Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi arvonimistä suoritettavasta verosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Arvonimiverolain muuttaminen
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi arvonimistä suoritettavasta verosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta
VNK014:00/2025 Säädösvalmistelu
Arvonimiverolain 2 §:n veroasteikkoa korotettaisiin 35 % vuosien 2002-2025 kustannuskehityksen huomioon ottamiseksi. Veroasteikon alimmissa arvonimiryhmissä korotus olisi suurempi, jotta vero kattaisi näissäkin ryhmissä arvonimihakemusten käsittelykulut. Alemman veroasteikon luetteloa julkisyhteisöistä täydennettäisiin (mm. hyvinvointialueet).
Hankkeessa ajankohtaista
Lausuntokierros
27.6. – 19.8.2025
Lausuntokierros
Lausuntokierros
27.6.2025 – 19.8.2025 Lausuntokierros
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
Liikenne- ja viestintäministeriö; lausunto PDF
19.8.2025 Liikenne- ja viestintäministeriö
Verohallinto; ei lausuttavaa PDF
18.8.2025 Verohallinto
Suomen Kotiseutuliitto; lausunto PDF
18.8.2025 Suomen kotiseutuliitto
Tasavallan presidentin kanslia; lausunto PDF
15.8.2025 Tasavallan presidentin kanslia (1)
Kainuun hyvinvointialue; lausunto PDF
13.8.2025 Kainuun hyvinvointialue
-
13.8.2025 Valtiokonttori
-
8.8.2025 Akava ry
Kirkkohallitus; ei lausuttavaa PDF
7.8.2025 Kirkkohallitus
Valtiovarainministeriö; lausunto PDF
7.8.2025 Valtiovarainministeriö
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira; ei lausuttavaa PDF
6.8.2025 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
Keskuskauppakamari ry; ei lausuttavaa PDF
5.8.2025 Keskuskauppakamari ry
-
5.8.2025 HUS-yhtymä
Suomen valkoisen ruusun ja Suomen leijonan ritarikunnat; lausunto PDF
24.7.2025 Suomen valkoisen ruusun ja Suomen leijonan ritarikunnat
-
18.7.2025 Valtioneuvoston kanslia
Arvonimet_laskelmia verokertymistä XLSX
18.7.2025 Valtioneuvoston kanslia
Vapaa-ajattelijain Liitto ry; lausunto PDF
15.7.2025 Vapaa-ajattelijain Liitto ry (1)
-
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Luonnos hallituksen esitykseksi arvonimiverolain muuttamisesta PDF
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Propositionens huvudsakliga innehåll PDF
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Hankkeen perustiedot Käynnissä
Hankenumero VNK014:00/2025
Asianumerot VN/8932/2025
Asettaja valtioneuvoston kanslia
Tehtäväluokka Hallituksen esityksen valmistelu
Toimikausi/aikataulu 12.5.2025 –
Asettamispäivä
Lainvalmistelu
HE laiksi arvonimistä suoritettavasta verosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta
- 1
Valmistelussa
Hyväksytty istuntokauden suunnitelmaan 5.9.2025 - 2
Arvioitu esittelyviikko
Alkuperäinen arvioitu esittelyviikko 38/2025Arvioitu uusi esittelyviikko 41/2025 - 3
Meneillään oleva vaihe: Annettu eduskunnalle
9.10.2025HE 136/2025 Käsittelytiedot eduskunnassa - 4
Säädös hyväksytty
Esityksessä ehdotetaan, että arvonimiverolain 2 §:n veroasteikkoa korotetaan 35 prosenttia vuosien 2002-2025 kustannuskehityksen huomioon ottamiseksi. Veroasteikon alimmissa arvonimiryhmissä korotus olisi kuitenkin suurempi, jotta vero kattaisi myös näissä ryhmissä arvonimihakemusten käsittelykulut. Alemman veroasteikon luetteloa julkisyhteisöistä täydennettäisiin lisäämällä siihen muun muassa hyvinvointialueet.
VastuuministeriPääministeri Orpo
YhteyshenkilöHeidi Kaila, valtioneuvoston kanslia
- Annetaan eduskunnalle kiireellisenä: eduskunnan vastaus ennen eduskunnan istuntotaukoa.
Yhteyshenkilö
Heidi Kaila, Lainsäädäntöneuvos
puh. +358 295 160 313
[email protected]
Hankkeen vaiheet
27.6.2025 – 19.8.2025 Lausuntokierros
Lausuntokierros
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
Liikenne- ja viestintäministeriö; lausunto PDF
19.8.2025 Liikenne- ja viestintäministeriö
Verohallinto; ei lausuttavaa PDF
18.8.2025 Verohallinto
Suomen Kotiseutuliitto; lausunto PDF
18.8.2025 Suomen kotiseutuliitto
Tasavallan presidentin kanslia; lausunto PDF
15.8.2025 Tasavallan presidentin kanslia (1)
Kainuun hyvinvointialue; lausunto PDF
13.8.2025 Kainuun hyvinvointialue
-
13.8.2025 Valtiokonttori
-
8.8.2025 Akava ry
Kirkkohallitus; ei lausuttavaa PDF
7.8.2025 Kirkkohallitus
Valtiovarainministeriö; lausunto PDF
7.8.2025 Valtiovarainministeriö
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira; ei lausuttavaa PDF
6.8.2025 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
Keskuskauppakamari ry; ei lausuttavaa PDF
5.8.2025 Keskuskauppakamari ry
-
5.8.2025 HUS-yhtymä
Suomen valkoisen ruusun ja Suomen leijonan ritarikunnat; lausunto PDF
24.7.2025 Suomen valkoisen ruusun ja Suomen leijonan ritarikunnat
-
18.7.2025 Valtioneuvoston kanslia
Arvonimet_laskelmia verokertymistä XLSX
18.7.2025 Valtioneuvoston kanslia
Vapaa-ajattelijain Liitto ry; lausunto PDF
15.7.2025 Vapaa-ajattelijain Liitto ry (1)
-
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Luonnos hallituksen esitykseksi arvonimiverolain muuttamisesta PDF
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Propositionens huvudsakliga innehåll PDF
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Tavoitteet ja tuotokset
Esityksen tavoitteena on tarkistaa arvonimiverolain 2 §:n veroasteikkoa lain voimaantulon 1.1.2002 jälkeen tapahtuneen yleisen kustannuskehityksen huomioon ottamiseksi. Samalla pyritään varmistamaan, että arvonimivero kattaa veroasteikon alimpiin ryhmiin kuuluvien arvonimien osalta riittävällä tavalla arvonimihakemuksen käsittelyn viranomaiskustannukset. Veroasteikon tarkistaminen pyritään toteuttamaan tavalla, jossa arvonimet säilyvät sekä julkisoikeudellisten että yksityisoikeudellisten toimijoiden näkökulmasta varteenotettavana tapana hakea julkista tunnustusta henkilöille, jotka ovat erityisen ansioituneita ja jotka täyttävät muut arvonimien myöntämisedellytykset.
Esityksen tavoitteena on myös ajantasaistaa arvonimiverolain 2 §:n veroasteikon toisen sarakkeen luettelo julkisyhteisöistä, joiden päätoimisessa palveluksessa olevien henkilöiden saamien arvonimien osalta sovelletaan kyseisen sarakkeen mukaista alempaa verokantaa, vastaamaan 1.1.2023 käyttöön otettua hyvinvointialueuudistuksen mukaista uutta järjestämisvastuurakennetta. Uudistuksen yhteydessä perustetut hyvinvointialueet lisättäisiin luetteloon julkisyhteisöistä valtion, kunnan ja kirkon rinnalle. Lisäys vastaisi arvonimiverolain vakiintunutta tulkintakäytäntöä ja selkeyttäisi lakia.
Esitys tarjoaa samalla mahdollisuuden lakiteknisen korjauksen tekemiseen.
Lähtökohdat
Arvonimien myöntäminen liittyy tasavallan presidentin erityisiin perinteisiin toimivaltuuksiin ja hänen asemaansa valtion päämiehenä. Arvonimiä pidetään julkisena tunnustuksena kansalaiselle hänen yhteiskunnan hyväksi tekemästään työstä. Arvonimien taustalla on ajatus, että henkilölle suodaan oikeus käyttää sellaista arvonimeä, jota hänellä ei muutoin ole. Arvonimiin ei liity oikeuksia ja velvollisuuksia, joita liittyy vastaaviin virkanimikkeisiin. Myönnetystä arvonimestä suoritetaan valtiolle veroa. Arvonimien ohella julkisia arvonannon osoituksia ovat kunnia- ja ansiomerkit.
Arvonimistä säädetään julkisista arvonannon osoituksista annetussa laissa (1215/1999) sekä arvonimistä suoritettavasta verosta annetussa laissa (1388/2001, arvonimiverolaki). Arvonimilakia ja arvonimiverolakia sovelletaan arvonimistä annetun tasavallan presidentin asetuksen (381/2000, arvonimiasetus) liitteessä lueteltuihin arvonimiin. Näitä arvonimiä on 114. Arvonimet jakautuvat kuuteentoista ryhmään, jotka ilmentävät arvonimien välistä arvojärjestystä. Arvonimivero määräytyy sen mukaan, mihin ryhmään arvonimi kuuluu. Arvonimiasetuksen mukaiset arvonimet esitellään valtioneuvoston kansliasta.
Arvonimiveron määrä vahvistetaan arvonimiverolain 2 §:n veroasteikossa. Asteikkoa ei ole tarkistettu lain voimaantulon jälkeen 1.1.2002. Kustannus- ja ansiotasoindeksit ovat kohonneet olennaisesti vuosina 2002‒2025. Lisäksi kolmessa alimmassa ryhmässä eli ryhmissä 14‒16 arvonimiveron määrä on matala suhteessa arvonimihakemusten käsittelyn viranomaiskustannuksiin.
Arvonimiverolain 2 §:n veroasteikossa on kaksi saraketta siten, että ensimmäisessä sarakkeessa vahvistetaan täysimääräisen veron määrä ja toisessa sarakkeessa alemman veron määrä. Jaottelu on yhteydessä arvonimijärjestelmän historiaan. Ensimmäisen sarakkeen mukainen vero peritään, jos arvonimen saaja ei ole päätoimisessa virka- tai työsuhteessa taikka muussa siihen verrattavassa palvelussuhteessa valtioon, kuntaan tai kirkkoon. Vero peritään toisen sarakkeen mukaisesti, jos arvonimen saaja on päätoimisessa virka- tai työsuhteessa taikka muussa siihen verrattavassa palvelussuhteessa valtioon, kuntaan tai kirkkoon. Toisessa sarakkeessa ei mainita hyvinvointialueita. Hyvinvointialueita koskevan maininnan lisääminen sarakkeeseen merkitsisi arvonimiverolain vakiintuneen tulkintakäytännön kirjaamista lakiin.
Lisätietoja
Esitysluonnosta koskeva lausuntokierros järjestetään 27.6.-19.8.2025. Tavoitteena on, että laki tulisi voimaan 1.1.2026. Sitä sovellettaisiin arvonimihakemuksiin, jotka ovat saapuneet voimaantulon jälkeen.
Liikenne- ja viestintäministeriö; lausunto PDF
19.8.2025 Liikenne- ja viestintäministeriö
Verohallinto; ei lausuttavaa PDF
18.8.2025 Verohallinto
Suomen Kotiseutuliitto; lausunto PDF
18.8.2025 Suomen kotiseutuliitto
Tasavallan presidentin kanslia; lausunto PDF
15.8.2025 Tasavallan presidentin kanslia (1)
Kainuun hyvinvointialue; lausunto PDF
13.8.2025 Kainuun hyvinvointialue
-
13.8.2025 Valtiokonttori
-
8.8.2025 Akava ry
Kirkkohallitus; ei lausuttavaa PDF
7.8.2025 Kirkkohallitus
Valtiovarainministeriö; lausunto PDF
7.8.2025 Valtiovarainministeriö
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira; ei lausuttavaa PDF
6.8.2025 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
Keskuskauppakamari ry; ei lausuttavaa PDF
5.8.2025 Keskuskauppakamari ry
-
5.8.2025 HUS-yhtymä
Suomen valkoisen ruusun ja Suomen leijonan ritarikunnat; lausunto PDF
24.7.2025 Suomen valkoisen ruusun ja Suomen leijonan ritarikunnat
-
18.7.2025 Valtioneuvoston kanslia
Arvonimet_laskelmia verokertymistä XLSX
18.7.2025 Valtioneuvoston kanslia
Vapaa-ajattelijain Liitto ry; lausunto PDF
15.7.2025 Vapaa-ajattelijain Liitto ry (1)
-
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Luonnos hallituksen esitykseksi arvonimiverolain muuttamisesta PDF
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Propositionens huvudsakliga innehåll PDF
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Lausuntokierros
27.6.2025 – 19.8.2025 Lausuntokierros
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
Lausuntokierros
27.6.2025 – 19.8.2025 Lausuntokierros
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi että hankkeen asiakirjoissa.
Asiakirjat
Liikenne- ja viestintäministeriö; lausunto PDF
19.8.2025 Liikenne- ja viestintäministeriö
Verohallinto; ei lausuttavaa PDF
18.8.2025 Verohallinto
Suomen Kotiseutuliitto; lausunto PDF
18.8.2025 Suomen kotiseutuliitto
Tasavallan presidentin kanslia; lausunto PDF
15.8.2025 Tasavallan presidentin kanslia (1)
Kainuun hyvinvointialue; lausunto PDF
13.8.2025 Kainuun hyvinvointialue
-
13.8.2025 Valtiokonttori
-
8.8.2025 Akava ry
Kirkkohallitus; ei lausuttavaa PDF
7.8.2025 Kirkkohallitus
Valtiovarainministeriö; lausunto PDF
7.8.2025 Valtiovarainministeriö
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira; ei lausuttavaa PDF
6.8.2025 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
Keskuskauppakamari ry; ei lausuttavaa PDF
5.8.2025 Keskuskauppakamari ry
-
5.8.2025 HUS-yhtymä
Suomen valkoisen ruusun ja Suomen leijonan ritarikunnat; lausunto PDF
24.7.2025 Suomen valkoisen ruusun ja Suomen leijonan ritarikunnat
-
18.7.2025 Valtioneuvoston kanslia
Arvonimet_laskelmia verokertymistä XLSX
18.7.2025 Valtioneuvoston kanslia
Vapaa-ajattelijain Liitto ry; lausunto PDF
15.7.2025 Vapaa-ajattelijain Liitto ry (1)
-
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Luonnos hallituksen esitykseksi arvonimiverolain muuttamisesta PDF
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Propositionens huvudsakliga innehåll PDF
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Aloite ja esivalmistelu
-
18.7.2025 Valtioneuvoston kanslia
Arvonimet_laskelmia verokertymistä XLSX
18.7.2025 Valtioneuvoston kanslia
Lausuntomenettely
Liikenne- ja viestintäministeriö; lausunto PDF
19.8.2025 Liikenne- ja viestintäministeriö
Verohallinto; ei lausuttavaa PDF
18.8.2025 Verohallinto
Suomen Kotiseutuliitto; lausunto PDF
18.8.2025 Suomen kotiseutuliitto
Tasavallan presidentin kanslia; lausunto PDF
15.8.2025 Tasavallan presidentin kanslia (1)
Kainuun hyvinvointialue; lausunto PDF
13.8.2025 Kainuun hyvinvointialue
-
13.8.2025 Valtiokonttori
-
8.8.2025 Akava ry
Kirkkohallitus; ei lausuttavaa PDF
7.8.2025 Kirkkohallitus
Valtiovarainministeriö; lausunto PDF
7.8.2025 Valtiovarainministeriö
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira; ei lausuttavaa PDF
6.8.2025 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
Keskuskauppakamari ry; ei lausuttavaa PDF
5.8.2025 Keskuskauppakamari ry
-
5.8.2025 HUS-yhtymä
Suomen valkoisen ruusun ja Suomen leijonan ritarikunnat; lausunto PDF
24.7.2025 Suomen valkoisen ruusun ja Suomen leijonan ritarikunnat
Elinkeinoelämän keskusliitto EK; ei lausuttavaa
24.7.2025 Elinkeinoelämän keskusliitto EK (1)
Vapaa-ajattelijain Liitto ry; lausunto PDF
15.7.2025 Vapaa-ajattelijain Liitto ry (1)
-
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Luonnos hallituksen esitykseksi arvonimiverolain muuttamisesta PDF
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Propositionens huvudsakliga innehåll PDF
16.6.2025 Valtioneuvoston kanslia
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Kaila, Heidi
Lainsäädäntöneuvos
valtioneuvoston kanslia
Rooli: Esittelijä
12.5.2025 –
Kaila, Heidi
Lainsäädäntöneuvos
valtioneuvoston kanslia
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
12.5.2025 –
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi