Mikroliikkumisen turvallisuutta parantava lainsäädäntöesitys lausuntokierrokselle
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi. Tavoitteena on parantaa sähköpotkulautailun ja muun mikroliikkumisen turvallisuutta. Lausuntoja voi antaa 1.11.2024 saakka.
Pääministeri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallituskauden aikana luodaan sähköpotkulautailua ja muuta mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkaluja mikroliikkumisen hallintaan.
Ehdotuksista promillerajalla ja kuntien myöntämällä mikroliikenneluvalla merkittävimmät liikenneturvallisuusvaikutukset
Nyt lausuttavana olevassa esitysluonnoksessa ehdotetaan kansalliseen lainsäädäntöön useita muutoksia, joiden tavoitteena on ohjata mikroliikennettä ja parantaa merkittävästi sen liikenneturvallisuutta.
Lakiesityksen keskeiset ehdotukset ovat:
- 0,5 promillen raja kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen
- kuntien työkalu: mikroliikennelupa palveluntarjoajien ohjaamiseksi
- moottorittoman ajoneuvon kuljettajan liikennevirhemaksun korottaminen sekä ajoneuvojen rakennetta, varusteita tai kuntoa koskeva liikennevirhemaksu
- liikennesääntöjen yhtenäistäminen.
Kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiselle ehdotettava 0,5 promillen raja ja kuntien esimerkiksi sähköpotkulautaoperaattoreille myöntämä mikroliikennelupa olisivat kansallisesti uutta sääntelyä. Käytännössä sähköpotkulautojen tai muiden mikroliikkumisvälineiden ammattimainen vuokralle tarjoaminen edellyttäisi kunnan myöntämää mikroliikennelupaa. Lupaehdoin kuntien ja kaupunkien olisi myös mahdollista ohjata vuokrattavien ajoneuvojen käyttöä ja lukumäärää, silloin kun se on liikenneturvallisuuden, esteettömyyden tai tien kunnossapidon kannalta tarpeellista.
Promillerajalla ja mikroliikenneluvalla arvioidaan olevan ehdotuksista suurimmat positiiviset liikenneturvallisuusvaikutukset.
Sähköpotkulautailun riskit vähenevät, kun noudatetaan liikennesääntöjä, osataan hallita laitteita ja ajetaan päihteettömästi
Jo nyt sähköpotkulaudan ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen kuljettamista koskevat useat lait. Pääasiallisesti mikroliikennepalvelujen tarjoajia ja palvelun käyttäjiä koskevat tieliikennelaki, ajoneuvolaki, kuluttajansuojalaki, kuluttajaturvallisuuslaki sekä uusimpana liikennevakuutuslaki. Sähköpotkulautailijaa koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöräilijää. Kuljettajan tulee noudattaa liikennesääntöjä ja -merkkejä. Sähköpotkulaudalla saa ajaa pyörätiellä ja -kaistalla, ja tämän puuttuessa ajoradalla tai pientareella – ei jalkakäytävällä.
Sähköpotkulaudalla tai kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa matkustajia, ellei siinä ole matkustajalle omaa istuinta. Kuljettaja ei saa myöskään olla päihtynyt, väsynyt tai muussa vastaavassa tilassa, mikä heikentäisi hänen edellytyksiään ajaa turvallisesti.
Mitä seuraavaksi?
Lausuntoja voi antaa 1.11.2024 saakka. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi.
Lausuntokierroksen jälkeen valmistelu jatkuu virkatyönä. Tavoitteena on, että muutokset tulisivat voimaan kesäkaudella 2025.
Lisätietoja:
erityisasiantuntija Sofia Johansson p. 0295 342 090, [email protected]
yksikön johtaja Saara Reinimäki, p. 0295 342 087, [email protected]
Valtioneuvoston hankeikkuna: Hallituksen esitys mikroliikkumista ohjaavaksi lainsäädännöksi (LVM044:00/2023)
Tiedote 26.6.2024: Ministeri Ranne: Sähköpotkulautailua ohjaavaa lainsäädäntöä uudistetaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi
Tiedote 17.10.2023: Työryhmä valmistelemaan mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä