousten sallimisesta perinteisen yhdistyksen kokouksen ja valtuutettujen kokouksen vaihtoehtona. Lausuntokierros ehdotusta kannatettiin. Yhdistyslain osalta jatkovalmistelusta päätetään erikseen.
Etäosallistumisen helpottaminen ja verkkokokousten salliminen helpottaa kokousten järjestämistä ja niihin osallistumista sekä digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämistä etäosallistumis- ja verkkokokouspalveluiden kehittämisessä ja tarjonnassa.
Oikeusministeriö on 18.5.2021 asettanut työryhmän valmistelemaan ehdotuksen etäosallistumisen helpottamista ja verkkokokousten sallimista koskevaksi yhtiö- ja osuuskuntalainsäädännöksi. Työryhmä laatii ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon. Työryhmän toimikausi päättyy 31.10.2021.
-
7.1.2022 Innovatics Oy
-
Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto PDF
27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy
-
Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto PDF
16.12.2021 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
3.12.2021 Inderes Oyj (2)
-
Korkein hallinto-oikeus; lausunto PDF
2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus
-
22.11.2021 Oikeusministeriö
-
22.11.2021 Oikeusministeriö
-
Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset PDF
22.11.2021 Oikeusministeriö
Lausuntopyyntö työryhmän mietinnöstä
22.11.2021 – 23.1.2022 Lausuntokierros
Oikeusministeriön lausuntopyyntö Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä,
asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa –työryhmän mietinnöstä.
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
Lausuntotiivistelmä
3.3.2022 Lausuntokierros
Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.
Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.
Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).
Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin
Lisätietoa
Lausuntopyyntö työryhmän mietinnöstä
22.11.2021 – 23.1.2022 Lausuntokierros
Oikeusministeriön lausuntopyyntö Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä,
asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa –työryhmän mietinnöstä.
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
-
7.1.2022 Innovatics Oy
-
Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto PDF
27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy
-
Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto PDF
16.12.2021 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
3.12.2021 Inderes Oyj (2)
-
Korkein hallinto-oikeus; lausunto PDF
2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus
-
22.11.2021 Oikeusministeriö
-
22.11.2021 Oikeusministeriö
-
Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset PDF
22.11.2021 Oikeusministeriö
Lausuntotiivistelmä
3.3.2022 Lausuntokierros
Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.
Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.
Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).
Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin
Lisätietoa
Lausuntomenettely
-
Nasdaq Helsinki OY; Pörssin täydennetty lausunto 23.1.2022 PDF
1.2.2022 Nasdaq Helsinki Oy
-
Sosiaali- ja terveysministeriö; lausunto PDF
25.1.2022 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Arvopaperimarkkinayhdistys; lausunto PDF
25.1.2022 Oikeusministeriö
-
Osuustoimintakeskus Pellervo ry; lausunto PDF
23.1.2022 Osuustoimintakeskus Pellervo ry
-
Patentti- ja rekisterihallitus; lausunto PDF
23.1.2022 Patentti- ja rekisterihallitus
-
Suomen Yrittäjät ry; lausunto PDF
23.1.2022 Suomen Yrittäjät ry
-
23.1.2022 WWF Suomi
-
Euroclear Finland Oy; lausunto PDF
23.1.2022 Euroclear Finland Oy
-
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry; lausunto PDF
23.1.2022 Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
-
Nasdaq Helsinki Oy; lausunto PDF
23.1.2022 Nasdaq Helsinki Oy
-
Directors' Institute Finland - Hallitusammattilaiset ry; lausunto PDF
23.1.2022 Directors' Institute Finland - Hallitusammattilaiset ry (1)
-
Valtioneuvoston kanslia; lausunto PDF
23.1.2022 Valtioneuvoston kanslia
-
Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry; lausunto PDF
22.1.2022 Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry
-
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry; lausunto PDF
22.1.2022 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
-
Tampereen yliopisto; lausunto.pdf PDF
21.1.2022
-
21.1.2022 Neomeet Oy
-
Suomen Tilintarkastajat ry; lausunto.pdf PDF
21.1.2022 Suomen Tilintarkastajat ry
-
21.1.2022 Sisäministeriö
-
Tampereen yliopisto prof. Veikko Vahtera; lausunto PDF
21.1.2022
-
Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto PDF
21.1.2022 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
-
Suomen Isännöintiliitto ry; lausunto PDF
21.1.2022 Suomen Isännöintiliitto ry
-
Suomen Kuntaliitto ry; lausunto PDF
21.1.2022 Suomen Kuntaliitto ry
-
Listayhtiöiden neuvottelukunta; lausunto PDF
21.1.2022 Listayhtiöiden neuvottelukunta
-
Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry; lausunto PDF
21.1.2022 Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry
-
Finanssiala ry; lausunto.pdf PDF
21.1.2022 Finanssiala ry
-
Suomen Asianajajaliitto; lausunto PDF
21.1.2022 Suomen Asianajajaliitto
-
Etelä-Suomen aluehallintovirasto; lausunto PDF
21.1.2022 Etelä-Suomen aluehallintovirasto
-
Keskuskauppakamari ry; lausunto PDF
21.1.2022 Keskuskauppakamari ry
-
Suomen IR-yhdistys ry; lausunto PDF
21.1.2022 Suomen IR-yhdistys ry
-
Suomen Uusyrityskeskukset ry; lausunto PDF
20.1.2022 Suomen Uusyrityskeskukset ry
-
20.1.2022 Sanoma Oyj
-
Työeläkevakuuttajat TELA ry; lausunto PDF
20.1.2022 Työeläkevakuuttajat TELA ry
-
20.1.2022 Akava ry
-
20.1.2022 Valtiovarainministeriö
-
Opetus- ja kulttuuriministeriö; lausunto PDF
14.1.2022 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
13.1.2022 Pörssisäätiö
-
Suomen Vuokranantajat ry; lausunto PDF
11.1.2022 Suomen Vuokranantajat ry
-
7.1.2022 Innovatics Oy
-
Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto PDF
27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy
-
Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto PDF
16.12.2021 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
3.12.2021 Inderes Oyj (2)
-
Korkein hallinto-oikeus; lausunto PDF
2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus
-
22.11.2021 Oikeusministeriö
-
22.11.2021 Oikeusministeriö
-
Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset PDF
22.11.2021 Oikeusministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Jauhiainen, Jyrki
Lainsäädäntöneuvos
oikeusministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
7.5.2021 –
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi