Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi arvonimistä suoritettavasta verosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta

Arvonimiverolain muuttaminen

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi arvonimistä suoritettavasta verosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta

VNK014:00/2025 Lagstiftningsprojekt

Höjning av skatteskalan i 2 § i titelskattelagen med 35 procent för att beakta kostnadsutvecklingen 2002–2025. I de lägsta titelgrupperna i skatteskalan är höjningen dock större för att skatten också i fråga om dessa ska täcka kostnaderna för behandling av titelansökningar. Införande av välfärdsområdena i förteckningen över offentliga samfund i den lägre skatteskalan.

Aktuella händelser

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer VNK014:00/2025

Ärendenummer VN/8932/2025

Projektets arrangör statsrådets kansli

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Mandattid 12.5.2025 –

Datum för tillsättande

Lagberedning

RP med förslag till lag om ändring av 2 § i lagen om skatt för titlar

  • 1

    Under beredning

    Godkänd i planen för sessionsperioden 5.9.2025
  • 2

    Uppskattad föredragningsvecka

    Original uppskatting av föredragningsvecka 38/2025
    Uppskattning av ny föredragningsvecka 41/2025
  • 3

    Nuvarande nivå: Överlämnad till riksdagen

  • 4

    Författningen har antagits

I propositionen föreslås det att skatteskalan i 2 § i lagen om skatt för titlar höjs med 35 procent för att beakta kostnadsutvecklingen under åren 2002–2025. I de lägsta titelgrupperna i skatteskalan är höjningen dock större för att skatten också i dessa grupper ska täcka myndighetskostnaderna för handläggningen av titelansökningar. Förteckningen över offentliga samfund i den lägre skatteskalan kompletteras genom att bland annat välfärdsområdena fogas till förteckningen.

Ansvarig ministerStatsminister Orpo

KontaktpersonHeidi Kaila, statsrådets kansli

Ytterligare uppgifter

  • Överlämnas till riksdagen som brådskande: riksdagens svar före uppehåll i sammanträdena

Lagstiftningsplan för höstsessionen 2025

Kontaktperson
Heidi Kaila, Lainsäädäntöneuvos
tel. +358 295 160 313
[email protected]

Projektets framskridande

Mål och resultat

Esityksen tavoitteena on tarkistaa arvonimiverolain 2 §:n veroasteikkoa lain voimaantulon 1.1.2002 jälkeen tapahtuneen yleisen kustannuskehityksen huomioon ottamiseksi. Samalla pyritään varmistamaan, että arvonimivero kattaa veroasteikon alimpiin ryhmiin kuuluvien arvonimien osalta riittävällä tavalla arvonimihakemuksen käsittelyn viranomaiskustannukset. Veroasteikon tarkistaminen pyritään toteuttamaan tavalla, jossa arvonimet säilyvät sekä julkisoikeudellisten että yksityisoikeudellisten toimijoiden näkökulmasta varteenotettavana tapana hakea julkista tunnustusta henkilöille, jotka ovat erityisen ansioituneita ja jotka täyttävät muut arvonimien myöntämisedellytykset.

Esityksen tavoitteena on myös ajantasaistaa arvonimiverolain 2 §:n veroasteikon toisen sarakkeen luettelo julkisyhteisöistä, joiden päätoimisessa palveluksessa olevien henkilöiden saamien arvonimien osalta sovelletaan kyseisen sarakkeen mukaista alempaa verokantaa, vastaamaan 1.1.2023 käyttöön otettua hyvinvointialueuudistuksen mukaista uutta järjestämisvastuurakennetta. Uudistuksen yhteydessä perustetut hyvinvointialueet lisättäisiin luetteloon julkisyhteisöistä valtion, kunnan ja kirkon rinnalle. Lisäys vastaisi arvonimiverolain vakiintunutta tulkintakäytäntöä ja selkeyttäisi lakia.

Esitys tarjoaa samalla mahdollisuuden lakiteknisen korjauksen tekemiseen.

Utgångspunkter

Arvonimien myöntäminen liittyy tasavallan presidentin erityisiin perinteisiin toimivaltuuksiin ja hänen asemaansa valtion päämiehenä. Arvonimiä pidetään julkisena tunnustuksena kansalaiselle hänen yhteiskunnan hyväksi tekemästään työstä. Arvonimien taustalla on ajatus, että henkilölle suodaan oikeus käyttää sellaista arvonimeä, jota hänellä ei muutoin ole. Arvonimiin ei liity oikeuksia ja velvollisuuksia, joita liittyy vastaaviin virkanimikkeisiin. Myönnetystä arvonimestä suoritetaan valtiolle veroa. Arvonimien ohella julkisia arvonannon osoituksia ovat kunnia- ja ansiomerkit.

Arvonimistä säädetään julkisista arvonannon osoituksista annetussa laissa (1215/1999) sekä arvonimistä suoritettavasta verosta annetussa laissa (1388/2001, arvonimiverolaki). Arvonimilakia ja arvonimiverolakia sovelletaan arvonimistä annetun tasavallan presidentin asetuksen (381/2000, arvonimiasetus) liitteessä lueteltuihin arvonimiin. Näitä arvonimiä on 114. Arvonimet jakautuvat kuuteentoista ryhmään, jotka ilmentävät arvonimien välistä arvojärjestystä. Arvonimivero määräytyy sen mukaan, mihin ryhmään arvonimi kuuluu. Arvonimiasetuksen mukaiset arvonimet esitellään valtioneuvoston kansliasta.

Arvonimiveron määrä vahvistetaan arvonimiverolain 2 §:n veroasteikossa. Asteikkoa ei ole tarkistettu lain voimaantulon jälkeen 1.1.2002. Kustannus- ja ansiotasoindeksit ovat kohonneet olennaisesti vuosina 2002‒2025. Lisäksi kolmessa alimmassa ryhmässä eli ryhmissä 14‒16 arvonimiveron määrä on matala suhteessa arvonimihakemusten käsittelyn viranomaiskustannuksiin.

Arvonimiverolain 2 §:n veroasteikossa on kaksi saraketta siten, että ensimmäisessä sarakkeessa vahvistetaan täysimääräisen veron määrä ja toisessa sarakkeessa alemman veron määrä. Jaottelu on yhteydessä arvonimijärjestelmän historiaan. Ensimmäisen sarakkeen mukainen vero peritään, jos arvonimen saaja ei ole päätoimisessa virka- tai työsuhteessa taikka muussa siihen verrattavassa palvelussuhteessa valtioon, kuntaan tai kirkkoon. Vero peritään toisen sarakkeen mukaisesti, jos arvonimen saaja on päätoimisessa virka- tai työsuhteessa taikka muussa siihen verrattavassa palvelussuhteessa valtioon, kuntaan tai kirkkoon. Toisessa sarakkeessa ei mainita hyvinvointialueita. Hyvinvointialueita koskevan maininnan lisääminen sarakkeeseen merkitsisi arvonimiverolain vakiintuneen tulkintakäytännön kirjaamista lakiin.

Ytterligare uppgifter

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt